Home

Nederlanders willen vliegtax. Wat betekent dit voor de trein?

De meerderheid van de bevolking (53 procent) is voorstander van een vliegtaks mits die in Europees verband wordt ingevoerd. Dat blijkt uit onderzoek onder 27.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel. Ruim een derde (37 procent) is tegen een Europese taks op vliegtickets.

Toeslagen

Vooral de prijs en de duur van de reis zorgen ervoor dat het vliegtuig het vaak wint van de trein. Tweederde (68%) vindt daarom dat er, om vliegen minder aantrekkelijk te maken, meer geïnvesteerd moet worden in internationale treinverbindingen. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl denkt dat een vliegtax daarbij kan helpen, maar dat het effect niet overschat moet worden. “Bedenk dat de prijs van een vliegticket nu al voor een aanzienlijk deel uit allerlei toeslagen bestaat. Onder Balkenende gold voor Europese vluchten een vliegtax van 11,25 euro voor vertrekkende reizigers. Daar heeft de internationale trein toen nauwelijks van geprofiteerd”, legt hij uit.

Geen Gamechanger

Toch zou een Europese vliegtax wel wat meer effecten kunnen hebben. Je kunt dan immers niet meer uitwijken naar onze buurlanden, daar geldt immers de vliegtax ook. En ook bij de terugvlucht is waarschijnlijk een vliegtax van toepassing. Zeker bij relatief korte afstanden kan zo’n vliegtax de concurrentiepositie van de trein verbeteren. “Maar naar bestemmingen als Wenen, Barcelona, Rome, Madrid en Budapest verwacht ik niet dat zo’n vliegtax opeens een gamechanger zal zijn”, zegt Van Kuijeren. Ook wordt vaak aangehaald dat er op internationale treinkaartjes BTW wordt geheven. “Maar wat ik heb begrepen is dat er alleen BTW op het Nederlandse deel wordt geheven. Toen ik naar Parijs reisde, betaalde ik 120 euro, waarvan 1,80 euro BTW.”

Meer doorgaande treinen

Het is positief dat de meeste Nederlanders vinden dat er geïnvesteerd moet worden in internationale treinverbindingen. “Wat mij betreft moeten we beginnen om een aantal bestaande internationale verbindingen aan elkaar te koppelen. Bijvoorbeeld de Thalys Amsterdam – Brussel aan de TGV Brussel – Marseille. Of laat de trein Amsterdam – Berlijn doorrijden naar Praag of Warschau”, reageert Van Kuijeren. De reistijden zijn dan weliswaar nog steeds lang, maar het bespaart reizigers een overstap. “Een overstap maakt de reis kwetsbaar en onaantrekkelijk.”

Nieuwe HSL-Lijnen?

Moeten we overal nu hogesnelheidslijnen aan gaan leggen? Van Kuijeren is voorzichtig. “Op een aantal trajecten kan dat zeker de moeite waard zijn, maar we moeten het huidige netwerk ook beter benutten. Het is beschamend dat er bijvoorbeeld maar vijf dagelijkse hogesnelheidstreinen rijden over de gloednieuwe HSL van Zuid-Frankrijk naar Barcelona.”

NS topman Roger van Boxtel vertelde eerder aan Treinreiziger.nl over zijn visie op internationale treinreizen.

This post was last modified on 5 mei 2018 12:57

Share

Recent Posts

Arriva niet blij met ‘lapwerk’ rond spoor in Groningen: ‘Reiziger de dupe’

Door tweewekelijkse inspecties op het spoor rond station Groningen wordt de dienstregeling voor Arriva-treinen aangepast.…

23 uur terug

Verzakt spoor tussen Sittard en Maastricht zorgt voor dagenlange hinder

Door zware regenval op zondagochtend is een deel van het spoor tussen Sittard en Maastricht…

2 dagen terug

Fiets mee met de ICE Amsterdam – Frankfurt vanaf 8 augustus

Goed nieuws voor fietsers die graag gebruikmaken van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Frankfurt. Vanaf…

2 dagen terug

Amsterdamse tram voortaan door naar Uithoorn

Vanaf zondag 21 juli is het mogelijk om met tram 25 tussen Uithoorn en Amsterdam…

3 dagen terug

Olympische atleten vertrekken met Eurostar naar Parijs

Vandaag vertrokken achttien atleten van TeamNL uit turnen, boogschieten en skateboarden vanuit Nederland vanaf station…

3 dagen terug

NS weet dankzij ICNG langere reistijd te beperken op geteisterde HSL

De maximumsnelheid op de HSL is op een aantal delen verlaagd tot 80 km/u, vanwege…

4 dagen terug