fbpx

De nieuwe spoorkaart 2025 is er

24 dec 2024 10:07

De nieuwe spoorkaart van de NS is uit. De kaart, let op er zijn vier delen, is hier te downloaden.

De spoorkaart 2025 is een visuele weergave van de dienstregeling 2025 die op 15 december is ingegaan. Volgens deze dienstregeling rijden er meer treinen dan ooit over het Nederlandse spoor.

De spoorkaart geeft niet alleen de verbindingen van de NS weer. Ook de regionale trajecten en de verbindingen met het buitenland vind je erop terug.

3.5 21 stemmen
Artikel waardering
22 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
25 dagen geleden

Als eerste is dit een fraaie kaart, waarin alle fungerende lijnen voor 2025 zijn weergegeven. En door ook alle regiovervoerders in te zetten laat het een compleet aanbod van alle beschikbare verbindingen zien. Alleen heb je de reisplanner nodig om te kijken om hoe laat je trein vertrekt.

Alleen zie ik op een puntje de kaart door de actualiteit is ingehaald en dat is dat Arriva zijn open access trein niet laat rijden vanwege te weinig beschikbare paden. Wellicht iets voor de volgende versie van deze kaart. Dit laat alleen zien hoe snel de actualiteit kan veranderen.

Arjan Krabbenbos
25 dagen geleden

Ideeën voor Dienstregeling 2026

Den Haag Centraal neemt de sporen 10, 11 en 12 weer in gebruik. Verleng de treinen uit Haarlem en van Schiphol (Sprinters) via Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Maak Spitstrein Enkhuizen, Hoorn, Alkmaar ,Beverwijk, Leiden Centraal naar Den Haag Centraal. Laat de Berlijntrein van Amsterdam via Leiden C doorrijden naar Den Haag Centraal.
Regiosprinters Leiden Centraal, Den Haag HS, Delft, Rotterdam Centraal, dagelijks direct om het half uur.

Vanaf 2027

De internationale trein Hamm, Wuppertal, Düsseldorf, Venlo Eindhoven Centraal in de spits doorrijden van en naar keerspoor Best.
Coevorden Bad Bentheim elk uur overstap in eerst genoemde plaats op en van trein Emmen Zwolle.

Verder binnen 5 jaar:

Weert Hamont Antwerpen
Hazerswoude Rijndijk
Staphorst
Bathmen

Deventer Olst tweesporig met station Deventer Platvoet en Zwolle Zuid
Nieuwe brug Ravenstein
Vernieuwde Maaslijn Zwolle Zutphen Arnhem Centraal, Nijmegen Venlo Roermond Sittard Masstricht IC en stopper Nijmegen Venlo, Roermond, Sittard, Heerlen Kerkrade, Centrum
Na 2030

Nijmegen Kleve Düsseldorf Hbf
Aanleg Nedersaksenlijn en Lelylijn en reactivering Gent Terneuzen en Lage Zwaluwe Oosterhout
Breda Oosterhout Vianen Utrecht Centraal snellijn 2

Joost2
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

En toen ging de wekker.

Baardstaart
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Leuk, maar er is niet zoveel geld om al je mooie spoordromen te realiseren. Zou mooi zijn als er iets van dit gerealiseerd wordt.

  • Ik zie Nijmegen Kleve niet zo snel komen. Er mist behoorlijk wat spoor.
  • Ook zie ik een nieuwe brug in Ravenstein niet snel komen en zeker omdat de overgang dubbel naar enkelspoor dicht bij de brug licht en desondanks toch 2x IC en 2x sprinter per richting in de huidige configuratie gehaald. En de stoptijden bij de brug redelijk beperkt is. Er wordt wel over gepraat, maar iets concreets heb ik niet vernomen.
  • De lijn Gent – Terneuzen is ook iets waar Infrabel / NMBS ook mee moet werken en dan ook nog de vraag, gaan we op die lijn de Belgische of Nederlandse veiligheidssysteem gebruiken. Ik zie deze reizigerslijn ook voorlopig niet komen.
  • Ook het dubbelsporig maken van Deventer – Olst niet komen. Ze laten gewoon net als nu de IC op het traject Zwolle – Deventer als sprinter functioneren.

Dromen zijn helaas geen realiteit en op dit moment is er redelijk weinig animo in het investeren in vaak erg dure spoorprojecten. Zolang de electrificering en het opplussen van de maaslijn 400 miljoen kost weet je dat voor andere wensen weinig geld en zeker als de huidige (weliswaar niet erg fraaie oplossingen) min of meer voldoen. Denk aan brug Ravenstein en Deventer – Olst. Een paar stations bijbouwen is een minder probleem, mits er genoeg reizigers voor deze stations komen.
Waar er in spoorlijnen etc geinvesteerd zou moeten worden is op plekken waarbij het rendement het hoogst is en dan zou je meer in de randstad moeten kijken, zoals Schiedam – Delluf Campus.
PS… Best is best een gevaarlijk station…. Toen ik nog in Breda woonde werd er regelmatig omgeroepen… De trein stopt niet te Best. 😉

Martin
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Reactivering van Nijmegen-Kleve is uiteraard kansloos. In Groesbeek is men daar faliekant tegen en het lokale vervoer tussen beide plaatsen kan ook prima per bus worden afgehandeld. Voor Düsseldorf neem je vanuit Nijmegen de trein naar Arnhem en stap je op de ICE. Breda-Utrecht is al tientallen jaren een wens van velen, maar natuurlijk ook veel te duur, met een nieuwe brug bij Vianen enz. Gent-Terneuzen: ja, het spoor ligt er, maar welke vervoersstromen verwacht je na een miljoeneninvestering om het ook weer voor reizigersvervoer geschikt te maken? Nog los van wie er zou moeten rijden. De NMBS is niet de makkelijkste partner. Weert-Antwerpen zou volgens mij ook veel te weinig reizigers trekken. En doortrekken naar Eindhoven zit er ongetwijfeld niet in. Station Staphorst lijkt me het enige kansrijke (eigenlijk verbaast het me dat dat niet al is gerealiseerd).

JanA
23 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Afstand Nijmegen-Düsseldorf 94 km.

Reistijd via Arnhem: 1:39
Naar en van het station in Nijmegen en Düsseldorf. 2×10 =20 minuten.

Totaal 1:59. Maak er 2 uur van.
Vgem=47 km/u. Met de elektrische fiets is sneller.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  JanA

Bij een afstand van 94 kilometer, ben je met de elektrische fiets na twee uur amper op de helft.

Erno-Berk
22 dagen geleden
Antwoord aan  Martin

Vanuit Nijmegen naar Duitsland is via Venlo sneller (mits de RE13 rijdt). De ICE is echt een hele dure trein qua tarieven en niet echt een alternatief voor reizigers die kort van tevoren een treinreis willen plannen.

Leon Eikendal
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Ook nog op lijn amersfoort – apeldoorn een sprinter rijden met de stations hoevelaken, barnevel noord, stroe, apeldoorn west.

Martin
20 dagen geleden
Antwoord aan  Leon Eikendal

Wie gaat dat betalen voor die paar instappers?

Annie
24 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan Krabbenbos

Directe trein Almere richting Den Haag CS is nu helaas geen uur meer maar een dagtaak. Zonde!

Daan
22 dagen geleden
Antwoord aan  Annie

Pfff, er is gewoon een overstap op amsterdam zuid.

Eric Klarenbeek
24 dagen geleden

Mag Zoetermeer eindelijk een intercitystation worden?

Erno-Berk
22 dagen geleden
Antwoord aan  Eric Klarenbeek

Volgens mij had Zoetermeer destijds de Sneltreinstop opgegeven in ruil voor 4x per uur een Sprinter. Zelfde gold ook voor Voorburg (daar stopte de IC wel, maar de Sneltrein niet) en Woerden. Echter heeft de NS nu ook de Sprinterkwartiersdienst die aan Zoetermeer en Voorburg beloofd waren beperkt tot enkel de spitsuren. 2x per uur een Sprinter is voor Zoetermeer wel behoorlijk weinig en eigenlijk zou het wel een flinke verbetering zijn als 2x per uur een IC in Zoetermeer gaat stoppen en 2x per uur een IC in Voorburg gaat stoppen (bij een IC-halfuursdienst heeft alleen Zoetermeer een IC-stop), dan ga je eigenlijk weer terug naar de situatie van voor 2007. Woerden heeft dan nog de Sprinters uit Leiden die zonder tussenstops naar Utrecht rijden en 4x per uur een Sprinter naar Gouda met aansluiting op de IC.

Roeland Oosterom
24 dagen geleden

Ik wil even reageren op de IC direct. Leuk hoor om nog steeds de toeslag te leggen op de lijn luchthaven Schiphol en Rotterdam Centraal, maar is dit niet te ouderwets en is het een goed idee om de overige lijnen het nog toeslag vrij te houden en dan doel ik op bv Lelystad – Schiphol en Amersfoort en Schiphol bv ?

N...
24 dagen geleden
Antwoord aan  Roeland Oosterom

Als je die treinen gebruikt buiten het stuk Schiphol-Rotterdam, dan is het al toeslagvrij nu :).
Amersfoort Schothorst t/m Schiphol kan je bijvoorbeeld nu gewoon met de Intercity Direct doen. Sterker nog, dat ís de intercity op die route.

Pieter Klootwijk
23 dagen geleden
Antwoord aan  Roeland Oosterom

Net als in België doen. Als men in of uitstapt op Zaventem luchthaven betaald men de toeslag. Doorgaande reizigers hoeven die niet.

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Pieter Klootwijk

Daarmee bereik je dus niet het doel dat beoogd wordt, namelijk dat gebruikers van het HSL-spoor tussen Schiphol en Rotterdam extra belast worden voor het gebruik ervan. Integendeel, daarmee breek je de laatste barrière af die bestaat tegen overbelasting van het materieel op de HSL.

Johan
23 dagen geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat laatste is dus (officieel) niet het doel.
Als het om voorkomen van overbelasting gaat is er nog een barrière: De huidige lijnvoering. Sinds Amsterdam Centraal niet meer zonder overstap vanaf de HSL bereikbaar is voor binnenlandse reizigers is de oude lijn via Haarlem weer een stuk drukker.
(Dat zijn meer reizigerkilometers én meer reizigerminuten, dus netto is dat qua materieelgebruik eigenlijk helemaal niet gunstig.)

Annemiek
23 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Dat is inderdaad niet het doel, maar is wel hoe het werkt. Daarom is de HSL bij werkzaamheden vaak ook niet toeslagvrij, aangezien de HSL daartoe onvoldoende capaciteit biedt.

Arjan Krabbenbos
21 dagen geleden

Apeldoorn Zutphen Oldenzaal als doorgaande stoptrein scheelt een extra overstap. De sneltrein Apeldoorn Zutphen rijdt ook verder van en naar Winterswijk. Vroeger zelfs Borken in Duitsland, dit kan ooit ook gereactiveerd worden.
Woerden en Zoetermeer waren Spitsstops voor de treinen van Den Haag Centraal welke ook in Gouda gecombineerd werden op of van de trein Rotterdam Centraal en Arnhem Centraal of Nijmegen als eind dan wel beginpunt hadden.Vanaf de jaren 90 werd Gouda volwaardig IC station Den Haag Laan van NOI pas vanaf 2006 voor de IC Leiden Centraal, Den Haag HS en verder vanwege de Randstadraillijnen 3,4 en E. Rotterdam Alexander is halverwege 1983 IC station geworden vanwege uitbreiding metronetwerk! Dit gebeurde deels ook bij Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak!

Erik
18 dagen geleden

Wanneer gaat die trein naar Leer weer rijden?