ChristenUnie: laat treinen sneller rijden
23 nov 2011 18:25
De ChristenUnie wil de maximumsnelheid van treinen verhogen naar tweehonderd kilometer per uur. Nu is de maximale snelheid vaak 130 of 140 kilometer per uur. Op regionale lijnen ligt de maximum snelheid soms al op tachtig of honderd kilometer per uur worden gereden. Te langzaam, vindt ChristenUnie-fractievoorzitter Arie Slob.
Tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu die woensdag plaatsvindt zal Slob minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) vragen de maximumsnelheid te verhogen. "De minister is trots op de snelheidsverhoging op de weg naar 130 kilometer per uur, maar op het spoor wil het niet echt vlotten met snellere treinen", aldus Slob.
Er zijn al jaren plannen om de maximumsnelheid op vier spoortrajecten te verhogen naar 160 kilometer per uur. Dit komt niet van de grond omdat de NS er niet uit is welke beveiliging moet worden toegepast, stelt Slob. Hij wil dat op acht trajecten, onder meer tussen Amsterdam en Utrecht en tussen Den Haag en Schiphol, onderzocht wordt of de snelheid kan worden verhoogd. Daar gelden feitelijk al hogere baanvaksnelheden, maar deze worden in de praktijk niet benut.
De VVD had dinsdag aangegeven juist geen prioriteit te willen geven aan het verhogen van de maximum snelheid. "Dat levert maar vaak maar een halve minuut tijdwinst op, en kost miljoenen" hield kamerlid Charlie Aptroot de kamer voor. Hij wil juist prioriteit geven om de treinen snel beter toegankelijk te maken voor mindervalide. Dat zou aanvankelijk vóór 2030 gebeuren, maar de minister trekt daarvoor nog eens 15 jaar extra uit.
Hieronder de baanvaksnelheden per lijn.