fbpx

RET start voorzichtig op Hoekse Lijn

klok 28 sep 2019 20:12

Eindelijk is het dan zo ver. Na tweeënhalf jaar is de Hoekse Lijn omgebouwd tot metrolijn. Zaterdag hebben duizenden reizigers kennisgemaakt met de vernieuwde lijn. Vanaf maandag start de dienstregeling officieel. In de opstartfase rijdt de Rotterdamse vervoerder RET met een aangepaste dienstregeling. Vanaf begin november start naar verwachting de volledige exploitatie.

Maassluis Steendijkpolder

RET directeur Maurice Unck opende zaterdag stipt twaalf uur de poortjes van het nieuwe station Maassluis Steendijkpolder, waarna de eerste reizigers naar binnen konden. Van 12:00 tot 20:00 uur konden reizigers zaterdag gratis kennismaken met de Hoekse Lijn metro. “Reizigers staan vandaag centraal. Zij hebben lang moeten wachten. We zijn blij hen nu deze gratis kennismakingsdag te kunnen aanbieden”, vertelt de topman aan de toegestroomde pers.

Maandag echte start

En aan belangstelling geen gebrek. Duizenden reizigers maakten direct een gratis ritje tussen Schiedam Nieuwland en Hoek van Holland. Maar maandag begint het pas echt. “Dan gaat de lijn echt in productie en kunnen alle mensen die ergens in de stad moeten zijn van de lijn gebruikmaken”. Unck zelf zal vanaf ‘s ochtends vroeg aanwezig zijn, maar gespannen is hij niet. “Ik weet dat we het goed hebben voorbereid.”

Aangepaste dienstregeling

In de aanloopfase rijdt alleen metrolijn B over de Hoekse Lijn. Die rijdt vanaf maandag overdag elke twintig minuten vanuit Hoek van Holland en elke tien minuten vanuit Maassluis. De lijn verbind Hoek van Holland via Maassluis, Vlaardingen en Schiedam naar de Rotterdamse wijk Nesselande. In Rotterdam wordt er onder andere gestopt op Marconiplein, Dijkzigt, Blaak en Alexander. Wie naar Rotterdam Centraal wil, moet overstappen. Zodra de aanloopfase voor bij is, wordt metrolijn A (nu: Schiedam Centrum – Binnenhof) in de spits doorgetrokken van en naar Vlaardingen West. Samen met lijn B ontstaat er dan een 5-minutendienstregeling tussen Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam.

Mogelijk aanloopproblemen

Ondanks Unck aangeeft dat alles goed is voorbereid, houdt de RET er nadrukkelijk rekening mee dat er zich in de opstartfase problemen kunnen voordoen. Daarom blijft de bus de komende maand ook nog rijden. “Dat is niet omdat metrolijn A nog niet rijdt, want de metro heeft een veel hogere capaciteit dan de bus. We willen in de fout gaan door alles weg te halen en niets te hebben als er onverwacht iets fout gaat.” Daarom kiest de RET voor een plan B: een rijdende bus, die niet uit de garage hoeft te komen als er iets fout gaat.

Sportieve planning

Unck moest zaterdag veelvuldig uitleggen waarom de ombouw zoveel langer duurde. In april 2017 – toen Unck nog bij NS werkte – reed de laatste reizigerstrein over de spoorlijn. Een half jaar later zou de eerste metro rijden. Twee maanden na het starten van die werkzaamheden – in juni 2017 – trad Unck aan bij de RET. “Ik had al vrij snel in de gaten dat het om een sportieve planning ging die niet haalbaar was”, vertelt de topman. Er bleken allerlei problemen te zijn met de ondergrond en de spoorbeveiliging.

Enorm teleurgesteld

Vanwege die problemen werd er eind 2017 een nieuwe planning opgesteld: De opening van de lijn werd uitgesteld naar eind 2018. “Ik was daar wel optimistisch over”, blikt Unck terug. Toen bleek dat door softwareproblemen ook de nieuwe planning niet haalbaar was, baalde de directeur daar enorm van. “Daar was ik echt teleurgesteld over.”

