Politie: brandstichting bij Schiphol was bewuste actie om treinverkeer te ontregelen
07 aug 2025 16:11
De spoorbrand nabij Schiphol tijdens de NAVO-top op 24 juni is bewust aangestoken om het treinverkeer te verstoren. Dat meldt de politie die heeft uitgevonden dat er brandversnellende middelen zijn gebruikt. Een mislukte poging tot koperdiefstal en een technische oorzaak worden daarom uitgesloten.
De politie meldt ook dat er in het onderzoek geen aanwijzingen naar voren zijn gekomen dat een ander land achter de brandstichting zit. Omdat zowel een technische oorzaak als koperdiefstal zijn uitgesloten, gaat de politie ervan uit dat er brand is gesticht om het treinverkeer in de war te sturen.
Niet opgeëist
Brandstichtingen om het spoor te saboteren, vorige week in Duitsland, werden opgeëist door actiegroep Angry Birds Commando en ook de brandstichting op het spoor rondom Parijs vorig jaar werd snel opgeëist. Maar voor de brandstichting op 24 juni bij Schiphol heeft zich (nog) niemand gemeld.
Getuigen gezocht
Uit camerabeelden blijkt dat er ten tijde van de brandstichting een aantal mensen in de buurt zijn geweest. De politie roept deze getuigen op zich te melden. Het gaat om drie fietsers en een taxichauffeur en passagier die in de ochtend van 24 juni rond 3.00 uur en 3.30 uur in de buurt waren van het viaduct in de Oeverlandenweg in Amsterdam nabij knooppunt De Nieuwe Meer.
Hele dag geen treinen door brand
De brand is tussen 02.51 en 03.21 uur gesticht op het spoor bij dit viaduct in ongeveer 30 kabels. Er konden op dinsdag 24 juni de hele dag geen treinen rijden tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Utrecht en Schiphol. Na een stremming in de ochtend was de luchthaven vanuit zuidelijke richting wel bereikbaar.
(c) Treinreiziger.nl
Waarom plaatst Pro Rail daar geen hoge hekken en struikelmatten om sabotage of suïcidaal gedrag te voorkomen? Niet alleen hier, maar ook bij andere makkelijk bereikbare plekken met viaducten, tunnels en bruggen, Ik hoop dat dit spoedig gedaan wordt, misschien zijn extra camera s hier ook geen overbodige luxe. Het moet toch ook mogelijk zijn om graffiti op treinen en bij diverse kunstwerken bij het spoor te voorkomen? Soms weet je niet hoe je naar buiten kunt kijken of fatsoenlijk een schone, tekstloze toilet kan gebruiken. Dit stoort me wel hier in Nederland, waar iedere gek zich met verf of stiften mee uitleeft! Zwitserland, Hongarije, Duitsland en Luxemburg hebben mooie propere treinen en vaak nettere wc s dan hier in Nederland. Hier kan het toch ook beter worden?
Op gevaar af dat er verkiezingsretoriek ontstaat, merk ik op dat in NL veel mag, zeg maar: kan, als je maar niet gepakt wordt. De norm is niet of gedrag juist, gerechtvaardigd is, maar kun je verantwoordelijk gesteld worden en dan niet alleen strafrechtelijk, maar ook civielrechtelijk. Je verneemt zelden dat daders tot schadevergoeding veroordeeld worden en ze bijvoorbeeld hun huis of auto kwijt zijn, voorzover daarover beschikken.
Omdat je dan allemaal nimbys krijgt die rechtzaken aanspannen omdat ze het lelijk vinden.
Prorail,( en tennet) moeten tegenwoordig voor elk onderstation (of transformatorhuisje) rechtzaken voeren omdat omwonenden het lelijk vinden.
Stel je nu voor dat prorail overal grote hekken gaat plaatsen…
Je kan overal wel hekken, camera’s en matten plaatsen. Maar wat een mens kan maken, kan een ander mens slopen. Langs het Nederlands spoor staan overal al hekken of natuurlijke (bijvoorbeeld sloten) afscheidingen. In andere landen zijn veel minder afscheidingen tussen het spoor en openbaar terrein. En in Duitsland hadden ze onlangs ook 2 keer sabotage bij het spoor waardoor het treinverkeer op 1 van de drukste spoorlijnen van Duitsland gestremd was.
Zwitserse treinen zijn ook niet altijd grafiti vrij. Verschil is alleen dat ze gemiddeld het wat sneller schoon maken.
Om totaal geen sabotage, vernielingen of suicidale pogingen te hebben bij het spoor te hebben is maar 1 oplossing voor; en dat willen we met z’n allen niet. En die oplossing is om geen spoor meer te hebben.
Mee eens.
Al die hekken maken hulpverlening en evacuatie bij een calamiteit alleen maar moeilijker.
Veel instanties waren extra alert tijdens de NAVO-top, het artikel vermeldt niet of ProRail en NS op die dag ook extra maatregelen hebben genomen maar dat lijkt me de enige manier om tegenspel te bieden aan lieden met misdadige plannen.
Die hekken staan daar al. En bij Prorail zitten een paar domoren die denken dat de oplossing voor ieder probleem een hek is. Sinds die gekte is begonnen is het aantal springers alleen maar toegenomen.
Heb je een link naar een onderzoeksartikel die jouw beweringen bevestigen?
Helaas is de bikkelharde realiteit dat het aantal zelfdodingen onder jongeren toeneemt terwijl ouderen tegenwoordig gemakkelijker begeleid kunnen sterven als ze dat willen.
https://www.nji.nl/nieuws/suicide-onder-jongvolwassenen-toegenomen
De maatregelen van ProRail zorgen er wel voor dat op DIE plaats waar een hek is geplaatst het aantal zelfdodingen afneemt maar het zal op het totaal weinig effect hebben denk ik.
Goede jeugdzorg en goed voor onze jongeren zorgen heeft denk ik meer effect. Ik zie liever dat ze de trein nemen om te reizen.
in Duitsland minder graffiti? Dat is wwel het laatste dat ik zou denken.
Als Prorail het spoor niet met camera’s bewaakt waarom moeten dan arme fietsers die toevallig langsfietsten “achtervolgd” worden ? Het lijkt me wel heeel eng voor die drie arme fietsers. In welke ellende zijn ze per ongelukkig toeval terecht gekomen ?
Getuigen is tegenwoordig een heikele zaak. Een transportbedrijf meldde cocaine in de lading bij de politie. Vervolgens werd het bedrijf door een M-maffia geterroriseerd. Toen kwam via justitie een personeelslijst van het transportbedrijf in handen van de M-maffia. Daarna terroriseerde de M-maffia het personeel aan huis. Men krijgt bijna de indruk dat tegenstanders van drugsmaffia van overheidswege de grond in gestampt worden.
Bovendien misbruiken groeperingen tegenwoordig fopdaders. Die laten ze pakken. In de fase van hoger beroep komt dan het waterdichte bewijs dat zij het niet gewezen zijn konden, boven water.
Dan zijn er heeel veeel mensuren van politie, justitie en rechtspraak verspild.
Men belaat het dat telkens tienduizenden reizigers door kabeldiefstallen in de ellende zitten. Geld voor camara’s langs het spoor is er zogenaamd niet. Tegenwoordig kunnen er aan kamera’s komputers gekoppeld worden die automatisch melden als er mensen langs het spoor zijn.
Nu is “het land opeens te klein” nadat zijdelings een Navo-top gestoord is. Waarom zo een Navo-top niet ergens op een luchtmachtbasis. Er zijn er met barakken waar overnacht kan worden. Dan brengt zo een top veel minder overlast en kosten met zich mee en kan zo een top nouwelijks gesaboteerd worden..
Het land is niet ‘opeens te klein’. Er is vrijwel niemand die het iets kan schelen dat het treinverkeer gestremd was. Dat is immers schering en inslag, ongeacht de oorzaak.
Hoi Annemiek, bijzonder dat je de moeite neemt om op Veen te antwoorden.
Eigenlijk altijd is wat hij schrijft zonder enige kennis geschreven.
de fietsers zijn wellicht de daders en zeker getuige
“de fopdaders” van de bende zoals boven beschreven ?
Ja weet je, dit kunnen we niet alleen bij ProRail / overheid leggen, maar ook mensen zelf moeten zichzelf eens in de spiegel aankijken. Weet dat ik me hier niet populair mee maak maar af en toe heb ik het idee dat we hier in een soort anarchistische tent terecht zijn gekomen. Vroeger bleef je gewoon met je tengels van andermans spullen af en tegenwoordig veroorzaken we brandstichting, demonstreren we op plekken waar het niet mag enzovoorts. Dus….