Foto: Mart Hopman

SBB ontevreden over nieuwe dubbeldekkers

klok 14 jan 2019 11:09

De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB is ontevreden over de levering van 62 nieuwe dubbeldekstreinen door Bombardier. De treinen werden al in 2010 besteld en zouden aanvankelijk per dienstregeling 2013 worden ingezet. Dat is circa zes jaar later geworden. Voor Bombardier kan de problematische levering wel eens een duur grapje worden. Volgens Zwitserse media moet de fabrikant een compensatie geven van naar schatting 600 miljoen Zwitserse frank.

Onbetrouwbaar

De SBB is vooral ontevreden over de betrouwbaarheid van de nieuwe treinen, die in Zwitserland worden aangeduid als FV Dosto. De FV Dosto treinen worden sinds de dienstregelingswijziging in december ingezet op de InterRegio Basel – Zürich – St. Gallen / Chur (IR 13/37). Nu, een maand na de inzet, concludeert de SBB dat de betrouwbaarheid onvoldoende is. De treinen kampen regelmatig met deurstoringen. Ook zijn er softwareproblemen en problemen met de tractie.

Deurstoringen

“Deze storingen zijn momenteel goed voor tweederde van alle verstoringen. Bombardier moet aanvullende maatregelen nemen om de betrouwbaarheid te vergroten”, stelt de spoorwegmaatschappij in een persverklaring. De hoop is dat een nieuwe softwareversie de problemen oplost. Ook komt er preventief onderhoud aan de deuren. De problemen hebben echter gevolgen voor de instroom van de treinen. De bedoeling was dat de FV Dosto dubbeldekkers ook ingezet zouden worden tussen Genevé – Zürich – St. Gallen (IC1). Maar daar is de inzet van de nieuwe treinen uitgesteld.

Fikse schadeclaim

De bestelling van de FV Dosto is de duurste uit de geschiedenis van de SBB. Er is maar liefst een bedrag van 1,9 miljard Zwitserse frank mee gemoeid. Toch kan de order Bombardier duur komen te staan. Want volgens Zwitserse media kan de SBB een fikse claim indienen vanwege alle problemen. Het zou gaan om een bedrag van een half miljoen Zwitserse frank per trein en per week. In totaal zou de schadeclaim neerkomen op 600 miljoen Zwitserse frank.

Optie 100 treinstellen

Een andere tegenslag voor de SBB is dat de treinstellen minder energiezuinig zijn dan gedacht. Toen de order in 2010 werd uitgebracht werd benoemd dat er nog een optie was op nog eens 100 treinstellen. Gezien de vertraagde levering en de problemen met de introductie ligt het niet voor de hand dat de optie verzilverd gaat worden.

Omvang order

De oorspronkelijke levering bevatte 59 treinstellen: 20 8-delige treinstellen voor de intercitydienst (IC 200), 30 8-delige treinstellen voor de Interregio-diensten (IR 200) en nog eens 9 vierdelige treinstellen (IR 100).
Een deel van de vertraging wordt overigens veroorzaakt omdat de SBB werd verplicht om bij het restauratierijtuig de treinen te voorzien van een gehandicaptentoilet. Daardoor werd de levering twee jaar uitgesteld naar eind 2015. Vanwege de vertraging werd toen ook de omvang van de order uitgebreid: van 59 treinstellen naar 62 treinstellen.

Stadler

De FV Dosto dubbeldekkers van de SBB kunnen een snelheid behalen van 200 kilometer per uur. Toen de order wereldkundig werd gemaakt, vertelde de SBB dat een deel van de treinen ook geschikt moet worden voor treindiensten naar Oostenrijk en Duitsland. De gunning aan Bombardier lag gevoelig. Ook Siemens en het Zwitserse Stadler waren in de race. Vooral Stadler was buitengewoon teleurgesteld naast de order te grijpen.

In Beeld: SBB FV Dosto

Bijschrift foto’s: de foto’s van de FV Dosto in de sneeuw zijn gemaakt door Mart Hopman/Treinreiziger.nl, de foto’s op de stations en in de trein zijn afkomstig van de SBB, fotograaf: Gian Viatl. De overige foto’s – de treinen in het landschap – zijn ook afkomstig van de SBB en zijn gemaakt door Dario Haeusermann.

10 gedachten over “SBB ontevreden over nieuwe dubbeldekkers”

  1. Van Stoffelen schreef:

    Eén van de grootste problemen staat er niet bij: Bijna iedereen die boven zit wordt wagenziek, omdat de nieuwe treinstellen schommelen als een waanzinnige.

  2. Stefan schreef:

    Had de SBB nou maar voor Stadler gekozen, de KISS rijdt al zonder problemen bij de SBB in de stoptreindienst en S-bahndiensten. Had ze voorzien van de 200 km-h uitrusting(traverso kop erop) en ze hadden denk ik wel al gereden zoals alle Stadlertreinen probleemloos rijden(behalve RB61, al ligt dat denk ik niet meer aan stadler, maar aan Eurobahn)

    1. dries molenaar schreef:

      Volgende keer komen ze u van tevoren vragen wat het beste is. Achteraf weet u het duidelijk het beste van allemaal.

