Richard Lutz. Deutsche Bahn AG / Stefan Wildhirt
De nieuwe Duitse regering stuurt topman Richard Lutz van Deutsche Bahn (DB) de laan uit. Met het ontslag van Lutz hoopt Berlijn het kwakkelende staatsspoorbedrijf te hervormen nadat het bedrijf diep in de rode cijfers is gedoken en de dienstverlening op een historisch dieptepunt is geraakt.
Richard Lutz, die al sinds 1994 bij Deutsche Bahn werkt, kreeg in 2017 de leiding en zou tot 2027 op zijn positie blijven. De 61-jarige Duitser ruimt nu het veld zodra de regering een nieuwe topman heeft gevonden voor het staatsspoorbedrijf. “De situatie bij de spoorwegen is dramatisch, alleen al als je kijkt naar de klanttevredenheid, stiptheidscijfers of winstgevendheid”, zei transportminister Patrick Schnieder donderdagmiddag tijdens de persconferentie waarop Lutz’ vertrek werd aangekondigd. Schnieder wil dat DB sneller, slanker, effectiever en ook economischer wordt.
DB maakt flink verlies en de stiptheid van de treinen is op een historisch dieptepunt beland, terwijl het spoorbedrijf ooit bekend stond om de uitstekende punctualiteit. Reizigers klagen volop over enorme vertragingen en uitgevallen treinen en DB is een onderwerp van spot geworden. Bijna 40 procent van de langeafstandstreinen van DB was in 2024 te laat.
Anders dan de gescheiden rollen van NS en ProRail in Nederland, valt in Duitsland de spoorbeheerder DB InfraGo ook onder DB. De dramatische situatie op het spoor zou vooral komen door het verouderde spoorwegnet in Duitsland. Onder Lutz is wel al begonnen met een miljardenproject om het spoor te moderniseren maar die werkzaamheden leiden ook weer tot nieuwe vertragingen en treinuitval.
In maart zei Lutz bij de presentatie van de jaarcijfers nog dat hij een ommekeer zag in de situatie en dat DB de goede weg weer gevonden heeft. Maar toen in mei de nieuwe coalitie onder bondskanselier Friedrich Merz aan de macht kwam, leken Lutz’ dagen geteld. Daarnaast riep machinistenvakbond GDL in juli ook op om Lutz te ontslaan.
Er klinken ook tegengeluiden. Reizigersvereniging Pro Bahn waarschuwt dat het vervangen van de topman de problemen op het spoor waarschijnlijk niet gaat oplossen. Volgens Pro Bahn is het belangrijker dat er meer geld komt voor investeringen in het spoor want inmiddels is ook al bekend dat de miljarden die zijn uitgetrokken voor het spoorwerk, niet voldoende gaan zijn. Voor dit jaar trekt DB 20 miljard euro uit voor het verbeteren van het spoor. Twee megaprojecten op dit moment zijn de vernieuwing van de Hollandstrecke tussen Zevenaar en Oberhausen en de spoorlijn tussen Hamburg en Berlijn. Beide trajecten zijn momenteel gestremd met uitval en vertragingen elders tot gevolg.
(c) Treinreiziger.nl
This post was last modified on 15 augustus 2025 11:43
De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…
De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…
Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…
Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…
Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…
Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…