Deze verbeteringen zijn vertraagd
14 okt 2016 9:09
Op veel plekken wijzigt de dienstregeling, wat voor circa 70.000 reizigers verbeteringen oplevert. De belangrijkste wijzigingen in de dienstregeling 2017 zijn hier te vinden. Er zijn echter ook verbeteringen die per december doorgevoerd zouden worden, maar die voorlopig niet doorgaan. Een overzicht:
- Alphen a/d Rijn – Gouda: de frequentie zou hier omhoog gaan naar 4x per uur, maar dat gaat nog niet door omdat de infrastructuur nog niet is aangepast. De provincie Zuid-Holland liet eerder weten dat de verbeteringen minimaal tot de zomer van 2017 zijn uitgesteld.
- Leeuwarden – Meppel: hier zouden meer Sprinters gaan rijden. De bedoeling was dat gelijktijdig alle intercity´s alleen nog maar te Heerenveen en Steenwijk zouden gaan stoppen. Door problemen met de stroomvoorziening is deze wijziging tot nader order uitgesteld.
- De intercity Den Haag – Brussel zou sneller worden en gaan stoppen in Breda, in plaats van Dordrecht en Roosendaal. Doordat de software van de locomotieven nog niet is aangepast, zal dit naar verwachting pas een jaar later worden doorgevoerd.
- De directe snelle intercity Den Haag – Eindhoven rijdt de eerste maanden slechts tot Breda, doorgaande reizigers moeten overstappen. Dit duurt tot april. NS ziet dit als ingroeioplossing.
- De Eurostar Amsterdam – Londen zal een jaar later van start gaan, omdat de nieuwe treinen later geleverd zijn en de toelatingsprocedure voor het Nederlandse spoor nog moeten doorlopen.
Belangrijkste wijzigingen Noord-Nederland en Flevoland