fbpx

Betalen voor de reis is in Rotterdam niet meer voldoende

Vroeger waren zwart reizigers alleen mensen die niet of te weinig betaalde voor hun kaartje. Nu kunnen in Rotterdam ook vaste klanten die het gewone tarief betalen voor hun reis in aanmerking komen voor een boete. Dat dankzij de OV-Chipkaart. De RET blijft stug volhouden dat de kaart voor alle reizigers een vooruitgang is.

Wat is het geval? Ook abonnementhouders worden verplicht in- en uit te checken met de OV-chipkaart. Wanneer zij niet inchecken, lopen ze het risico bekeurd te worden. Ondanks dat zij voor de reis betaald hebben. Wanneer ze vergeten uit te checken, heeft dat niet direct gevolgen. Maar wanneer dat te vaak gebeurd, wordt hun OV-chipkaart geblokkeerd. Daarna moet er een nieuwe worden aangevraagd. Dat is uiteraard niet kosteloos. 

Arriva
Toch moeten abonnementhouders voorzichtig zijn om in iedere bus in de regio Rotterdam in- en uit te checken. Doen ze dat bijvoorbeeld bij Arriva, dan wordt er geld van de OV-chipkaart geschreven, terwijl een abonnementhouder al betaald heeft. Bij Arriva hebben reizigers een "zichtcoupon" nodig, ofwel het oude papieren kaartje.

Zichtcoupon
Bij de RET is een zichtcoupon niet voldoende. Ook al kan een controleur door een zichtcoupon zien dat een reiziger betaald heeft, kan hij een niet ingecheckte reiziger toch bekeuren. Dat zal de eerste twee weken nog niet gebeuren. Maar daarna zal het bedrijf beginnen met het bekeuren. Volgens de RET is het in- en uitchecken wettelijk verplicht. Opmerkelijk dat je bij Arriva vervolgens niet kunt in- en uitchecken.

Ouderen
Een RET woordvoerder wijst er op dat bij ouderen wel degelijk het inchecken nodig is om de prijs van de reis te kunnen bepalen. "Ouderen kunnen in Rotterdam weliswaar gratis reizen. Maar voor hen betaald de gemeente Rotterdam. Als ze niet in- en uitchecken, lopen wij geld mis" aldus een woordvoerder. Dat toont aan dat de kaart toch vooral gericht is op de vervoerder, en niet op de reiziger.

Belang van de reiziger
Gisteren beweerden Staassecretaris Tineke Huizinga, verkeerswethouder Hans Vervat en RET directeur Pedro Peters bij de vuurdoop van de OV-chipkaart wel anders. Volgens hen was de OV-chipkaart er echt voor de reiziger gemakkelijker te maken. De staatssecretaris prees zelfs de vervoerders dat ze het belang van de reiziger voorop stelden. Waarom is Rover dan nog niet enthousiast? Oké Rover is altijd iets kritischer dan de gemiddelde reiziger, maar dat is juist goed. Op die manier kan de kaart écht een voordeel worden voor de reiziger. Want nu is het reizen met de OV-chipkaart (als je deze hebt) op hoofdlijnen inderdaad gemakkelijker geworden. Maar niet beter. Immers: het is bijna onmogelijk om vooraf de ritprijs te bepalen. Het wordt minder doorzichtig wat je betaald. En als je vergeet uit te checken, ben je de klos. 

Hildebrand van Kuijeren, hoofdredacteur Treinreiziger.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.