Claim Bombardier

De softwareproblemen werden veroorzaakt door leverancier Bombardier. Unck: “We hebben zo nauw als mogelijk is samengewerkt met de leverancier, maar uiteindelijk moeten zij het doen.” En dat verliep moeizamer dan gedacht. RET is daarom bezig een claim bij Bombardier in te dienen. “Alleen gaat de metro daar geen minuut eerder van rijden. Daarom hebben we ons in eerste plaats ingezet om hen maximaal aan boord te houden zodat ze dit gingen afleveren.” De hoogte van de claim heeft Unck niet paraat, maar dat gaat om enorme bedragen. “Dan hebben we het niet over tienduizenden euro’s,”

Komende maanden reizigers terugwinnen

Voor de ombouw trok de Hoekse Lijn dagelijks 16.000 reizigers. Maar door de lange ombouwperiode is de RET een deel van die reizigers kwijt geraakt. Unck verwacht dat die reizigers de komende maanden worden teruggewonnen. “Reizigers moeten eerst even wennen, en daar helpt zo’n kennismakingsdag als vandaag bij.”

40% groei in drie jaar

Doordat de metro veel frequenter rijdt dan de trein en veel meer stations in Rotterdam bedient, is de verwachting dat het aantal reizigers uiteindelijk 40% hoger zal liggen dan in het NS-tijdperk. De topman verwacht daar een jaar of drie voor nodig te hebben. Bij de ombouw van de Hofpleinlijn bleken de groeiprognoses veel te somber. Waar NS in 2005 dagelijks slechts 7.200 reizigers vervoerde, was dat in 2014 gegroeid naar 37.000. Op de Hoekse Lijn verwacht de RET niet een dergelijk hoge groei. “Langs deze lijn is er minder nieuwbouw gepland.”

Artikel gaat onder de afbeeldingen verder

Hoek van Holland Strand

Overigens is de lijn nog niet helemaal klaar. In Hoek van Holland wordt nu alleen station Haven in gebruik genomen. De lijn wordt in de badplaats doorgetrokken tot aan het strand. Dat is pas klaar in het strandseizoen van 2022. Unck benadrukt dat het doortrekken van de metro ingewikkeld is. Zo zijn de duinen een beschermd natuurgebied. De benodigde vergunningen zijn er inmiddels allemaal.

Toekomst

Wat Unck betreft is de Hoekse Lijn niet de laatste spoorlijn die wordt omgebouwd tot metro / RandstadRail. De directeur wil ook dat twee sporen van de spoorlijn Dordrecht – Den Haag worden omgebouwd. De bedoeling is dat net als op de Hoekse Lijn de frequenties worden opgeschroefd en er meer stops komen, bijvoorbeeld bij de Rotterdamse wijk Spangen en het dorpje Kethel. Ook wil Unck dat er een nieuwe metrolijn komt van Rotterdam Kralingse Zoom via Rotterdam Zuid, Zuidplein, Charlois en Dijkzigt naar Rotterdam Centraal.

De wensen van de RET

37 gedachten over “RET start voorzichtig op Hoekse Lijn”

  1. dries molenaar schreef:

    De softwareproblemen waren vooral dat alles veel te laat besteld werd. Niet dat er fouten in zaten.
    Het project is vooral ook vertraagd door de onverwachte belemmeringen in de ondergrond.

    1. dries molenaar schreef:

      NB aardig toch dat zulke zaken in Rotterdam allemaal veel eerder verwezenlijkt worden dan elders in het land. Denk aan tunnels, metro, ringweg, hoge gebouwen.
      Wanneer wordt Zandvoort met een metro verbonden?

      1. henk schreef:

        Echt sporen doe je niet,dries

        1. dries molenaar schreef:

          Ach henk, ik spoor juist goed.

