fbpx

Booking.com getest: Scherpe prijs zonder goede prijsgarantie

19 jun 2013 9:00

Op zoek naar een hotel nabij een treinstation? Vaak biedt Booking.com uitkomst. Ook onze redactie maakt bij treintrips veel gebruik van de hotelgigant. Voor Treinreiziger.nl reden om Booking.com uitgebreid te testen. Onze conclusie: Booking.com heeft een zeer scherpe en transparante prijs, maar de beste-prijs garantie van de website stelt niet veel voor. Ondanks dat, is het in onze ogen wel één van de beste hotelwebsites.

Alle voor- en nadelen op een rij: 

  • Bijna altijd de laagste prijs.
  • Zeer groot aanbod van hotels
  • Transparante tarieven
  • Geen boekingskosten
  • Veel ervaringen over de hotels
  • Goede klantenservice
  • Boekingen gemakkelijk te beheren
  • Beste prijs garantie stelt weinig voor
  • Betalen met iDEAL niet mogelijk
  • Aanbod hotels Oost-Europa kleiner

Scherpe transparante prijs
Booking.com toont altijd de prijs per kamer en niet per persoon. Er worden geen boekingskosten in rekening gebracht. Ook belastingen zijn vaak inbegrepen. In sommige gevallen is alleen de toeristenbelasting niet inbegrepen. Dat hangt met name af van de lokale regels. De prijs is niet alleen transparant, maar meestal ook zeer scherp. Zeker wie zich opgeeft voor de Secret Deals.

Beste prijs garantie
Meestal krijgt u bij Booking.com ook echt de beste prijs. De website heeft ook een Beste Prijs Garantie. Die garantie stelt in de praktijk echter weinig voor. Want alleen op boekingen die geannuleerd kunnen worden, geeft Booking.com een prijsgarantie. Op die manier wil de aanbieder voorkomen dat de klant zijn boeking annuleert en naar de concurrent gaat. Maar bij de goedkoopste hoteldeals is annuleren vaak niet mogelijk. In die gevallen geeft de website geen enkele prijsgarantie. In de praktijk zijn de Booking.com-deals echter wel het beste. Zo blijkt ook uit praktijkvergelijkingen.

Vergelijking met concurrent Hotel Specials
Concurrent Hotel Specials zegt ook zeer scherpe deals te hebben. Daarom vergelijken we een door Hotel Specials aanbevolen aanbieding met die van Booking.com. De bovenste aanbieding is hotel NH Sparrenhorst. De prijs: 20 euro. In kleine letters staat daar onder p.p.p.n. Op welke datum de vanaf prijs te boeken is, wordt bij ons niet duidelijk. Omdat de aanbieding als lastminute gecommuniceerd wordt, kiezen we voor een datum die één week in de toekomst ligt. Wie een prijs rond de 40 euro verwacht, heeft het mis. Hotel Specials wil ons € 98,50 in rekening brengen voor de goedkoopste kamer. Ook op Booking.com zoeken we naar het Gelderse hotel NH Sparrenhorst. Wat blijkt, we kunnen € 20 euro besparen!
Hotel Specials laat echter weten dat  het tarief van € 75,65 per nacht ook boekbaar was bij hen. Onze redactie kon dat aanbod echter niet vinden. Uiteindelijk zou Hotel Specials dan nog € 9,50 duurder uitkomen, omdat zij boekingskosten berekenen.

Toch een scherpere prijs
De redactie van Treinreiziger.nl heeft een treintrip door Zwitserland gepland, en daarom in Basel tegenover het station een kamer via Booking.com geboekt bij Hotel Victoria. Het beste tarief dat Booking.com ons kan bieden, is niet te annuleren en kost 155 Zwitserse frank / 125 euro voor één nacht. Maar vervolgens blijkt het systeem van Booking.com niet al te intelligent te zijn. De hotelgigant stuurt ons twee weken later een Secret Deal voor hetzelfde hotel, maar nu tegen de prijs van 80 euro. En wat blijkt? Juist voor de datum die wij geboekt hadden.

Klantenservice
Voor ons reden om contact op te nemen met de klantenservice. Via de website nemen we in eerste instantie contact op, maar een reactie en een bevestiging blijft wekenlang uit. Later proberen we het rechtstreeks per e-mail. Immers, Booking.com zegt dat ze willen dat wij de laagst mogelijke prijs betalen voor ons hotel. Per e-mail krijgen we wel binnen 24 uur een reactie. Ze wijzen erop dat de beste prijs garantie niet van toepassing is, maar stellen voor om het hotel te benaderen om te zien of die de prijs uit coulance toch wil verlagen. Hotel Victoria wil de prijs uiteindelijk met 20 euro verlagen, maar niet naar de prijs van de Secret Deal. 

Goed bereikbaar
Ondanks dat de redactie van Treinreiziger.nl in eerste instantie geen reactie kreeg van Booking.com, beoordelen we de klantenservice als goed. Dat is ook gebaseerd op eerdere ervaringen. De hotelgigant is behalve via e-mail in Nederland ook bereikbaar via een 020-nummer.

Creditcard
Tot slot willen we één ander nadeel benoemen. Wie via Booking.com een hotel wil boeken, heeft in de meeste gevallen een creditcard nodig. Afrekenen via iDEAL kan niet. Reden is dat Booking.com nooit zelf van u geld zal incasseren. De creditcardgegevens worden gebruikt om de boeking te garanderen. Als er geld wordt afgeschreven, dan is dat niet door Booking.com maar door het hotel. Die doet dat in de regel alleen als de boeking niet te annuleren valt (bijvoorbeeld Secret Deals) of als er sprake is van een no-show zonder tijdige annulering.

Afbeelding: 
Concurrent Hotel Specials lokt bezoekers met een aanbieding vanaf 20 euro p.p.p.n. In de praktijk valt de aanbieding veel duurder uit. Zeker ook in vergelijking met Booking.com. Dat blijkt oook uit deze screenshots.

Lokkertje: 

  • Uiteindelijk: 

  • Booking.com heeft een betere prijs:

 

1 gedachte aan “Booking.com getest: Scherpe prijs zonder goede prijsgarantie”

  1. Joffry schreef:

    Wat mij opvalt is dat Booking.com tegenwoordig net als aantal andere hotel boeking sites, vaak de kosten voor de totale reservering meteen van de creditcard afhaalt. Heb je een limiet van bijv. 1.000 euro dan ontstaat er een probleem als twee hotels of 2 hotelsites in een korte tijd hun rekening incasseren, gevolg, niet incasseerbare hotelboeking en daarom een automatische annulering va. de geboekte kamer. Opnieuw boeken kan soms als er nog plek is, helaas wel tegen een fors hoger bedrag. 450 euro of meer voor zelfde boeking is geen uitzondering.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.