Consumentenclaim: meer maatregelen tegen volle treinen nodig

klok 05 feb 2016 8:57

Als NS niet meer maatregelen treft tegen volle treinen, dan zal Consumentenclaim via de rechter een schadevergoeding van NS eisen. Dat meldt de organisatie vrijdag. Volgens Consumentenclaim heeft bijna 70 procent van de treinreizigers nog niets gemerkt van de extra maatregelen tegen volle treinen.

Die conclusie trekt de organisatie na een enquête. Van de 8.000 treinreizigers die zich hebben aangesloten bij Consumentenclaim heeft ongeveer een kwart meegewerkt aan de enquête. De deelnemers zeggen in grote meerderheid nog vaak te maken te hebben met overvolle treinen.

Rapportcijfer 4,7
Van de 2.228 respondenten vindt 13 procent zelfs dat de situatie sinds de maatregelen is verslechterd. Slechts 17 procent ziet een verbetering. Bijna 40 procent van de reizigers moet de hele reis staan. Ruim de helft heeft een groot deel van de rit geen zitplaats en slechts 7 procent kan wel altijd zitten. Bovendien vinden reizigers die regelmatig moeten staan dat er te weinig steunpunten zijn waar zij zich aan kunnen vasthouden. Als rapportcijfer geven de deelnemers NS een 4,7.

Maatregelen worden nog uitgevoerd
Daarmee zijn de reizigers die aangesloten zijn bij Consumentenclaim aanzienlijk minder tevreden dan de gemiddelde reiziger. NS wijst erop dat het spoorbedrijf nog bezig is de in december aangekondigde maatregelen uit te voeren. "Deze maand worden sommige 1e klas-gedeelten in de Sprinters omgebouwd naar 2e klas. We zijn daarnaast in overleg met provincies om op drukke trajecten ook bussen in te zetten. Hiervoor is een ontheffing nodig. Andere maatregelen om drukke treinen tegen te gaan volgen later.´´

Gesprek met NS
Consumentenclaim stapt voorlopig nog niet naar de rechter. "We zetten eerst het gesprek met NS voort. Als dat niets oplevert zullen we uiteindelijk naar de rechter gaan", zegt directeur Stef Smit. Hoeveel tijd NS van de organisatie krijgt om de problemen op te lossen, laat Smit in het midden. "We zien op dit moment te weinig effect van de maatregelen. Dus er moet zeker nog meer gebeuren."

Reizigersvereniging Rover
Reizigersvereniging Rover heeft niet overwogen om zich aan te sluiten bij Consumetenclaim. "Een claim indienen gaat wat ons betreft een stap te ver. Je hebt er ook geen recht op, dus ik denk dat de rechter ook een claim zal afwijzen" zegt Rover woordvoerder Chris Vonk. "Maar het is wel een signaal dat het nog steeds erg druk is" voegt hij eraan toe. Rover wil echter NS nog geen oordeel geven of de maatregelen voldoende zijn. "We willen het eerst nog even afwachten, maar het is wel een onderwerp wat ons bezig houd".

Effect
NS zegt in maart, zoals is afgesproken met de staatssecretaris, met de eerste resultaten naar buiten te komen. "Omdat dat een eerste moment is om iets te kunnen zeggen over het effect van de maatregelen´´, stelt een woordvoerder.

(c) Treinreiziger.nl / ANP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.