fbpx

Discussie over veiligheidscontroles bij treinreizen

24 aug 2015 12:18

Na de verijdelde aanslag op de Thalystrein naar Parijs gaan in België en Duitsland stemmen op om treinen en stations beter te beveiligen. Experts wijzen erop dat er altijd een kans op een aanslag zal blijven.

CDU/CSU-parlementariër Stephan Mayer zegt maandag in de krant Passauer Neue Presse dat het spoorverkeer in vergelijking met de strenge controles in vliegtuigen "duidelijk kwetsbaar" is. Gelet op de islamitische terreur moet wat hem betreft de aanwezigheid van de politie worden verhoogd.

Luchtmarshalls
De Duitse politievakbond GdP wijst op de gewapende ´luchtmarshalls´ die op vluchten eventuele terreuracties bestrijden. Naar dat voorbeeld zouden ook veiligheidsagenten in treinen moeten worden ingezet. Maar dan moet de bezetting daartoe wel de mogelijkheid bieden. "Nu zijn we nog niet in staat om zakkenrollers het werk te beletten," zegt Jörg Radeck, plaatsvervangend voorzitter van de GdP.

Bewijzen
De Duitse minister van Binnenlandse Zaken Thomas de Maizière ging zondag in op het veiligheidsvraagstuk. Hij zei zich niet te kunnen voorstellen "elke trein met veiligheidsagenten uit te rusten. Daar waar grote bedreigingen zijn en we bewijzen hebben, moeten we het treinverkeer mogelijk scherper in de gaten houden."

Gesprek
Zaterdag zei de Belgische premier Charles Michel dat hij met Nederland, Frankrijk en Duitsland snel wil overleggen over de veiligheid op de internationale treinen. Samen met de buurlanden wil Michel onder meer werken aan een strengere controle op de bagage en de identiteit van de reizigers op de stations en in de Thalystreinen.

Onwenselijk
Experts wijzen erop dat terroristen altijd plekken zullen vinden waar ze een aanslag kunnen vinden. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl is het daarmee eens en hoopt dat de trein goed toegankelijk blijft zonder uitgebreide en tijdrovende veiligheidscontroles. "Scherp de controles alleen aan op momenten dat er een concrete dreiging is. Standaard controle op bagage en indentiteit bij internationale treinreizen lijkt mij niet wenselijk. Dan verplaats je het probleem naar binnenlandse treinen, metro´s, bussen of evenementen."

Aanslag Madrid
Bij de Eurostar naar Londen zijn er al controles voor treinreizigers. Daar moeten reizigers een half uur vooraf aanwezig zijn om in te checken. Ook bij de Spaanse hogesnelheidstrein AVE zijn er vaak veiligheidscontroles, die vaak binnen enkele minuten klaar zijn. Een aanslag bij de AVE is Spanje weliswaar bespaard gebleven, maar in Madrid ontploften in 2004 wel diverse bommen bij vier stedelijke forensentreinen. Daarbij kwamen 191 mensen om het leven en raakten nog eens 1857 mensen gewond. 

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Eén gedachte over “Discussie over veiligheidscontroles bij treinreizen”

  1. Lobensteyn schreef:

    Het is identiteit, niet indentiteit aaa neeeef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.