fbpx

Detacheringsbedrijf na incident Stavoren tijdelijk van het spoor

Detacheringsbedrijf Spoorflex Safety First mag vier weken niet op het Nederlandse spoor werken. De druppel die de emmer deed overlopen was het treinongeluk in Stavoren, zegt een woordvoerder van spoorbeheerder Prorail.

Spoorflex levert onder andere werktreinbegeleiders, zoals ook bij de slijptrein die in Stavoren crashte. "Als aan het spoor wordt gewerkt, kent een machinist het baanvak vaak niet en weet hij bijvoorbeeld niet wat een veilige snelheid is. Het is dan gebruikelijk een werktreinbegeleider mee te sturen die het gebied wel kent", legt de woordvoerder uit. De werktreinbegeleider werkt dus hetzelfde als een loods bij schippers.

Meerdere incidenten
Zo´n begeleider moet dan scherp toezicht houden op de machinist en dat hebben de begeleiders van Spoorflex volgens Prorail de afgelopen tijd niet gedaan. "Sinds vorig jaar zijn er vijf incidenten geweest", zegt de woordvoerder. Om wat voor incidenten het gaat, wil hij niet toelichten. "Ze waren in ieder geval niet alert genoeg."

Stavoren
Spoorflex was ook betrokken bij het treinongeluk in Stavoren. "Wat er precies is gebeurd, moet nog blijken. Maar door het incident hebben we Spoorflex nog eens nagetrokken." De incidenten los van elkaar zijn geen reden om de vergunning voor het bedrijf in te trekken, maar alles bij elkaar opgeteld wel.

Werkplekbegeleiders
Het gaat volgens de woordvoerder om een zware maatregel. Sinds vorig jaar is het drie keer eerder gebeurd. Spoorflex moet nu met een verbeterplan komen. De maatregel heeft ook betrekking op de werkplekbegeleiders omdat die onder dezelfde vergunning vallen. "Bij werkzaamheden aan het spoor zie je mensen in oranje en mensen in gele hesjes. Degenen met de gele hesjes zijn de werkplekbegeleiders, zij zorgen ervoor dat degenen in de oranje hesjes veilig werken." 

Spoorflex
Het detacheringsbedrijf werkt voor meerdere bedrijven. Van goederenvervoerders tot reizigersvervoerders. De NS is sinds kort één van de klanten. Het bedrijf is naar eigen zeggen marktleider voor het leveren van veiligheidspersoneel in de spoorwegbranche,

Speno
Eerder mocht het Zwitserse bedrijf Speno, eigenaar van de verongelukte slijptrein op last van de IVW niet rijden op het Nederlandse spoor. Woensdag werd echter bekend dat Speno onder strikte voorwaarden weer mag rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *