Arriva krijgt bijna 90 miljoen euro extra vergoeding voor vertraging Maaslijn

Arriva krijgt nog een extra vergoeding van 89 miljoen euro omdat de elektrificatie van de Maaslijn langer vertraagd is. De spoorlijn tussen Nijmegen en Venlo had al in 2020 geëlektrificeerd moeten zijn, maar het dit jaar gestarte werk hiervoor is pas in 2027 klaar.

De provincie Limburg draagt 44,5 miljoen euro bij aan de vergoeding, de rest van het bedrag komt van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Arriva krijgt de vergoeding voor de extra kosten die de vervoerder maakt voor stalling en onderhoud van de elektrische treinen, die het bedrijf al heeft gekocht, en het langere gebruik van de duurdere dieseltreinen. In 2020 ontving Arriva 49 miljoen euro omdat de elektrificatie niet klaar was.

Vertraging mag Arriva niets kosten

In de concessie voor de Maaslijn had de provincie met Arriva afgesproken dat de spoorlijn al in 2020 geëlektrificeerd zou zijn. Ook werd vastgelegd dat een vertraging van het project Arriva geen extra geld mag kosten. Het project liep, volgens de provincie, flinke vertraging op door covid en de oorlog in Oekraïne.

Werk is nu bezig

Inmiddels is dit jaar het werk begonnen. Momenteel is de spoorlijn tussen Mook-Molenhoek en Venlo gestremd omdat spoorbeheerder ProRail hier funderingen laat aanleggen voor de bovenleidingspalen. Behalve dat er een bovenleiding komt, wordt het spoor ook zo aangepast dat de treinen er straks sneller kunnen rijden.

Volgens de huidige planning is de elektrificatie in 2027 klaar. Volgens de provincie verlopen de werkzaamheden voorspoedig maar is er voor de zekerheid een risico-reservering opgenomen voor het geval het werk uitloopt tot 2028.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 13 augustus 2025 14:29

Share
Tags: Maaslijn

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug