fbpx

Arriva: NS mag niet beloond worden voor wanbeleid

klok 03 aug 2011 14:22

Arriva dreigt de Nederlandse staat voor de rechter te dagen als de Nederlandse Spoorwegen korting krijgen op het gebruik van de hogesnelheidslijn. Dat bevestigt Arriva-directeur Anne Hettinga woensdag in een schriftelijke verklaring.

Dinsdag schreef De Telegraaf werd bekend dat de staat en de NS onderhandelen over het samenvoegen van de concessie van het normale spoor (hoofdrailnet) en de HSL. Dat is voordelig voor de NS, omdat die dan een lagere prijs betaalt voor het pakket dan voor de losse onderdelen.

Brieven
Arriva directeur Anne Hettinga: "Als het waar is wat in de Telegraaf staat zou dit schandalig zijn. Op deze wijze zou NS beloond worden voor wanbeleid". Pogingen om van de minister duidelijkheid te krijgen, is tot op heden niet gelukt. "Wij hebben hierover enkele brieven aan de minister gestuurd, waarop we nog geen antwoord hebben ontvangen over deze zaak, de eerste al in december vorig jaar" aldus Hettinga.

Stom
Hij vervolgt: "Wij hebben destijds een veel lagere prijs geboden dan NS, naar nu blijkt niet ten onrechte. NS zal van deze blunder de gevolgen moeten dragen. Als wij zo dom waren geweest zo’n hoge prijs te bieden was de staat ons nu ook niet tegemoet gekomen."

Grenzen
Hettinga waarschuwt dat wat zich nu afspeelt binnen de grenzen van het Europese aanbestedingsrecht moet blijven. "Het tussentijds aanpassen van de spelregels is hiermee strijdig en wij zullen dit dan zeker via gerechtelijke weg aanvechten."

Verzet terecht
Voor Beter OV deelt de bezwaren van Arriva/DB tegen een eventuele verlaging van de gebruiksvergoeding, die voor de HSL aan NS in rekening wordt gebracht. "Het is terecht, dat de combinatie Arriva/DB, zijnde de op een na hoogste inschrijver bij de veiling die in twee trappen is gehouden, heeft aangekondigd, zich tegen een verlaging van de gebruiksvergoeding te zullen verzetten" zegt een woordvoerder.

Bod
De eigenaar van Arriva, Deutsche Bahn, was bij de aanbesteding van de hsl tien jaar geleden een van de verliezende partijen. De Duitse spoorwegmaatschappij bood toen vijftig miljoen euro minder (per jaar) dan de NS. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.