Deze bus is corona proof (met toch 26 zitplaatsen)

Het Brabantse touringcarbedrijf Van Gompel heeft een oplossing bedacht om de bussen coronaproof te maken: plexiglas tussen de stoelen en 1,5 meter afstand. Door de oplossing kunnen er toch nog circa 26 mensen met de bus mee.

Capaciteit

En dat is veel meer waarop OV bedrijven rekenen. Die gaan er vanuit dat ze slechts 20 à 25 procent van de normale capaciteit kunnen bieden. In de bus van Van Gompel kunnen normaal tot 62 reizigers mee.

Plexiglas

Eén van de bussen van Van Gompel wordt ingezet door de NS om als treinvervangend vervoermiddel te dienen. In de bus mogen reizigers alleen bij het raam zitten en zijn de stoelen ernaast ingepakt in plastic. “Wij zijn 6 april begonnen met de aanpassingen”, vertelde directeur Gert-Jan Lommerse eerder aan Hart van Nederland. Dat was nog voor het moment dat premier Rutte aankondigde dat iedere branche moest nadenken over hoe je de 1,5 meter economie moet hanteren. Al woensdag 8 april was de eerste bus klaar.

Doordat alleen de zitplaatsen aan de raamkant worden gebruikt, is er 1,5 meter afstand tussen de zitplaatsen op dezelfde rij. “Je hebt natuurlijk geen anderhalve meter afstand van degene die achter je zit. Dus hebben we platen van plexiglas achter de stoelen gezet. Dan kan er niemand in je nek hoesten of niezen” vertelt Lommers aan Omroep Brabant.

Behalve plexiglas heeft het bedrijf ook andere oplossingen getest, zoals een zeil spannen achter de stoelen. “Maar plexiglas bleek toch het beste te werken.”

Connexxion

Of het Openbaar Vervoer het voorbeeld van Van Gompel gaat volgen is nog maar te bezien. Connexxion-directeur Pier Eringa noemde in het radioprogramma Spraakmakers de 1,5 meter geen doen in trein, bus en metro. Eringa denkt dat er dan slechts 10 mensen in de bus meekunnen, in plaats van 50. “Als er 10 mensen bij de bushalte staan en er zitten er al 5 in de bus, moet de buschauffeur dan politieagent zijn?” 

Eringa pleit ervoor om na te denken of de anderhalve meter voor trein, bus en metro versoepeld moet worden. Dat zou gecombineerd kunnen worden met mondkapjes.

This post was last modified on 27 april 2020 08:45

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug