Definitief einde aan chloortreinen in 2021
13 jul 2017 14:01
De structurele chloortransporten verdwenen al in 2006, maar sporadisch is er nog vervoer van chloor over spoor nog mogelijk. Uiterlijk 2021 moet ook een einde komen aan deze incidentele chloortransporten. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) heeft hierover afspraken gemaakt met AkzoNobel.
Met de incidentele transporten worden nu nog onderbrekingen in de chloorproductie van het chemieconcern in Rotterdam-Botlek opgevangen. Volgens afspraken uit 2002 mag per jaar nog maximaal 10.000 ton chloor over het spoor worden vervoerd. In maart reden er bijvoorbeeld nog chloortreinen. Verf- en chemieconcern AkzoNobel vervoerde de giftige stof tientallen jaren ‘s nachts per spoor door Nederland. Daar was uit angst voor een ongeluk verzet tegen in de plaatsen waar de trein doorheen reed. Het chemieconcern heeft altijd volgehouden dat het transport over spoor veilig was.
De overheid sloot in 2002 een akkoord met AkzoNobel om een eind te maken aan de reguliere chloortransporten. Dat convenant liep eind 2015 af. Daarna heeft heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu aangegeven ook af te willen van de incidentele transporten. Om dat mogelijk te maken gaat het chemiebedrijf flink in zijn chloorfabrieken in Rotterdam-Botlek investeren. Er moet een extra productielijn komen en de chlooropslag zal zodanig gewijzigd worden “dat de maximale effecten van een majeur incident aanzienlijk zullen verminderen.”
De overheid zal AkzoNobel financieel deels tegemoetkomen om een einde te maken aan de incidentele transporten. Staatssecretaris Dijksma streeft ernaar om de intentieverklaring eind dit jaar te hebben omgezet in een definitief akkoord.
(c) ANP