fbpx

Deal: Alstom neemt treinentak Bombardier over

De Franse treinenbouwer Alstom heeft overeenstemming bereikt met het van oorsprong Canadese Bombardier over een overname van diens treinentak. De overnameprijs kan oplopen tot 6,2 miljard euro. Eerder op de dag bevestigden beide bedrijven dat er werd gepraat over een deal.

De Deal

Alstom betaalt de overname in contanten en aandelen. Na afronding van de deal, waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar, zal de jaaromzet van Alstom 15,5 miljard euro bedragen, met een orderportefeuille van 75 miljard euro. Alstom is vooral bekend van de Franse hogesnelheidstrein TGV. Maar het bedrijf maakt veel meer treinen. Zo komen de Nederlandse locomotieven van de serie 1600, 1700 en 1800 van Alstom en maakt de fabrikant momenteel de nieuwe intercity’s (ICNG) voor NS. Die worden momenteel gebouwd in Polen.

Europese Commissie

Grote treinfabrikanten proberen al langer een vuist te maken tegen de toenemende concurrentie uit China. Eerder praatte Bombardier met Siemens om de treintakken samen te voegen, maar de Duitsers besloten voor een fusie met Alstom te gaan. Die combinatie werd echter tegengehouden door de Europese Commissie. De huidige deal moet nog worden goedgekeurd.

De Franse minister van Financiën Bruno Le Maire sprak van “geweldig nieuws” voor Frankrijk, Canada en Europa. Volgens hem heeft een sterke en concurrerende Europese treinindustrie nu grotere prioriteit dan ooit. Le Maire zal de overname dinsdag gaan bespreken met eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging).

Beleggers op de Franse beurs in Parijs lijken niet allemaal enthousiast. Dinsdag zakte het aandeel in Parijs 5,4 procent.

Problemen Bombardier

Bombardier verkeert in zwaar weer en verkocht al een aantal bedrijfsonderdelen zoals de tak die propellervliegtuigen maakt en de tak die regionale verkeersvliegtuigen maakt. Ook de treinafdeling van Bombardier wordt geplaagd door met name softwareproblemen. Zo kon het bedrijf niet tijdig de software leveren voor de Hoekse Lijn, en had het bedrijf ook moeite om een software update aan de Traxx locomotieven uit te voeren. De Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB leverde volgens Zwitserse media zelfs een schadeclaim in van 600 miljoen euro bij Bombardier.

Bombardier en Alstom werken soms al samen. Zo produceren de bedrijven samen de M7-rijtuigen voor de Belgische spoorwegen (NMBS). Die deal werd in 2015 gesloten. De rijtuigen hadden eigenlijk in 2018 zullen instromen, maar de bedrijven bleken de planning tot twee keer toe niet te kunnen realiseren. Begin dit jaar zijn de treinen voor het eerst in België ingezet.

© Treinreiziger.nl / ANP

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Frans Eekhout
4 jaren geleden

Relativering…
Waarom moet alles naar China ? Europa moet zorgen meer in “eigen huis” te gaan produceren om: A) de werkgelegenheid te behouden, B) niet te afhankelijk te worden van producenten op andere continenten, C) de opgebouwde technologie in eigen beheer te houden en uit te breiden en niet te verkwanselen en zomaar prijs te geven aan derden die op hun beurt met “namaak” producten onszelf bemoeilijken, D) economisch Europa – misschien wel tegen iets hogere kosten dan in bijvoorbeeld China – meer gewin te geven en te stimuleren. Nu er door allerlei oorzaken het lastiger wordt om uit China of elders aan onderdelen te komen realiseren we ons – denk aan o.a. de RET – dat de afhankelijkheid van derden niet altijd doelmatig is. Enige vorm van zelf bescherming is gewenst zodat men vanuit Europa ook beter met de concurrentie kan aangaan met landen waar men zogenaamd “goedkoper” kan produceren. De stap van Alstom is een begin, nu nog de andere takken van sport op andere deelgebieden in heroverweging nemen zoals textiel, elektronica e.d. Kwalitatief hoeft men hier niet onder te doen, nu nog de productiviteit behouden en bestendigen voor de toekomst.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

De vraag is of alles naar China gaat. China heeft weliswaar de grootste treinfabrikant ter wereld, maar heeft nog maar op zeer beperkte schaal in Europa geleverd. Bombardier, Alstom en Siemens, gevolgd door Stadler en CAF leveren hier verreweg de meeste trams en treinen.

Karel Geerts
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Een probleem is dat Europese fabrikanten technisch niet meer mee kunnen, zie de gammele rommel die ze tegenwoordig leveren. Daardoor komen ze behalve op de afgeschermde Europese markt elders in de wereld niet meer aan bod. De Europese markt is daarnaast beperkt omdat hier alle focus ligt op autoverkeer. Kortom er is weinig toekomst.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Karel Geerts

Jaja, gammele rommel. Kijk in de spiegel en zie gammele rommel. Europese and Japanse techniek zijn veruit superieur. Andere markten zijn gewoon afgeschermd of men zit in de dwangkoop omdat China de rails levert.

Brabo
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

Het is volkomen misplaatst om te denken dat de Europese spoorwegfabrikanten technisch nog een voorsprong zouden hebben.

Hanzeboog2012
4 jaren geleden

De schaalvergroting neemt grote vormen aan. Bombardier had zelf al Talbot, Adtranz (mede leverancier ICE 1,2, 3), ABB (X 2000) e.a. overgenomen.

En nu neemt Alstom een deel over van Bombardier. Anno 2020 zijn de grootste leveranciers van trein – en spoormaterieel uit China, Frankrijk, Spanje, Duitsland en Zuid Korea. Daarnaast heb je Oosteuropese leveranciers zoals Skoda (Tsjechië).

Het ging al een tijdje niet goed met Bombardier. Maar dat het verval van Bombardier m.b.t. de spoordivisie zo snel zou gaan is een verassing.

Frits
4 jaren geleden
Antwoord aan  Hanzeboog2012

Ik heb een vermoeden dat de spoorweg sectie financieel leeg gezogen is door de luchtvaart tak.
Er zijn miljarden verloren bij de ontwikkeling van de CS-100 en 300 (nu over genomen door Airbus)
Daardoor was er weinig geld over voor research en productontwikkeling bij het spoor.

dries molenaar
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frits

Bombardier heeft de samenwerking met Airbus ook al beëindigd. Het gaat lekker met de canadezen.

Ad Vijge
4 jaren geleden

De tekst is niet helemaal correct. Afgelopen jaar wilden Alsthom en Siemens hun treinen afdelingen laten fuseren wat niet werd toegestaan door de Europese kartel waakhond.

Verder verbaasd het me dat Alstom dat slechts een paar jaar terug zelf op een faillisement afstevende en b.v de lokfabriek in Belfort bijna moest sluiten nu “eventjes” 7 miljard beschikbaar heeft om de treinen groep van Bombardier over te nemen.

Eef
4 jaren geleden
Antwoord aan  Ad Vijge

Die overname wordt met geleend geld betaald.