fbpx

De Lijn Belgie start sms-ticket

Reizigers van De Lijn (België) kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen hun rit betalen met de gsm. Met het sms-ticket wil de vervoermaatschappij de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden. Daarnaast worden ook de tarieven aangepast op 1 februari: de abonnementen krijgen een indexaanpassing, kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder. De tarieven in voorverkoop wijzigen niet.

 

Stipter door minder verkoop

Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden. Sinds de lancering van een uitgebreid voorverkoopnet in 2006 is de verkoop van kaarten en biljetten op het voertuig gedaald van 98 % naar 30 %. Dat komt omdat de kaarten en biljetten in voorverkoop tot 27 % goedkoper zijn. De Lijn heeft ongeveer 3600 voorverkooppunten.

 

De voorbije twee jaar heeft De Lijn samen met gsm-operator Proximus het sms-ticket uitgebreid getest in Antwerpen en Gent. Sinds de start in september 2007 hebben de reizigers daar ruim een half miljoen sms-tickets aangevraagd.

 

60 of 120 minuten onbeperkt overstappen

Wie vanaf 1 februari 2010 een sms-ticket wil kopen, sms’t vóór hij opstapt een bestelcode naar het verkort nummer 4884. Voor een sms-ticket van 60 minuten is dat ‘DL’, voor een sms-ticket van 120 minuten ‘DL120’. Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs. Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen. Als de reis langer duurt, moet de reiziger een nieuw sms-ticket of een ander vervoerbewijs kopen.

 

Sms-ticket tot 28 % goedkoper

Een sms-ticket kost 1,30 euro voor 60 minuten of 2,10 euro voor 120 minuten. Daarbij komt nog 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. Het sms-ticket is tot 28 % goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Het sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed. Momenteel kunnen alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen. De Lijn onderhandelt met Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem.

 

Indexaanpassing abonnementen

De tarieven van de abonnementen krijgen op 1 februari een indexaanpassing. Gemiddeld worden de Buzzy Pazz en de Omnipas 2,5 % duurder. Een sociaal abonnement kost voortaan dertig euro voor een jaar en tien euro voor drie maanden.

 

Kaarten en biljetten op voertuig duurder

De kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd. Daarmee wil De Lijn de voorverkoop stimuleren, wat de stiptheid moet bevorderen. In voorverkoop is een biljet tot 47 % goedkoper dan bij de chauffeur. Een biljet korte afstand kost in voorverkoop 1,20 euro, tegenover 2 euro bij de chauffeur. Een biljet lange afstand kost 2 euro in voorverkoop, tegenover 3 euro bij de chauffeur. Met het sms-ticket hebben de reizigers een goedkoop alternatief voor het biljet bij de chauffeur. Daarnaast kunnen ze ook vervoerbewijzen bestellen via de eShop van De Post (www.post.be). Wie vóór 15 uur bestelt, vindt zijn bestelling de werkdag nadien in de brievenbus. Bestellingen van minstens 25 euro worden gratis geleverd.