Branche juicht Onderwegpas voor minima toe maar is kritisch – ‘pas lost problemen sector niet op’
28 apr 2025 13:55
Het plan voor gratis openbaar vervoer voor minima is met gemengde gevoelens ontvangen door de vervoersbranche en reizigersvereniging Rover. Hoewel de organisaties de Onderwegpas voor gratis of gereduceerd reizen voor minima toejuichen, wijzen ze erop dat de pas de in het verschiet liggende verschraling en prijsstijging van het ov niet wegneemt. Vanaf komend jaar gaat er bezuinigd worden op het ov.
‘Die gratis bus moet wel rijden’, stelt Rover. “Het is heel goed dat het kabinet dit doet”, reageert Rover-directeur Freek Bos op de Onderwegpas. “Dit betekent weer meer mensen in de bus op de rustige tijdstippen. Maar het belangrijkste: het helpt een specifieke groep mensen die hier grote behoefte aan heeft”. Rover wijst er wel op dat niet alleen voor minima maar ook voor andere groepen reizigers de betaalbaarheid onder druk staat: “daarom willen wij betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen.”
Kabinet trekt geen geld uit tegen bezuinigingen en prijsstijging
Het kabinet besloot onlangs geen bijdrage te leveren om de prijsstijging van treinkaartjes te dempen. En er komt geen geld om een bezuiniging van 10 procent op het stads- en streekvervoer in en rond de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam af te wenden. Het resultaat zijn prijsstijgingen en waarschijnlijk het schrappen van verbindingen. “Hier moet dringend een oplossing voor komen, het kan natuurlijk niet zo zijn dat de ene groep reizigers straks gratis reist en de rest het ov niet meer kan betalen”, stelt Freek Bos. “Bovendien heeft niemand iets aan een gratis bus als die bus straks niet meer kan rijden.”
‘Vervoerders blijven strijden tegen bezuinigingen’
Ook de branchevereniging van vervoerders OV-NL is om dezelfde reden kritisch. Voorzitter Hatte van der Woude van OV-NL vindt het plan voor de Onderwegpas een goed idee. De organisatie werkte er zelf aan mee. Maar de nieuwe pas voor minima gaat de grotere problemen in de sector niet oplossen, aldus Van der Woude. ’’Het OV is al duurder geworden en er zijn lijnen geschrapt.”
OV-NL blijft er bij het kabinet voor pleiten de bezuinigingen op het ov terug te draaien. Behalve dat er vanaf komend jaar 110 miljoen euro minder beschikbaar is voor het ov in de drie grote steden, gaat er ook nog eens 225 miljoen af van de vergoeding voor de OV-studentenkaart.
Brief Jansen over bezuinigingen
Het was staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer zelf die onlangs de Tweede Kamer meldde dat de bezuinigingen op het openbaar vervoer ’desastreus’ kunnen uitwerken. In een nieuwe brief aan de Tweede Kamer meldt hij nu dat hij heeft gekeken naar een oplossing voor de bezuinigingen en dat hij zijn zorgen over het ov heeft gedeeld in het kabinet bij de voorbereiding van de voorjaarsnota. Jansen: ’’Ik heb alles op alles gezet om de korting anders in te vullen. Daarbij heb ik zowel gekeken naar mijn eigen begroting als naar een oplossing met Rijksbrede middelen. Inmiddels heeft de besluitvorming over de voorjaarsnota plaatsgevonden en moet ik constateren dat er geen oplossing is gevonden.’’
Nu Kamer aan het woord
Jansen meldt dat hij over de bezuinigingen in gesprek blijft met de regio ’om te bezien op welke wijze kan worden gezorgd dat het openbaar vervoer in de vervoerregio’s betrouwbaar, comfortabel en betaalbaar blijft’. Zowel de voorjaarsnota als de Onderwegpas moet nog door de Tweede Kamer worden behandeld.
(c) Treinreiziger.nl
Dus eigenlijk zijn ze er wel blij dat er geld hun kant op komt, maar zijn ze niet blij dat ze er een inspanning voor moeten leveren.
Maar WAAROM willen ze fors op het Openbaar Vervoer bezuinigen, wat is of zijn de redenen dat er bezuinigd moet worden, ik begrijp de argumenten niet ? Straks moet er meer betaald gaan worden voor mensen die geen Onderwegpas krijgen, zal misschien wel woord van het jaar 2025 kunnen worden, terwijl een andere groep dus “voordelig”(?) met het OV kan reizen.
Wie betaald de kosten voor de Onderwegpas ?
