Defecte treinen sneller gemaakt daardoor meer zitplaatsen
06 apr 2016 12:38
Defecte treinen worden in Onnen en Leidschendam steeds sneller gerepareerd. Daardoor staan er minder defecte treinen stil. Dat levert tot ruim 4.000 extra zit- en staanplaatsen per dag op, meldt NS.
Het spoorbedrijf wil laten zien dat het de problemen met volle treinen serieus neemt en het bedrijf haar best doet het probleem te verhelpen. Eén van de maatregelen is de inzet van speciale teams die er alles aan doen om kapotte treinen snel te repareren. NS vergelijkt het met de pitstop bij de Formule 1.
Een defecte deur, kapotte stroomafnemer of haperende verlichting? De trein wordt dan direct weggebracht om het defect te verhelpen. Daarvoor zijn er extra machinisten beschikbaar. "In de nieuwe pitstraat werken teams van gespecialiseerde monteurs dag en nacht samen, ieder met zijn of haar eigen expertise. Het team in de pitstraat ziet een grote klok die aftelt van 24 naar 0. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamheden afgerond zijn", schrijft NS in een persbericht.
De formule werkt, volgens het spoorbedrijf. De treinen worden in Leidschendam of Onnen nu veel sneller gerepareerd. In Leidschendam duurde een reparatie eerst gemiddeld 47 uur, dat is nu afgenomen naar 13 uur. Daardoor kunnen treinen na een defect weer sneller ingezet worden, en neemt de zitplaatscapaciteit dus iets toe.
Inmiddels is bij 25 Sprinters een deel van de 1e klas omgebouwd naar 2e klas. Hierdoor zijn er 400 extra 2e klas-zitplaatsen beschikbaar geworden. Eind mei is de operatie afgerond en moet dit aantal naar 1000 zitplaatsen gegroeid zijn.