fbpx

ChristenUnie wil elk kwartier Intercity Utrecht – Zwolle

De ChristenUnie dringt aan dat het aanstaande kabinet ook buiten de Randstad investeert in het spoor en kwam donderdag met een voorstel om het aantal Intercity’s tussen Amersfoort en Zwolle te verdubbelen.

Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,Nu kunnen er maar twee Intercity’s per uur rijden omdat ze nergens de stoptreinen kunnen passeren. In de spits rijden extra treinen daarom vlak achter elkaar en die zitten bomvol. Met een paar korte inhaalsporen bij stations wordt een kwartierdienst mogelijk. Hierdoor zal het aantal reizigers ongetwijfeld fors groeien en wordt de A28 ontlast.

Kleine investering
Al sinds 2006 vraagt de ChristenUnie om een onderzoek naar een beter treinaanbod richting Zwolle, Groningen en Leeuwarden. Slob: ,,Ondanks twee aangenomen Kamermoties van de ChristenUnie en meerdere Kamervragen heeft minister Eurlings dit nog steeds niet uitgezocht.” Het Kamerlid heeft daarom nu zelf de mogelijkheden op een rij gezet. Slob: ,,En wat blijkt: met een relatief beperkte investering in een paar inhaalsporen ben je er. Dat geld moet te vinden zijn als je bedenkt dat er 4,5 miljard beschikbaar is voor extra investeringen in het spoor. Van dat geld hoeft niet alleen de Randstad te profiteren.” Het Kamerlid – dat zelf in Zwolle woont – vraagt het kabinet dan ook een planstudie te starten voor de Veluwelijn.

Dynamisch verkeersmanagement
Slob pleit behalve voor 2 of 3 inhaalsporen ook voor het toepassen van dynamisch verkeersmanagement op de Veluwelijn. Hierdoor moet er meer capaciteit ontstaan en de bouw van het nieuwe station Nijkerk Corlaer mogelijk worden. Bovendien is er nog de mogelijkheid om de twee extra Intercity’s vanaf Zwolle als stoptrein te laten doorrijden. Slob: “Dan krijgen Groningen en Leeuwarden 4 rechtstreekse verbindingen per uur met de Randstad en houden plaatsen als Hoogeveen hun directe verbinding met de Randstad."

Bollensprinter
Eerder ontwikkelde de ChristenUnie het concept Bollensprinter, waarmee de partij pleitte om ook op minder drukke trajecten de frequentie op te hogen om meer reizigers te trekken.