fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Defect aan spoor op brug bij Nijmegen, treinverkeer gestaakt

Tussen Arnhem en Nijmegen rijden voorlopig geen treinen. Bij een inspectie van de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen heeft ProRail een defect vastgesteld.

Volgens ProRail gaat het om een defect aan de rails. Het herstel duurt tot ten minste 02.00 uur donderdagochtend. Reizigers kunnen volgens NS het best omreizen via Den Bosch en Utrecht, maar er rijden ook bussen tussen Nijmegen en Lent.

Inspectie

Een woordvoerder van ProRail meldt dat uit een inspectie bleek dat het spoor ‘instabiel’ is en zou ‘kunnen klapperen’. Daardoor bewegen treinen veel meer dan normaal. ProRail gaat aan de slag om het probleem op te lossen, maar dat wordt nog een hele klus. ‘Dergelijke werkzaamheden worden normaal een jaar voorbereid, je trekt niet zomaar een blik mensen open.’

De spoorbeheerder doet in elk geval haar uiterste best om de rails snel te maken, want komend weekend trekt het festival Down The Rabbit Hole in Ewijk duizenden bezoekers, waarvan een groot deel per trein. Volgens NS duren de herstelwerkzaamheden nog tot donderdagnacht 2:00, maar de kans is groot dat dat uitloopt.

0 0 stemmen
Artikel waardering
21 Reacties
Oudste
Nieuwste
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
11 maanden geleden

Is er soms een beverburcht aangetroffen onder het spoor bij deze brug of heeft men gewoon het onderhoud verzaakt? Ook is er een spoedreparatie gepland bij Boskoop, ook is dit geen hoofdlijn. Vind dat de laatste tijd veel sporen uit liggen vanwege allerlei problemen, die buiten het regulier onderhoud of verbetering vallen. Vraag me af wat Profail aan het doen is. Ook de reisadviezen zijn ronduit schokkend. Van Arnhem naar Nijmegen over Utrecht en Den Bosch. Lijkt wel Bruss.. Utrecht in de ronde. Een extra reistijd van 90!!! minuten. Mij lijkt dat de bus van Bracht uuh Breng (Met RRReis wel de slechtst bedachte OV namen; komt waarschijnlijk uit hetzelfde reclamebureau.) dit stukken sneller kan doen. Verder is er wel een trein vervangende stopbus tusssen Nijmegen en Lent… Dit is wel bijzonder karig gezien Arnhem-Nijmegen een van de drukste spoorwegtrajecten in NL zijn.

N.
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dan kunnen ze nog beter electrische OV-fietsen inzetten, dat is minder dan een uur extra reistijd

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Zelfs dat stuk tussen Nijmegen en Lent lopen (2,7 km) en in Lent de trein naar Arnhem nemen is sneller dan omrijden via ‘s-Hertogenbosch en Utrecht. Deze wandeling adviseren icm met een fatsoenlijke pendeldienst tussen Arnhem en Lent lijkt me de minst slechte oplossing als men echt niet aan bussen kan komen.

Ano
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik kan je garanderen dat prorail al en tijdje neerbuigend bekeken wordt door de hoge piefjes van de staat en bedrijven, omdat prorail bekend staat om de achterstand in ontwikkeling op het spoor.

dat gezegd hebbende probeert prorail dit wel te compenseren en trachten ze hun kosten ook te verlagen… resultaat: minder infra. wissels uit stations worden verwijderd en ook op de vrije baan verdwijnen bijzondere infra, die de dienstregeling juist moet helpen bij storingen.

Ze staan er dus zeker om bekend dat ze als beheerder van het spoor nogal flink aan de bak moeten

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Ano

@Ano

Als OV ooit eens serieus moet gaan concurreren met de auto zou het spoorwegnetwerk robuust moeten zijn en zeker met de vele treinen, die over het spoor moeten rijden om de reizigers van A naar B te brengen, zonder dat het een gok is of ze wel bijtijds bij B zijn. En als deze robuustheid ontbreekt zal iedere storing stevig uitpakken, terwijl met een rouust net de effecten een stuk kleiner zijn. Een trein kan niet net zoals een auto inhalen als er problemen zijn. Er liggen vele nieuwe spoorwegprojecten op stapel, zoals de Lelylijn. Maar heeft het bijbouwen van deze nieuwe lijnen nog zin als men verzaakt om het reeds bestaande spoorwegnet door gebrek aan opvang bij problemen de problemen meteen groot uitpakken. Of dat de kwaliteitscontrole na werkzaamheden ondermaats zijn, zoals hier. Of het verbeteren en verduurzamen van huidige lijnen niet lopen zoals het moet met als beste voorbeeld de Maaslijn.

