Budgettrein GoVolta dit jaar niet van start – plannen na nieuwe tegenslag wel doorgezet

GoVolta kan dit jaar geen treindiensten uitvoeren nadat de Rabobank heeft besloten de nieuwe treinmaatschappij geen lening te verstrekken. De ruimte die GoVolta op het spoor heeft gekregen voor de budgettreinen naar Berlijn, Kopenhagen en Basel, is inmiddels teruggegeven. GoVolta zet de plannen wel door. ’’Ik weet dat dit een heel goed idee is’’, aldus GoVolta mede-eigenaar Hessel Winkelman tegen Treinreiziger.nl.

Eind 2023 presenteerden de jonge ondernemers Winkelman en Maarten Bastian plannen om onder de naam GoVolta internationale treinen te laten rijden naar Berlijn, Kopenhagen, Basel en Parijs. De twee maakten eerder al naam door als GreenCity Trip nachttreinen te rijden naar Praag, Milaan, Venetië, Kopenhagen, Gotenburg, Wenen en Boedapest. Eerder oogsten ze succes met het verkopen van vliegreizen onder de naam Flywise.

GoVolta wil zelf licentie om treinen te rijden

Met het plan voor de GoVolta dagtreinen, waarvoor een kaartje slechts tien euro moet kosten, lopen de ondernemers tot dusver vooral tegen muren op. Eerst liepen de plannen vast door onenigheid met de onderaannemer die de treinen had moeten rijden. GoVolta gaat er sindsdien voor om zelf een licentie te krijgen om treinen te rijden. Voor dit jaar bemachtigde de vervoerder al treinpaden en de zaken zagen er goed uit toen de Rabobank zichzelf bij GoVolta meldde voor financiering van de benodigde rijtuigen. Voor de aanschaf en het opknappen van de rijtuigen is bijna 7 miljoen euro nodig.

GoVolta liet voor de bank taxatierapporten maken van de rijtuigen en startte nieuwe bedrijven op om de plannen te verwezenlijken. Maar uiteindelijk kregen Winkelman en Bastian, na een traject van acht maanden, onlangs van de bank het bericht dat er geen lening verstrekt kan worden. Het zou te riskant zijn.

In een LinkedIn-post uit Winkelman vrijdag zijn frustratie. ’Na een traject van acht maanden met Rabobank te hebben doorlopen blijkt dat men het toch niet zo voor heeft met duurzame ambities van ervaren ondernemers. Ook ASN Bank en ING Nederland hebben de mond vol over treinen, maar financieren doen ze niet. Waarom? Er is geen benchmark. Het is niet eerder gedaan. Is dat dan de reden om de kans om eindelijk betaalbaar treinvervoer naar Nederland te halen te laten schieten?’ Het bericht sluit hij af met: ’Nog wat meer geduld iedereen! Fijne vliegreis deze zomer.’

GoVolta zet plannen door

Van afstel van de plannen wil Winkelman niet weten, zegt hij tegen Treinreiziger.nl. ’’Het gaat langer duren. Dit betekent niet dat we het laten zitten. Ik weet dat dit een heel goed idee is. Er is heel veel vraag naar treinreizen. De treinen zitten vol en dat tegen hoge tarieven. Wij willen voor minder dan de helft van de gangbare tarieven gaan rijden.’’ Volgens Winkelman hebben bedrijven als Kruidvat, Albert Heijn en Hema belangstelling getoond de GoVolta-kaartjes te verkopen en is bij voorbaat zeventig procent van de kaartjes al verkocht.

GoVolta gaat door met het zoeken naar partijen die een lening willen verstrekken of willen investeren voor ’een klein deel’ van de aandelen. Een model als European Sleeper, dat via crowdfunding het benodigde kapitaal binnenhaalde, ziet GoVolta niet zitten.

Wel geld voor locomotieven

De gesprekken over de beoogde rijtuigen zijn nog gaande, aldus Winkelman. Hij zegt dat er ook al 24 miljoen aan financiering is gevonden voor de aanschaf van vijf Siemens Vectron locomotieven. ’’We hebben daar nu een optie op voor volgend jaar.’’ GoVolta heeft de ambitie om met de locomotieven ook voor andere vervoerders te rijden. Volgens Winkelman hebben zich al partijen bij GoVolta gemeld om voor hen te gaan rijden. Het financieren van locomotieven gaat makkelijker omdat er genoeg andere partijen zijn voor overname van een locomotief als een initiatief strandt.

GoVolta is de eerste nieuwe vervoerder die op het Nederlandse spoor capaciteit kreeg toebedeeld voor een internationale dagtrein. Ook Qbuzz, Arriva, FlixTrain en Heurotrain willen internationale treinen van en naar Nederland gaan rijden maar ook deze initiatieven zijn vertraagd of gepland voor een latere start. Alleen NS International rijdt momenteel in ’open toegang’ internationale treinen. Dat gebeurt in samenwerking met Eurostar, Deutsche Bahn en het Belgische NMBS.

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on 3 maart 2025 16:27

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug