Foto: Daniël de Ruig
De Franse treinenbouwer Alstom heeft overeenstemming bereikt met het van oorsprong Canadese Bombardier over een overname van diens treinentak. De overnameprijs kan oplopen tot 6,2 miljard euro. Eerder op de dag bevestigden beide bedrijven dat er werd gepraat over een deal.
Alstom betaalt de overname in contanten en aandelen. Na afronding van de deal, waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar, zal de jaaromzet van Alstom 15,5 miljard euro bedragen, met een orderportefeuille van 75 miljard euro. Alstom is vooral bekend van de Franse hogesnelheidstrein TGV. Maar het bedrijf maakt veel meer treinen. Zo komen de Nederlandse locomotieven van de serie 1600, 1700 en 1800 van Alstom en maakt de fabrikant momenteel de nieuwe intercity’s (ICNG) voor NS. Die worden momenteel gebouwd in Polen.
Grote treinfabrikanten proberen al langer een vuist te maken tegen de toenemende concurrentie uit China. Eerder praatte Bombardier met Siemens om de treintakken samen te voegen, maar de Duitsers besloten voor een fusie met Alstom te gaan. Die combinatie werd echter tegengehouden door de Europese Commissie. De huidige deal moet nog worden goedgekeurd.
De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire sprak van “geweldig nieuws” voor Frankrijk, Canada en Europa. Volgens hem heeft een sterke en concurrerende Europese treinindustrie nu grotere prioriteit dan ooit. Le Maire zal de overname dinsdag gaan bespreken met eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging).
Beleggers op de Franse beurs in Parijs lijken niet allemaal enthousiast. Dinsdag zakte het aandeel in Parijs 5,4 procent.
Bombardier verkeert in zwaar weer en verkocht al een aantal bedrijfsonderdelen zoals de tak die propellervliegtuigen maakt en de tak die regionale verkeersvliegtuigen maakt. Ook de treinafdeling van Bombardier wordt geplaagd door met name softwareproblemen. Zo kon het bedrijf niet tijdig de software leveren voor de Hoekse Lijn, en had het bedrijf ook moeite om een software update aan de Traxx locomotieven uit te voeren. De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB leverde volgens Zwitserse media zelfs een schadeclaim in van 600 miljoen euro bij Bombardier.
Bombardier en Alstom werken soms al samen. Zo produceren de bedrijven samen de M7-rijtuigen voor de Belgische spoorwegen (NMBS). Die deal werd in 2015 gesloten. De rijtuigen hadden eigenlijk in 2018 zullen instromen, maar de bedrijven bleken de planning tot twee keer toe niet te kunnen realiseren. Begin dit jaar zijn de treinen voor het eerst in België ingezet.
© Treinreiziger.nl / ANP
This post was last modified on 22 februari 2020 23:13
Het openbaar vervoer dreigt vanaf komend jaar flink duurder te worden. Verwachte oplossingen voor bezuinigingen…
ProRail heeft moeite om voldoende verkeersleiders te vinden. De gevolgen van een krappere arbeidsmarkt worden…
Eurostar waarschuwt reizigers van Amsterdam naar Londen voor een half uur langere reistijd vanwege een…
De NS rijdt op Koningsdag een uitgebreide Oranjedienstregeling. Er worden meer en langere treinen ingezet…
Arriva zet in Gelderland en Overijssel extra treinen in rond Koningsdag en Bevrijdingsdag. De koninklijke…
Het kabinet trekt 1,9 miljard euro uit voor de Nedersaksenlijn. Dat laat coalitiepartij BBB weten…