Nieuws

Dinsdag 5 juni opnieuw staking bij bussen. Dit keer in Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland

Aan de stakingsgolf in het openbaar vervoer komt voorlopig nog geen einde. Dinsdag 5 juni zullen de bussen in diverse regio’s opnieuw niet rijden. De vakbonden roepen chauffeurs op die dag in delen in Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland het werk neer te leggen.

De stakingsoproep geldt dinsdag 5 juni voor de volgende regio’s:

  • Arriva Zuid-Holland Noord (Alphen aan den Rijn, Gouda, Katwijk, Krimpen aan den IJssel, Leiden, Lisse)
  • Syntus (Keolis) Midden-Overijssel (Dalfsen, Deventer, Raalte, Zwolle)
  • Connexxion IJsselmond (regio Dronten, Harderwijk, Kampen, Steenwijk)
  • Arriva Lelystad

De vakbonden hielden op 30 april en 1 mei een landelijke staking waarbij er vrijwel in heel Nederland geen bussen reden. Sindsdien organiseren de vakbonden estafettestakingen in het openbaar vervoer. Arriva laat meestal uit voorzorg geen enkele bus rijden, terwijl Connexxion in de regel wel zo veel mogelijk probeert te rijden. Volgens de vakbonden staakte bij eerdere stakingen 80 à 85 procent van de chauffeurs. Volgens de vervoerders waren er meer werkwilligen.

“Onvoorstelbaar dat werkgevers nog steeds geen afspraken met ons willen maken. Ze doen net alsof we gouden bergen vragen,” aldus Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer: “Terwijl we vragen om eens in de 2,5 à 3 uur even vijf minuten pauze. Hoe ingewikkeld is dat?” Verhoef benadrukt dat de keuze tussen wel of niet staken volledig bij de werkgevers ligt. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) wil graag opnieuw met de vakbonden in gesprek om te zorgen voor een goede CAO met duidelijke afspraken over werkdruk, waar alle medewerkers vertrouwen in hebben. “Hier is de afgelopen weken achter de schermen hard aan gewerkt, zonder resultaat,” aldus de werkgevers.

De CAO Streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. Gedupeerde reizigers met een abonnement hebben bij een staking die langer duurt dan 24 uur recht op compensatie. Connexxion heeft eerder laten weten de estafettestaking en de eerdere landelijke stakingsdagen te zien als één staking. De vakbonden stellen dat gratis vervoer geen optie is. In het verleden werd dat wel gedaan, maar de vervoerders hebben toen via de rechter met succes een claim ingediend bij de vakbonden.

This post was last modified on 31 mei 2018 21:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

5 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug