Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

In beeld: De Sprinter SNG

Vanaf vandaag rijden de eerste nieuwe Sprinters van het type SNG in de reizigersdienst. De gloednieuwe treinen zijn te zien op het traject Den Haag – Leiden – Haarlem.

De eerste treinstellen kwamen overigens al vorig jaar in Nederland aan, en worden sindsdien zonder reizigers getest. Ook werden de treinstellen vorig jaar al gepresenteerd, Treinreiziger.nl heeft het interieur van de trein toen al uitgebreid in beeld gebracht.

Als de foto’s op mobiel niet goed zichtbaar zijn, kunt u de AMP-versie van dit bericht bekijken.

Foto: © Daniël de Ruig (testrit/archief)

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

Foto: Treinreiziger.nl/Stefan Verkerk

 

13 gedachten over “In beeld: De Sprinter SNG”

  1. dries molenaar schreef:

    Leuk maar ik begrijp niet waarom je met verschillende types gaat rijden. Voor het onderhoud en vele dingen meer is uniformiteit van het grootste belang. Bestel gewoon dezelfde.

    1. Ariën schreef:

      Het heeft met Europese aanbestedingen te maken, waarbij een vervoerder niet zomaar even bij zijn favoriete fabrikant een trein kan bestellen. De SNG is qua bedieningsgemak voor de machinist haast gelijk aan de SLT, maar dan wat moderner.

      De FLIRT wijkt hierin behoorlijk af, omdat deze als spoedbestelling is geleverd om de reizigerscapaciteit aan te kunnen, en dus zoveel mogelijk standaard geleverd is.

      Verder gaan de oude SGM-Sprinters eruit, zodat er toch meer uniformiteit is.

      1. dries molenaar schreef:

        Dat uitfaseren zal wel een jaar of 5 tot 10 duren.

        1. Ariën schreef:

          Heb je daar een bron voor dat het max. 10 jaar zal duren? Ik weet wel dat op termijn de eerste twee-delige SGM-treinen aan de kant gaan. Daarna volgen de drietjes, en daar gaat geen vele jaren nog tussen zitten.

  2. F. Eekhout schreef:

    De uitstraling
    Een SNG stoptrein met intercity uitstraling, dan krijg je tenminste eens waar voor je geld. We mogen in Nederland soms wel eens klagen, maar vergelijk dat eens met andere landen zoals bij o.a. onze zuiderburen die met treinen rijden die wij al lang in een museum zouden hebben geplaatst. SNG, FLirt, of SGM, stoptreinen waar niet tegenstaande alles nog eens aan de reiziger wordt gedacht en dat is niet overal het geval…

    1. David Nijenhuis schreef:

      Dan heb je de Desito-stellen nog niet gezien, die al op vele lijnen ingezet worden. Hoe vreselijk ze ook zitten (met zelfs in de 1e klas smelle stoelen zonder armleuning tussenin), zezijn wel erg modern.

  3. Vincent schreef:

    Alleen jammer dat de dyslectische Siri met een spraakprobleem de omroep nog doet, net als in de Flirt, in plaats van dat ze de stembestanden van een SLT even CTRL+C CTRL+V doen. Klinkt voor geen meter dit.

    Verders wel een zeer nette trein. Zit voor sprinterdoeleinden best wel goed en is verders muisstil.

    1. Puck schreef:

      Och, ze spreekt tenminste Aerdenout goed uit. Ik moet bekennen dat ik daar “Aërdenhout” had verwacht. 😉

      1. Simon schreef:

        Ben benieuwd hoe ‘s Hertogenbosch gaat klinken!

        1. SRB schreef:

          De laatste keer dat ik ‘s-Hertogenbosch in een FLIRT hoorde, klonk het als ‘eshertogenbos’ 😀

          NS is wel continu bezig met aanpassingen aan die robot, maar het klinkt nog steeds bagger. Wat is er mis met de huidige stem van de SGM en de SLT?

  4. J. Struijk schreef:

    De huidige omroepstem in de SLT is te minste duidelijk. Is het nu zo moeilijk dit ook in de FLIRT en de SNG aan te brengen. Het is niet om aan te horen. Gewoon kinderlijk in een modern treinstel. NS, luister naar de betalende klant en ga aan de slag.

    1. David Nijenhuis schreef:

      @J Struik, NS is daar wel voortdurend mee aan de slag. Het schijnt te zijn dat elk type weer net een iets ander systeem heeft dat elk een ander aanpak vereist (in de FLIRT worden de omroepen mbv Google aangestuurd, waardoor de stem (zeker in het begin) niet goed weet hoe met de uitspraakregels binnen de Nederlandse taal om te gaan. Toen afgelopen januari er weer aan gesleuteld werd (en dat niet helemaal vlekkeloos verliep), klonken de omroepen vrij robotachtig en Martiaans. Ik heb daar een paar geluidsopnames van gemaakt.

  5. Rosie Jane schreef:

    SLT was een verademing, ruimte voor fietsen en ruime balkons voor koffers en vouwfietsen. SNG heeft dezelfde domme krappe balkons als de Flirt, dat wordt leuk als je ze inzet rond Schiphol. En welke halve gare heeft die belachelijk felle ledspots onderaan bij de instap bedacht? Voor mij zijn die nieuwe stellen alleen met blinddoek toegankelijk.
    De robot omroepberichten in SLT en SGM zijn goed verstaanbaar, in de Flirt lijkt het alsof er geen geld meer was voor een verstaanbaar spreekster.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.