Het wordt de komende tien jaar flink drukker in de treinen. Om die groei te kunnen opvangen investeert ProRail zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor. ProRail-topman Pier Eringa zegt in De Telegraaf dat hij een stijging voorziet van het aantal passagiers met 45 procent.
Opmerkelijk is dat de groeicijfers uit het verleden niet gehaald lijken te worden. “Met ruim 1,5 miljoen reizigers per dag en 21,5 miljard reizigerskilometers per jaar, is de reis per trein in 2020 de ruggengraat van beweeglijk en ondernemend Nederland”, voorspelde NS bijvoorbeeld in 2006. Het lijkt er op dat die prognose ruimschoots niet gehaald gaat worden. NS publiceert het aantal reizigerskilometers niet meer, maar volgens het CBS bedroeg het aantal reizigerskilometers per trein in 2016 circa 16,9 miljard. Alleen als dat de komende vier jaar met een kleine dertig procent groeit, wordt de prognose uit 2006 gerealiseerd. Dat is vrijwel uitgesloten. ProRail ging er tot voor kort vanuit dat tot 2030 een groei zou plaatsvinden van circa dertig procent.
ProRail denkt dat de groei nu fors hoger gaat uitvallen. “Mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein in gejaagd. Prima natuurlijk, maar er moet wel wat gebeuren om die explosieve groei op te vangen”, aldus Eringa. Van een explosieve groei is de afgelopen jaren overigens geen sprake. De grootste groei vond plaats tot 2006, toen NS soms tot een kleine vijf procent per jaar groeide.
ProRail wil echter voorbereid zijn op grotere groei. Daarom wil de spoorbeheerder tot 2030 zeker 20 miljard steken in opwaardering en vernieuwing van het spoor. “Daarmee kunnen we een groot deel van de verwachte groei faciliteren, zoals meer ruimte voor meer treinen die sneller en korter op elkaar rijden, grotere stations en extra opstelplaatsen van beveiligingssystemen.” De spoorbeheerder wil vooral zoveel mogelijk uitgaan van de huidige sporen. “Maar als er meer treinen gaan rijden, hebben we ook meer parkeerplekken voor treinen nodig. Dat noemen we opstelcapaciteit. Daarvoor hebben we eerder al extra budget gekregen, maar dat zal met deze groei krap worden”, legt de spoorbeheerder uit. Ook de capaciteit op grote stations begint te knellen.
De sterkste reizigersgroei wordt verwacht in Amsterdam. Tussen 2021 en 2028 gaan alle Amsterdamse stations op de schop. Vanaf Amsterdam Centraal pakken nu elke dag 180.000 mensen een trein, in 2030 zullen dat er 280.000 zijn, aldus ProRail. Ook moet het station ruimte bieden aan het groeiend aantal goederentreinen. ProRail vergroot onder meer de capaciteit van de liften en roltrappen, verbreedt en verlengt de perrons en past de sporen en wissels aan zodat treinen sneller kunnen vertrekken en aankomen.
ProRail voorspelt vanwege de enorme reizigersgroei dat het jaarlijkse budget van 2 miljard in de toekomst gaat knellen. Maar per wanneer dat gaat gebeuren durft de spoorbeheerder nog niet te zeggen. “In een internationale benchmarkt zijn we per treinkilometer in Europa al één van de goedkoopste. Maar we denken dat het nog beter kan. We verwachten dat onze onderhoudskosten in verhouding minder hard zullen stijgen. Hoeveel we straks extra nodig hebben, kunnen we nu nog niet zeggen.”
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 31 mei 2018 23:43
FlixTrain komt voorlopig niet naar Nederland. De Duitse vervoerder zou vanaf de nieuwe dienstregeling in…
Voorstellen van de oppositiepartijen in de Tweede Kamer voor het schrappen van de bezuinigingen op…
In Oostenrijk gaat vandaag een aangepaste dienstregeling in die de komende maanden zal gelden. De…
De nieuwe snelle trein tussen Lelystad, Amsterdam Zuid en Brussel Zuid gaat EuroCity Direct heten.…
Je hebt haar naam misschien wel nooit gehoord. Maar in de railsector is ze de…
GoVolta zegt in september 2025 van start te gaan met de dagelijkse lowbudgettrein van Amsterdam…