fbpx

Domein ns.nl 20 jaar en 15 jaar actief

01 jul 2011 16:37

Met 2 miljoen pageviews per dag is ns.nl inmiddels een begrip. Dat begon ooit anders. Al in 1991 werd ns.nl vastgelegd, maar toen was er nog niets op te zien. Vijf jaar later werd de eerste échte website geïntroduceerd. Sindsdien is er veel veranderd. Een terugblik op 20 jaar ns.nl.

Op het gebied van internet was NS er snel bij. Al in 1991, toen er slechts 200 .nl domeinen waren, werd ns.nl vastgelegd. "NS is altijd in voor nieuwe ontwikkelingen en dus registreerden we 20 jaar geleden ns.nl. Maar we hadden toen nog geen idee dat internet zo belangrijk zou worden" blikt Ingrid Thomassen – hoofd Multichannel-management bij NS – terug.

Vooral internationaal
In eerste instantie werd alleen het domein geclaimd, zonder dat er iets mee gedaan werd. Ongeveer 5 jaar later ging de eerste website live. Toen vooral met informatie over de gloednieuwe Thalys dienst en andere internationale reisinformatie. Pas bij een latere website kreeg ns.nl meer informatie over binnenlandse reizen.


Homepagina NS.nl in 1996.


 NS.nl in 1999, pagina over de diverse kaartsoorten

Start actuele reisinformatie
Het aantal bezoekers bleef geleidelijk stijgen (inmiddels ruim 200.000 per dag), en NS werd steeds actiever. Medio 2007 begon NS ook met actuele reisinformatie, dat bleek een groot succes. Thomassen: "Toen we begonnen wisten we niet of het wel goed zou blijven werken bij grote bezoekersaantallen. We zijn daarom eerst begonnen op m.ns.nl en pas later op ns.nl".

Sneeuwproblemen
De actuele reisinformatie bleek in een grote behoefte te voorzien. Vooral bij ontregelingen. "Tijdens de sneeuwproblemen in 2009 hadden we 800.000 unieke bezoekers met 7,4 miljoen pageviews per dag" zegt Han Mooiman, een collega van Thomassen. Tijdens de sneeuwproblemen was ns.nl soms slecht bereikbaar. "De servers konden de bezoekersaantallen aan, maar de achterliggende systemen met reisinformatie waren daar niet klaar voor" blikt Mooiman terug. Inmiddels zijn er verbeteracties opgesteld die een herhaling moeten voorkomen. Toch blijft de bereikbaarheid in ‘crisistijd’ een lastig punt, zo raakte de website recent overbelast bij een aangepaste nooddienstregeling.

E-ticket en internet
In 2009 startte NS met de verkoop van e-tickets Dat bleek succesvoller dan gedacht. Thomassen: "We hadden het rustig willen introduceren, maar op de eerste dag was er al veel aandacht voor het e-ticket waardoor er een enorme belangstelling ontstond." De belangstelling was zo groot dat de dienst op de eerste dag al overbelast raakte.
Een ander succes is internet in de trein. Sinds maart 2010 worden intercity’s geleidelijk aan voorzien van internet. En daar wordt steeds vaker gebruik van gemaakt.


Het aantal sessies per trein neemt dagelijks toe (bron: NS).

Sinds de eerste internettrein, is NS ook actief op Twitter. En ook hier niet zonder succes. Zo zou NS zelfs het beste Twitteren. Tot die conclusie kwam Multiscope aan de hand van het aantal followers (ruim 20.000), en de betrokkenheid van NS met haar followers.

Mobiel
Een andere ontwikkeling is dat reizigers steeds vaker onderweg reisinformatie raadplegen. Dat blijkt ook uit cijfers. Zo wordt de mobiele website nu 15.000 keer per dag bezocht, en ook ns.nl wordt 17.000 keer per dag opgevraagd vanaf mobiele telefoons. Nog eens 200.000 reizigers maken actief gebruik van de NS app´s.

Ontwikkelaars
Maar NS is lang niet meer de enige die reisinformatie geeft. "We stellen gratis reisinformatie beschikbaar aan ontwikkelaars. In totaal hebben 500 ontwikkelaars zich aangemeld. Ook hebben we widgets voor website eigenaren, die draaien op zo´n 1.000 websites".


NS websites door de jaren heen

 NS.nl anno 2011

NS.nl, homepagina, 2005

NS.nl, Internationale pagina, 1999

 
NS.nl had in 1996 nog een speciaal deel over Thalys

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.