Dan heb ik het nog niet over de problemen bij de vervoerders kant, zoals een chronisch personeels tekort waardoor in de dienstregeling gesneden moet worden of treinen (of bussen) plots uitvallen. Ik zie voor deze problematiek ook geen oplossing.

De vraag reist, kunnen we het OV nog fiksen of moeten we accepteren dat steeds meer mensen een auto gaan kopen en dat uiteindelijk rijbewijsloosheid een officiele handicap wordt. Een andere vraag is wie gaat zich nu echt bekommeren om het OV ipv het OV geleuter als aflaat dient aan de klimaatkerk. OV heeft ook een sociale, maatschappelijke en economisch nut en dat wil men maar niet zien. Kan bij ieder evenement weer schrijven dat het weer gratis reclame is voor de BOVAG, maar dit is ook niets anders dan puur cynisch en ook al totaal afgezaagd.

Baardstaart
11 maanden geleden

Op de wesite van Profail…

Update | 21.30 uur
Vanavond is duidelijk geworden dat ook morgen (28 juni) nog geen treinverkeer mogelijk zal zijn op de spoorbrug bij Nijmegen. Experts en aannemer werken met spoed aan een herstelplan. De reparatie is uitzonderlijk omdat het een spoordefect óp een brug betreft. Morgen hopen we meer duidelijkheid over het herstel te kunnen geven en hoe lang dat zal duren.

Tussen Arnhem Centraal en Nijmegen Lent rijden er minder treinen. Tussen Nijmegen en Nijmegen Lent rijden stopbussen. We vinden het ongemak voor reiziger en vervoerder heel vervelend.

Martinistadjer
11 maanden geleden

Laten we ook eens een complimentje uitdelen aan de spoorweginspecteurs. Diverse malen hebben die de laatste jaren defecten aan de infra tijdig ontdekt waardoor grotere ellende ons bespaard is gebleven.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Tijdig is een kwestie van perspectief. Ben het volledig mee eens dat het feit dat dit ontdekt is een ontsporing is voorkomen. Het feit dat dit soort defecten bij dit soort controles gevonden worden is een teken dat het onderhoudschema volledig gefaald heeft.

Johan
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het gaat hier niet om achterstallig onderhoud, maar om verkeerd uitgevoerde werkzaamheden afgelopen weekend. Na afloop daarvan is het spoor weer vrijgegeven, blijkbaar zonder dat het spoor goed geïnspecteerd was.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Klopt. Maar ook hier hadden de sporen goed geinspecteerd moeten zijn, eer de treinen erop gingen rijden.

Wim Lubbers
11 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

Niet altijd gaat ProRail zo voortvarend te werk. Al jaren weten ze van een verzakking van het spoor bij Gilze-Rijen (in de richting Tilburg). Al die tijd rijdt de trein daar met een sukkelgangetje, maar repareren, ho maar. Nochtans is er gelegenheid genoeg genoeg geweest tijdens buitendienststelling wegens werkzaamheden aan station Tilburg (4e perron en wat wissels) en de kruising met de N631, waar een tunnel onder het spoor moet komen.

Peter Janssen
11 maanden geleden
Antwoord aan  Martinistadjer

In Groningen waren ze net te laat. Daar was een Arriva trein door het spoor gezakt omdat er iets teveel ruimte tussen beide spoorstaven zat.

Nighttrain1
11 maanden geleden

Het is ook niet zo`n klein bruggetje,….
De langste stalen spoor overspanning van NL.

Baardstaart
11 maanden geleden

Ik heb op late avond nog een “briljante” ingeving als reisadvies. Ik denk dat deze optie korter is dan over Den Bosch en Utrecht en het past prima in de traditie van de Vierdaagse die jaarlijks gehouden wordt. Alleen moet de NS wel voldoende treinen tussen Arnhem en Lent laten rijden. Loopafstand is 2,7km en loopduur is 35 minuten.

https://www.google.com/maps/dir/Nijmegen+Lent,+6663+KR+Nijmegen/Station+Nijmegen,+Stationsplein,+Nijmegen/@51.8540039,5.8462902,15z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c708181d631379:0x5aead1a7f4a8d0cd!2m2!1d5.8597788!2d51.8624017!1m5!1m1!1s0x47c70867cf27334f:0x50c295370b502d02!2m2!1d5.8531203!2d51.8434398!3e2?entry=ttu

lezer
10 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

“De paden op, de lanen in”

dagreiziger
11 maanden geleden

Ja al het zoveelste defecte spoor. Wordt er geen onderhoud gedaan ? Het lijken wel derde wereld toestanden, op deze manier kan de trein nooit met de auto concurreren.
Waarom doet de politiek hier niks mee. Vivianne Heijnen mag ProRail eens aanspreken hierop of bezuinigt de overheid (min I&W) bewust op het spoorvervoer ? En anders mag de Tweede Kamer tante Vivianne eens tot de orde roepen.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

De auto heeft de concurrentieslag met het OV heel duidelijk gewonnen. Deze overwinning werd behaald sinds mei 2020, toen mensen met een rijbewijs 2 maanden eerder weg mochten dan mensen zonder. Dit zou opsich nog niet de dooddoener geweest zijn. OV promo acties het een en het ander kunnen fixen.
Na de Corona zou je stellen dat mensen weer zin hebben om weer lekker te reizen, maar toen kwamen de problemen rond vergrijzing, pensioenering en een gebrek aan nieuw personeel aan het licht gekomen. Overigens ook een probleem wat al tientallen jaren bekend was dat het er aan zat te komen. In die tijd had men moeten inzetten op het automatisch laten rijden van treinen/metro’s in de randstad, zoals dit al een lange tijd gebeurd met de Metro in Rijsel. Als je geen personeel hebt om treinen en bussen afdoende te laten rijden dan zullen deze treinen en bussen ook niet uit zichzelf gaan rijden, terwijl de automobilist zichzelf rijdt. Hoe het personeelstekort bij het OV en andere essentiele diensten opgelost moet worden is mij eerlijk gezegd een raadsel. Daarom zie ik het fiksen van de OV problemen als een zeer moeilijk verhaal. Ik ben zelf niet positief in deze en aangezien ik zoveel aanleg heb om te rijden als een hoogbejaarde met een computer kan omgaan betekent dat transport een groter probleem gaat worden.

Kees
11 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Feit is wel dat vele kunstwerken die na WOII zijn opgeleverd aan het einde van hun technische levensduur beginnen te raken. Het zogenaamde badkuipmodel van onderhoud begint dan te spelen.

Investeren in vernieuwing van infrastructuur ligt gevoelig bij sommige politieke stromingen die roepen dat we minder mogen vliegen, maar als het dan aankomt op alternatieven, dan blijken het gewoon pure NIMBY’s te zijn.

En ProRail is een ZBO van de overheid. Dus politici die daar kritiek op hebben moeten eerst maar eens naar zichzelf kijken.

Rudy
11 maanden geleden
Antwoord aan  Kees

Het is jammer, maar dat geldt niet voor deze brug. De overspanning is van 1984.

De meeste bruggen die na 1945 provisorisch zijn opgelapt, zijn vanaf ca. 1970 vervangen door nieuwbouw.

anoniem
11 maanden geleden

Inmiddels is het treinverkeer tussen Nijmegen en Elst–Arnhem hervat; op de brug geldt nu nog een snelheidsbeperking na een provisorische reparatie.

Baardstaart
11 maanden geleden
Antwoord aan  anoniem

Met de komende drukke julimaand in Nijmegen is het zeker zijn dat de zaken althans provisories gefixt is. Hopelijk kan de definitieve reparatie ergens op een weekend in het najaar. Liefst met andere werkzaamheden rond station Nijmegen of op de rest van de lijn.