      1. Stefan Van Weerden schreef:

        Ik geef alleen maar aan wat er momenteel gaande is! De Stadlertreinen rijden overal probleemloos en als u beter alternatief hebt kom dan met een goed alternatief! Momenteel heeft Bombardier niet gepaald een goede status, zie de problemen met de software voor de NS TRAXX-loc, software voor de hoekse lijn en nu de problemen met de Twindexx.

  3. hanzeboog2012 schreef:

    Wat is er aan de hand met Bombardier? De eerste problemen met Bombardier die duidelijk zichtbaar waren de problemen met ERTMS. Een voorbeeld in Nederland was het installeren van ERTMS tussen Utrecht – Amsterdam Bijlmer. Dat duurde vele jaren dan gepland was. Alstom leverde zijn Atlas ERTMS op de Hanzelijn en Betuweroute veel sneller.

    Daarna de problemen met de software met de NS Traxx locomotieven. Dat is inmiddels bekend. En ook problemen met software op de Hoekse Lijn. Zie artikel van Treinreiziger.nl kortgeleden.

    Bij orders voor levering van nieuwe treinen krijgt Bombardier meestal geen orders voor levering van ERTMS. Zie bijvoorbeeld M 7 van NMBS. Alstom levert als onderaannemer van M 7 de ERTMS. Bombardier is hoofdaannemer bij de levering van M 7. Ook hier geen positief nieuws. Levering van M 7 is vertraagd.

    Nu de FV Dosto. Wat er precies aan de hand is niet duidelijk. Maar het gaat niet echt goed.

  4. Jeanne schreef:

    De besturingssysteem problemen van Bombardier zijn niet nieuw. De NS Traxxen en de SBB Twindexx lijken daarbij zekere parallellen te vertonen en waarschijnlijk zijn de problemen deze ook niet los van elkaar te zien. Zo gingen er zelfs al twee maal twee NS Traxxen locomotieven voor tests op bezoek bij Bombardier in Zürich Oerlikon. De keuze van de SBB om de wagendoorgang op het bovendek te situeren kan men bombardier niet verwijten, evenals de problemen die de mindervalide met het ontwerp hebben. De gekozen draaistellen van de Twindexx zouden door de navigator constructie beter door bogen moeten sturen, maar in de praktijk blijkt dat zwaar tegen te vallen. Aan de navigator techniek zou Bombardier zich best wel eens kunnen vertillen. We hebben hier in Nederland ook nooit meer iets van de kruisanker-draaistellen gehoord net als de navigator draaistelen van het vroegere SIG. Los van alle technische problemen bij Bombardier zijn er ook nog wat financiële die veroorzaakt worden door de miskleunen bij luchtvaart divisie. Bovendien Bombardier werkt ook nog eens met veel temporair (uitzend) personeel en je kan je afvragen of dat de kwaliteit wel ten goede komt? Het aantal problemen stapel zich al aardig op. En dan nog een opmerking over Stadler Rail die ten tijde van de plaatsing van de Twindexx order duidelijk lieten weten dat gezinds blij waren, maar inmiddels zijn ze onofficieel heel erg blij dat ze ingewikkelde order niet kregen.

  5. karel walet schreef:

    En dan ook nog de problemen met het beveiligingssysteem UTCS op de sneltram Utr-N/gein/Ijsselstein;datzelfde systeem op de Uithoflijn(beloofd nog wat); werkt dus niet goed;beveiliging uitgezet; Sneltram doet er langer over;vertragings minuten lopen op…..tsja, wat is er met Bombardier aan de hand??? Sneltram wordt dus stop/langzaam/slaktram!….

  6. dries molenaar schreef:

    Volgens de posters hier was Bombardier veel beter dan andere bedrijven en had NS hen ook voor de HSL treinen moeten kiezen. Fijn advies van de zijlijn. Ondertussen maar klagen.

  7. Trammelant Brugge schreef:

    Denk dat Bombardier nu Italiaans aan doen is alles gaat verkeerd dadelijk koopt hitachi de boel op en dan kan alles opgelost worden.
    Er lopen al hoger personeel rond hier en kijken rond als er iets fout gaat maar ze kunnen niks doen ze zijn alleen voor te praten .
    En de ERMTS kan beter door Siemens gaan geleverd worden in geheel Nederland.
    Als het zo door ga is Bombardier dadelijk van de markt af en hebben we Stadler en CAF met Siemens met Alstom over op de Europese markt .
    En wat op Do lijsten kom te staan bij veel bedrijven is dat met geen offerte’s meer aan Bombardier gaan geven.
    Laat de grote projecten is nadenken om de software over te laten aan gerenomeerde bedrijven zoals Siemens en die met SPOED de producten laten plaatsen op de baan dan is alles opgelost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.