      2. Annemiek schreef:

        Er is niemand in Amsterdam die het iets interesseert wat er in Rotterdam gebeurt, laat staan dat ze iets zouden willen kopiëren of ergens jaloers op zijn. Dat is andersom wel anders. Hoe je het ook wendt of keert, Rotterdam is een absolute kutstad.

        1. dries molenaar schreef:

          Ga eens wat met Amsterdammers om en leer het tegendeel. Overigens hebben ze aan iedereen een hekel, ook buitengebied zoals Groningers, en wellicht met meest aan zichzelf.

        2. Annemiek schreef:

          Juist, fijn dat je dat zelf gelooft.

        3. Peter schreef:

          Weer leuk in de weer, niet?

        4. Martijn Kösters schreef:

          Poging om toch nog een reactie op de inhoud van de artikel te ontlokken: Blij dat de Hoeksche Lijn gaat rijden?

        5. SRB schreef:

          Ja precies. Amsterdammers vinden dat de wereld vooral om Amsterdam draait. Alles buiten de A10 is voor de gemiddelde Amsterdammer ver en provinciaal. Tsja, zo kunnen we het ook spelen he 😀

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat klopt niet Dries, anders hadden ze geen claim kunnen indienen. Op dit moment levert Bombardier bijna nergens op tijd.

      1. dries molenaar schreef:

        Mission creep. Wellicht hebben ze alle inspanningen in deze RET toepassing gestoken en is nu alles te laat. Vandaar dat de Traxxen een jaar op een softwareterudraaing moesten wachten. Bombardier zal het werk toch wel door externe bureaus (in India of dergelijke) laten doen.

    3. Tim H schreef:

      Bombardier was zelf akkoord met de krappe planning. Overigens weet iedereen dat je Bombardier beter geen software kunt laten maken.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Kan Nieuw Terbregge geen metro krijgen met station Binnenhof en Nesselande Noord vanaf huidig station Nesseelande dat Nesselande Centrum kan gaan heten? Ook mis ik een verbinding De Akkers- Hellevoetsluis en Maassluis Centrum-Rozenburg-Tussenwater-Spijkenisse Centrum naar Oud Beijerland. De lijn De Terp kan worden doorgetrokken naar Nieuwerkerk Zuid of Krimpen aan den IJssel.
    Ik hoop dat deze en de andere metrolijnen voor 2050 realiseerbaar zijn! maar er wordt ook al gefilosofeerd over een Maasvlaktelijn die staat er ook nog niet bij. Gaat deze dan helemaal niet meer door/
    Hopelijk komt er ook een verbinding tussen Lansingerland-Zoetermeer naar Rodenrijs en Rotterdam The Hague Airport Terminal. Tweede luchthaven van Nederland dat ook per spoor bereikbaar kan worden!

    1. Henk schreef:

      Nee, ik vrees dat de door jouw voorgestelde trajecten niet rendabel zullen zijn vanwege het geringe inwonersaantallen, zeker in het gebied rond Oud-Beijerland.

  3. Hans Schoon schreef:

    Onder aangepaste dienstregeling lees ik “…rijdt vanaf maandag overdag elke tien minuten vanuit Hoek van Holland…”. Van en naar Hoek van Holland rijdt de metro overdag echter “slechts” elke 20 minuten. Van en naar Steendijkpolder rijdt de metro elke 10 minuten.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Excuses. Aangepast.

  4. René Valk schreef:

    Er staat een foutje Steendijkolder moet steendijkPolder zijn (tussenkopje !

    1. Erwin Wessels schreef:

      Dank! Is aangepast.

  5. treingraag schreef:

    17000 reizigers per dag en NS zag er geen gat meer in?

