Consumentenorganisaties willen snellere trein naar Londen

De Eurostar van Nederland naar Londen zou sneller moeten rijden om een aantrekkelijker alternatief te worden voor het vliegtuig, vinden consumentenorganisaties. Volgens het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) kan er tijdwinst geboekt worden door de trein nog minder lang stil te laten staan op station Brussel-Zuid.

Lange stop in Brussel

De trein staat van Amsterdam naar Londen een klein half uur stil in Brussel-Zuid. Dit is omdat de trein nu nog door Nederlanders gebruikt kan worden die naar Brussel willen. Zodra deze reizigers zijn uitgestapt, zijn er een aantal veiligheidsprocedures nodig, om te voorkomen dat reizigers illegaal naar het Verenigd Koninkrijk reizen.

Eurostar heeft voorgesteld om voortaan geen reizigers meer met eindbestemming Brussel vanuit Nederland te vervoeren. Eurostar wil de stoptijd daarom verkorten naar vijftien minuten. Consumentenorganisaties vinden dit nog steeds lang, en stellen dat vijf minuten ruim voldoende is. Op Rotterdam Centraal, ook een instapstation, staat de trein nu ook maar vijf minuten stil, voeren de consumentenorganisaties aan. Daarnaast pleiten de organisaties – waaronder Rover en de Fietsersbond – voor een trein naar Londen zonder stop in Brussel en Lille.

Reistijd Londen – Amsterdam

De reistijd van Londen naar Amsterdam is bovendien langer geworden, in plaats van korter. Toen de trein in 2018 gelanceerd werd, was de reistijd Londen – Rotterdam 3 uur en 1 minuut. Naar de hoofdstad duurde de treinrit 3 uur en 40 minuten. Nu doet de Eurostar er minimaal 22 minuten langer over.

Door een aantal treinen van Eurostar Brussel en Lille over te laten slaan, besparen de NS en Eurostar volgens Locov ook op beveiligingskosten. Het geld dat dat oplevert zou ten goede moeten komen aan de mensen die de Intercity van Amsterdam naar Brussel gebruiken om tussen België en Nederland te reizen. “Een treinreis naar Brussel is feitelijk niet anders dan een treinreis naar Groningen: dus moeten de tarieven omlaag naar het reguliere, binnenlandse tarief. En kortingsabonnementen moeten ook op het Belgische deel van het traject gewoon geldig zijn.”

(c) ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 20 april 2022 07:36

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug