fbpx

D66 en CDA: Laat ACM juridisch houdbaarheid HSL-plan toetsen

Is het wel eerlijk dat de NS en de Belgische NMBS van de regering als enige de kans krijgen om het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra op te lossen? Op die vraag moet volgens CDA en D66 de Autoriteit Consument en Markt antwoord geven. Tweede Kamerleden Sander de Rouwe (CDA) en Stientje van Veldhoven(D66) stuurden woensdag een brandbrief naar de waakhond met het verzoek een onderzoek in te stellen.

De twee Kamerleden vrezen dat de keuze van de regering "zeer grote risico´s met betrekking tot mededingingsaspecten kan hebben´´. Ze vinden het niet eerlijk dat andere bedrijven geen kans hebben gekregen om de problemen op te lossen en twijfelen dan ook over de juridische houdbaarheid van de keuze van de regering.

In de brief stellen De Rouwe en Van Veldhoven dat ze van de regering geen antwoorden hebben gehad op hun vragen en dat het nu dus de beurt is aan de ACM om de boel goed uit te zoeken. Ze willen onder meer dat de waakhond kijkt of het besluit van de regering later ongeldig kan worden verklaard, bijvoorbeeld omdat de mededingingsregels zijn overtreden of omdat staatssteun is verleend.

De Fyra had Amsterdam en Brussel moeten gaan verbinden, maar viel vorige winter uit door technische problemen. De NS en de NMBS willen nu als alternatief meer intercity´s laten rijden, net als meer treinen van Thalys en Eurostar. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) en een meerderheid in de Tweede Kamer steunen die aanpak. In het binnenland wordt de Fyra vervangen door Intercity Direct. 

ACM liet in een reactie weten de brief te hebben ontvangen, maar er niet op vooruit te willen lopen. "We hebben de Kamerleden uitgenodigd om hun verzoek nader toe te lichten´´, was het enige dat een woordvoerder erover kwijt wilde.

(c) ANP