Leuk dat de een minder of niets hoeft te betalen, maar de rest moet dieper in de buidel tasten voor een ritje met het OV en dan tevens het aanbod aan OV verschralen en de mensen de auto injagen voor wie het zich kan veroorloven. Over minder mensen in OV a.g.v. een duurder ticket en negatieve gevolgen voor het milieu daar praten we maar niet over
Die reden is simpel: in Den Haag is het geld op. Het financieringstekort zit al op het maximum van 3% en de belastingen zijn al torenhoog. Tegelijkertijd moeten er miljarden extra naar defensie en de Oekraïne en dus moet er op andere zaken bezuinigd worden.
Verder krijgt het OV 250 mln minder vergoeding voor de OV-studentenkaart omdat studenten sinds corona minder reizen. In het contract is afgesproken dat deze vergoeding wordt aangepast als studenten meer of minder gaan reizen en dat laatste is nu het geval.
Wat je zegt klopt ook volledig. Bij mij blijft wel de vraag…. Waarom wordt er geen geld uit de klimaatpot getrokken om te zorgen dat het OV betaalbaar blijft. Immers kan het OV zeker een rol spelen in het terugdringen van allerlei uitstoot, die we voor het klimaat of milieu onwenselijk vinden. Je zou voor moeten zorgen dat er meer mensen met het OV gaan reizen dan het Corona en post-Corona beleid om mensen vanuit het OV zo snel mogelijk in de eigen auto te krijgen. Als de klimaatpot moeilijk wordt dan maar niet investeren in nieuwe railinfra en hiervan het OV een tijdje betaalbaar zien te houden met acties om meer betalende reizigers in het OV te krijgen.
Ik begreep juist dat ze deze OV-kaart voor de lagere inkomens willen betalen uit de klimaatpot. Het nadeel is dat de klimaatpot bedoeld was voor structurele investeringen.
Spiraaltje
Bedankt voor de uitleg mensen nu ik weet waarom het glas niet h a l f vol of leeg is, MAAR gewoon helemaal LEEG is en men met pappen en nat houden probeert wat nog over is van het OV overeind te houden.
Als er door bezuinigingen en dure tarieven nog minder mensen gaan reizen en dus nog meer verlies ontstaat krijgen we te maken met een neerwaartse spiraal en doet het mij denken aan het liedje, : “there is a hole in my bucket¨ .Hoeveel geld men in het OV stopt het blijft leeg en is verbetering van de situatie een wensdroom die niet waargemaakt kan worden en zijn er alleen maar verliezers, namelijk de reizigers, het milieu en onze algemene mobiliteit.
Degene die straks met het Onderwegpasje mag reizen mag van geluk spreken, maar dan met een bedenkelijke keerzijde. Het is net als met sommige appels. Als je er een hap neemt smaakt het in eerste instantie zoet, maar vervolgens komt er een zure nasmaak bij, zo gaat het dus straks ook met het OV in NL land…
Gemeenschappelijk vermogen wordt jaar in jaar uit lager.
Particulier vermogen van de 10 best verdienden/ vermogenden stijgt met minimaal 10% jaarlijks. En die willen geen belastingen betalen en velen ontwijken hun belastingplicht.
Wel profiteren zij vanwat de gewone man moet opbrengen.
Dit is precies wat ik bedoel mensen drukken op plus alleen omdat het Annemiek is?? Weer niks interessants gezegd terwijl mensen die dat wel doen maar 2 plusjes krijgen?? Haal dat systeem gewoon weg
Ik zou zeggen: Laat blijken dat je het net zo goed weet als Annemieke. Schreeuwen dat ze niets interessants zegt hoef ik hier niet te lezen. Daarvoor kijk ik wel de stukjes van onze nepdictator.
Bij de NS is er een gigantisch geld tekort, de bussen rijden leeg rond. De conclusie van Annemiek is wellicht wat kort door de bocht, maar het is totaal geen onzin. Uit het artikel blijkt dat de sector wel de lusten wilt, maar niet de lasten. Dit is het niveau waarop nu met elkaar praten in Nederland.
De onderwegpas is geen oplossing, maar weer het zoveelste stukje inkomenspolitiek… Daarbij vind ik dat OV voor een ieder betaalbaar moet zijn en dan zonder pas uiteraard. De onderlaag krijgt goedkoper OV (en wie gaat dit betalen?), maar er wordt ook geen moer gedaan aan dat de prijzen van het OV zo uit de klauwen lopen.
Het nadeel is inderdaad dat het OV straks alleen nog betaalbaar is voor de lagere inkomens maar niet meer voor de middengroepen en de hogere. Inkomens.
Ik vind ten principale dat het OV voor iedereen betaalbaar moet zijn en OV geen inkomenspolitiek tool wordt. Als je deze pad op gaat wordt werken niet meer aantrekkelijk omdat de middeninkomens en lage inkomen weggenivileerd worden.
Wil je milieu of klimaat doelen met OV halen dan zal het uit die pot moeten komen. En OV is een betere tools voor uitstootarme vervoer dan electrische auto’s waarvan algemeen bekend beschouwd mag worden dat het maken en afvoeren van deze batterijen enorm schadelijk is voor het milieu en groene stroom op een donkere kille windstille winterdag eigenlijk een niet bestaand product is. Mensen zijn zeker bereid om met het OV te reizen mits het product goed en redelijk betaalbaar is. Zeker in de randstad of andere grote bevolkingsconcentraties. Gratis hoeft ook echt niet.
@ baardstaat heb jij enig idee wat de maatschappelijk kosten zijn van niet – OV?.
Er zijn natuurlijk tal van Inkomenspolitiek tools, denk maar aan de huurtoeslag, de zorgtoeslag en alle stadspassen in diverse steden.
Probleem is dat veel lage inkomens niet toereikend zijn om in de huidige samenleving rond te komen.
Er wordt gesteld dat de kosten voor het OV gestegen zijn, maar kijk eens naar alle kostenposten in het huishoudboekje. Ook kosten voor zaken als een frietje met kroket bij de Febo zijn de pan uit gerezen.
Onzin.
Wat een onzin.
Krijgt ook nog eens plusjes.
Met een NS-abonnement kan iedereen betaalbaar met de trein reizen, niet alleen in het weekend. Dal Vrij €129 per maand? voor 30 dagen per maand retour reizen? is niks.
Wat een lachertje: “onbetaalbaar” voor hogere inkomens! De middengroepen bestaan uit een breed gezelschap, maar de postie van de middengroepen aan de onderkant verdient natuurlijk wel de aandacht.
De bivenjant ka het betalen.
De bovenkant zijn diegenen die middels hun consumeren van produkten en diensten de meeste schade aan mens, natuur en klimaat toebrengen.
De vervuiler betaalt, liberale gedachte.
Niet parasiteren op de samenleving en alleen een nog vettere bankrekening, vermogensopbouw opteren.
Het stomste OV-beleid ooit.
Gelukkig is hedenochtend in Luik de tram in ere hersteld, gelijk de tram in Luxemburgstad ( gratis)
Leuk voor Luik voor die enkele tramlijn, maar zuur dat het tramproject naar Maastricht niet is doorgegaan, terwijl ook Maastricht net als Luik toen een tram had. Met het Onderwegpas heb je als Hollander niets aan dat Luikse trammetje misschien hooguit aan een Luikse wafel in …?
Dat gratuité is maar voor een weekje of wat tijdens de introductie-gepaard gaande met een gigantiese reorganisatie van de stadsbuslijnen-wat aldaar dan wel ruim 20 jaar (ik schat in feite vanaf de afsplitsing van de waalse TEC) amper tot niet gebeurd is. Op ZA 10/5 zijn grote festelijkheden gepland.
Over goedkope tariefjes gesproken: die TEC, die dus ala de LIJN voor Vlaanderen heel Wallonie bedient met bus en tram (Charleroi heeft de tram als voortzetting van de oude NMVB/SNCV behouden, maar wel flink gekrompen) biedt een senioren JAARkaart voor 12 €-moet je wel op een persoonlijke MoBiB chipkaart laden, die ala minute aldaar kan worden aangemaakt op een kantoor ad €5.
Nederland heeft relatief het duurste OV ter wereld. Het is voor de reiziger ongeveer zo duur als het Zwitserse, maar het mediane inkomen is in het Alpenland ruim anderhalf keer zo hoog. Het wil mij voorkomen dat de grotere maximale filelengte – was ooit < 1000 km en is nu > 1200 km – mede te danken/wijten is aan het dure OV, naast de grotere bevolkingsomvang en wellicht covid: in die tijd heeft menigeen een tweedehandsje gekocht om het OV te vermijden en heeft klaarblijkelijk gezien dat dat uiteindleijk zo duur niet is..
Het OV in Zwitserland is een stuk duurder dan in Nederland, maar de Zwitsers zien dat niet als een probleem, want ze verdienen gewoon genoeg.
Overigens is de kilometerprijs in het rijden een stuk rijden dan de kilometerprijs met de trein. Bekeuringen en parkeerkosten niet eens inbegrepen. In de auto heb je ook geen dalurenkaart.
Zouden minima de auto nemen bij te duur OV? Vreemde insteek.
Nee, het probleem is dat die nu helemaal niet meer kunnen reizen en sociaal en maatschappelijk geïsoleerd raken. Een treinrit om familie te zien die wat verder wonen of vrienden in een ander dorp kunnen ze vaak bijvoorbeeld niet betalen. Binnen de eigen stad reizen kan natuurlijk ook met de fiets, afhankelijk van de fysieke gezondheid.
Als men het sociaal en maatschappelijk isolement van mensen met een laag inkomen echt wil verbeteren zou men ervoor moeten zorgen dat ze JUIST in de spits kunnen reizen.
Enigszins waar, maar ik ken zelf een aantal mensen met een laag inkomen. De meeste van hen zitten in moeilijke situaties, hebben een uitkering of werken voor een minimumloon in de buurt. Het is (meestal) niet bepaald de groep die voor een baan naar een andere stad moet reizen. En voor andere doeleinden hoef je eigenlijk niet in de spits te reizen, dus ik vind dit nog steeds een behoorlijk goed initiatief. Ik heb het ook aan de mensen zelf gevraagd die ik ken, wat ze ervan zouden vinden als er zo’n kaart zou zijn. Het antwoord dat ik krijg is dat ze het heel fijn zouden vinden, omdat ze dan bijvoorbeeld 50-100 euro meer in de maand overhouden. En als je in de bijstand zit met geen zicht op verbetering, is dat toch een bijhoorlijk bedrag dat je overhoud.
Snap ik, maar het discrimineert en ontneemt de mensen in een dorp de mogelijkheid te gaan werken in een stad. De laag betalende werkgevers staan meestal niet te springen om reiskosten te vergoeden. Die zelf voorschieten om ze later via de belasting terug te krijgen is voor laagbetaalden meestal geen optie.
Verder heb je voor familiebezoek op lange afstand ook niet zoveel aan reizen in de daluren, je moet bijtijds naar huis als je de volgende dag weer moet werken.
Hetzelfde geldt in feite voor minder valide mensen, zij hebben eigenlijk niets aan het openbaar vervoer. Denk maar aan de schandalige situatie rond de vele kapotte liften en de langdurige reizen met die speciale busjes die in het leven geroepen zijn om die mensen uit het ov te weren.
Dat is wel waar inderdaad, en heb dat met die reiskosten zelf ook meegemaakt toen ik een bijbaan had bij de Lidl en verhuisd. Uiteindelijk vond ik het daardoor niet meer de moeite waard en ben ik gestopt. Ik wist niet dat je via de belasting geld voor woon-werkverkeer kon terug krijgen.
Met je punt over familiebezoek ben ik het dan weer niet eens, aangezien de meeste mensen familiebezoeken op Zaterdag doen, en met deze pas kun je in de daluren (en dus ook in het weekend want dan zijn er geen spitsuren) vrij reizen. Bovendien woon ik zelf in Zuid-Limburg en heb ik familie in de buurt van Amersfoort wonen, dat is denk ik wel het gemiddelde qua reistijd met OV voor familie die ver weg woont, het duurt erg lang om daar te komen, maar het kan wel, met de auto zou het ook erg ver zijn.
Dat is ook niet helemaal waar, er zijn veel mindervalide mensen die wel met het OV kunnen. Een pasje voor van die taxi-busjes krijg je dan ook niet zo maar, je moet echt kunnen aantonen dat je niet met het gewone OV kan. Ik ken veel mensen die bijvoorbeeld met een stok lopen of een rolstoel (al dan niet elektrisch hebben) en toch van het OV gebruik maken, dat kan gewoon.
En het is eigenlijk ook beter dan die taxi-busjes, als ik de ervaringen hoor van mensen die daarop aangewezen zijn (bus komt niet opdagen, chauffeur is bot/onaardig, routes zijn raar en duren vaak lang, bus komt veel te vroeg, er wordt weinig rekening gehouden met bepaalde beperkingen, etc.). En het lijkt dat deze dingen in elke regio spelen, al is het in de ene regio wel erger dan de andere, afhankelijk van hoe blut de gemeente is en hoe zeer ze dit vervoer als prioriteit zien.
De busjes zijn in elk geval dus niet bedoeld om die mensen uit het OV te weren, maar alleen voor mensen die echt niet anders kunnen. Het is namelijk ontzettend duur voor de gemeente, want ze betalen in principe gewoon een taxi-bedrijf, en hiervoor krijgen ze vaak ook niet genoeg geld (of ze willen niet te veel uitgeven en versoepelen de concessievoorwaarden).
Met kapotte liften heb je wel een punt, dat vind ik echt belachelijk. Gelukkig is er wel een website/instagram account waarop je (voor je reis) kunt vinden of de lift het wel of niet doet.
Opmerkelijk is dat toch een aanzienlijk deel van de minima er een auto op na houdt. Daardoor blijft er geen geld over om met de trein te reizen.
Met de trein en bus, tram en metro zijn ze gebonden aan een dienstregeling, met de auto bepalen ze hun eigen dienstregeling en zijn ze vrij om te gaan en staan wanneer ze willen, vrijheid van mobiliteit.
En hoeveel minima hebben een auto?
15% van de minima?
En waarom?
Om mobiel te zijn.
De 85%, die geen auto bezitten worden nu mobiel(er).
De 15% kan goedkopere mobiliteit verkrijgen.
Dus goede zaak die onderwegpas.
Als je ‘s nachts treinen schoon moet maken heb je niets aan het ov.