    1. Simon schreef:

      NS had een stevig exploitatietekort. Meestal worden deze lijntjes dan overgedragen aan een kleine vervoerder (lees concurrent).
      In dit geval had NS echter de capaciteit van Schiedam nodig voor andere treinen en is de list bedacht er een metro van te maken.
      Een metro is in principe een stadsspoorbaan zonder kruisingen met andere vervoersstromen. Daardoor kan de frequentie hoog zijn.
      Ook kan hij via een 3e rail naast de spoorbaan van energie worden voorzien. Daardoor is een bovenleidingconstructie niet nodig en kunnen tunnels laag blijven wat goedkoper is.
      Op de Hoekse lijn zijn overwegen, beweegbare bruggen en er rijden ook goederentreinen. Al deze complicaties maken aanleg, maar ook exploitatie, er niet eenvoudiger op.
      Overdracht aan een kleine spoorvervoerder had volgens mij veel geld bespaard.

      1. Annemiek schreef:

        Ik zie de meerwaarde van een metro boven een trein op dit traject ook niet zo. In mijn ogen was met kleinere aanpassingen ook een acceptabel resultaat te behalen. Bijvoorbeeld door met een lichte trein op hoge frequentie te rijden op het bestaande spoor. Tijdens een veel kortere buitendienstneming konden de nieuwe stations dan gewoon worden aangelegd en al die smerige oude stations worden opgeknapt. Na de opwaardering van het spoor, had een andere vervoerder dan van start kunnen gaan met eenmansbediening voor de treinen.

        Wel is het zo dat bij uitstoting van een traject uit het hoofdrailnet de vervoerregio moet besluiten hoe het tracé vervolgens zal worden bediend. Ik ben niet bekend met hoe dit exact is gegaan, maar blijkbaar heeft de metropoolregio bepaald dat het spoor aan het metronetwerk moest worden toegevoegd.

        1. Simon schreef:

          De basis van de ombouw begint, voor zover ik kon nagaan, bij het afstudeerrapport “Integratie Hoekse lijn – metro Rotterdam: perspectief of illusie?” uit 1993. De student werkte bij de RET.
          De titel geeft wat mij betreft al te denken.

      2. BigNub schreef:

        Een metro systeem is een gesloten vervoersysteem.
        Het kan zelfs een systeem met bussen zijn.
        Zolang er niet gelijkvloers gekruist wordt met ander verkeer.
        De Rotterdamse metro is dus officieel geen metro aangezien er spoorwegovergangen zijn vanaf Vlaardingen, in Alexander en vanaf station Blijdorp.

  6. Tom schreef:

    Onder het kopje “Aangepaste dienstregeling” staat nu:

    “Die rijdt vanaf maandag overdag elke twintig minuten vanuit Hoek van Holland en elke tien minuten. Alleen vanaf Hoek van Holland rijdt de metro iedere twintig minuten.”

    Die eerste zin lijkt niet helemaal compleet.

  7. Franciscus (Frans) Laimbock schreef:

    In Los Angeles is ook een metro. Lang niet zo fijnmazig en hoog frequent.
    Naar het strand? Ja! Net dit jaar is het eerste strand station klaar.
    Gefeliciteerd met de Hoekse lijn.

  8. Henk schreef:

    Zo,zo Annemiek, gefrustreerd om iets?

  9. Railhopper schreef:

    Metro voertuigen hoeven niet altijd met een derde rail van stroom te worden voorzien, maar kunnen ook met behulp van een pantograaf en bovenleiding gebruikt worden zoals de MRT (Mass Rapid Transit) treinen in Hong Kong en recentelijk nog Jakarta. Het geheel van infrastructuur, dienstregeling, frequent treinopvolging, en korte reistijden zijn enkele kenmerken t.a.v. een metro en daarom mag men de Hoekse Lijn ook daartoe rekenen. De Hoekse Lijn is als een opvoering met een slechte repetitie, maar hopelijk een geslaagde uitvoering! Laten we Rotterdam het voordeel van de twijfel geven en na alle perikelen de RET en de reizigers niet alleen geluk, maar ook veel Succes toewensen voor de toekomst ! De Hoekse Lijn, meer dan zomaar een extra toevoeging aan het metronet, voor de economie van de Rijnmond een nieuwe stimulans om het openbaar vervoer een positieve bijdrage te laten leveren aan de mobiliteit van de stad en z;n bewoners.

    1. Simon schreef:

      Mee eens hoor. Na de ellende met de Erasmusbrug (waaide in de wind), het SS Rotterdam (zat vol asbest), de markthal (loopt leeg), het nieuwe Feyenoordstadion (ruzie) en de stadsverwarming (doet het niet) hoop ik voor de Rotterdammers dat het met de Hoekse lijn beter afloopt dan met de Railhopper van NS (bleek flop).

      1. dries molenaar schreef:

        Wat een raar rijtje flauwekul. De Erasmus waaide niet maar de tuien werden in hun eigenfrequentie geraakt. Verder veel particuliere projecten met kleine bezwaren.

        1. Simon schreef:

          Inderdaad een beetje flauw. Sorry.

    2. Eef Hartman schreef:

      > Metro voertuigen hoeven niet altijd
      > met een derde rail van stroom te
      > worden voorzien, maar kunnen ook
      > met behulp van een pantograaf en
      > bovenleiding gebruikt worden zoals

      in Rotterdam zelf de lijnen via Station Alexander naar Ommoord en Nesselande, toevallig precies de lijnen die nu aan de westkant verlengd worden over de Hoekse Lijn.

  10. Gerard van der Velden schreef:

    Iets dat bijna een half miljard heeft gekost, mag naar mijn mening toch wel iets meer te bieden hebben dan doorrijden tot aan het strand in Hoek van Holland.
    Wat voor de meeste mensen het belangrijkste is, is het woon/werk verkeer. Ik heb jarenlang van de Hoekselijn gebruik gemaakt. Natuurlijk stapten er veel mensen in Schiedam uit om over te stappen op de metro, maar de meeste bleven toch echt zitten tot Rotterdam, om daar over te stappen op aansluitend treinvervoer.
    Al die mensen moeten nu in Schiedam overstappen op de trein naar Rotterdam CS, of via de Beurs terug naar CS. Ik kan mij niet voorstellen dat je de reizigers daar blij mee maakt. Het voordeel van de grotere frequentie raak je kwijt door het overstappen.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is de vraag. Wie in het centrum moest zijn bleef vroeger zitten en liep of nam tram/bus/metro vanaf Rotterdam Centraal. Ik ben er zelf zo een. Nu blijven die reizigers zitten tot Eendrachtsplein, Beurs of Blaak. Dat geldt in elk geval voor mij. Je kunt nu veel meer Rotterdamse bestemmingen direct bereiken, uitgezonderd Centraal.

  11. Railhopper schreef:

    Volkomen mee eens Hildebrand. Kwestie van verschuiving. Centrum en overige stadsdelen waaronder Alexander en Nesselande krijgen een strand/strand/haven verbinding, goed voor het toerisme. Alleen Stena Line passagiers voor Amsterdam moeten nu andere keuzes maken of gaan zich ook eens concentreren op toeristisch Rotterdam wat voordien minder in het oog sprong. Door de hoge frequentie hoeft een overstap naar Centraal geen probleem te zijn. Rotterdam heeft tenminste nog twee IC trein/metro stations, Utrecht bijvoorbeeld slechts één. Deze verandering kan een verbetering worden als men de aandacht op de City gaat stellen. En Rotterdams centrum is – voorlopig – nog niet zo chaotisch druk als in Amsterdam en toch met het OV goed bereikbaar…

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Schiedam Centrum heeft wel weer een IC verbinding met Amsterdam. Niet super snel, wel toeslagvrij. Ze zouden denk ik zelf ook een directe bus Amsterdam – Hoek van Holland kunnen inzetten.

  12. rob schreef:

    De treinen zjn vaak snel vol,waardoor je vaak lang moet wachten op de volgende.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.