Drielandentrein verbindt vanaf juni daadwerkelijk drie landen
03 mrt 2024 19:11
De Drielandentrein van Arriva, die sinds 2019 tussen Maastricht en Aken pendelt, rijdt vanaf 9 juni door naar het Belgische Luik. Dat laat staatssecretaris Vivianne Heijnen per brief weten aan de Tweede Kamer. De trein had eigenlijk al sinds december over het volledige traject moeten rijden, maar dat was door technische problemen niet mogelijk.
Sterker nog: eigenlijk was het de bedoeling dat Luik, Maastricht en Aken al sinds eind 2018 per trein met elkaar verbonden zouden zijn. Dat was toen nog niet mogelijk, omdat het door België vereiste ETCS-beveiligingssysteem niet in de Flirts van Arriva zat ingebouwd. Inmiddels zijn alle treinstellen uitgerust met dat beveiligingssysteem, net als de Belgische Lijn 40 (Maastricht-Luik) waarover de Drielandentrein straks gaat rijden.
Ov-chipkaart
De Drielandentrein doet straks waarschijnlijk een kleine anderhalf uur over het volledige traject Luik-Aken. Wie direct tussen de Belgische en Duitse stad wil reizen, kan daarom alsnog beter de Belgische boemel door de Ardennen óf een ICE of Eurostar nemen. Voor Nederlandse reizigers heeft de LIMAX, zoals de Drielandentrein ook wel genoemd wordt, een belangrijk voordeel: op het Belgische deel geldt straks ook de ov-chipkaart. Daarmee wordt reizen tussen Nederland en Luik iets eenvoudiger en voor abonnementhouders voordeliger.
Stoptrein S43 vervalt tussen Maastricht en Luik door de intrede van Arriva’s Drielandentrein. Het Belgisch spoorpersoneel blijft wel verantwoordelijk voor het Belgische gedeelte van de route.
Fijns! Ik zal hem tegen die tijd denk ik maar eens gaan uittesten om naar Eijsden te reizen, dan kan dat tenminste met een fatsoenlijke trein. 🙂
NS meldde laatst dat het traject Maastricht-Luik net als nu in opdracht van NS door de NMBS wordt uitgevoerd, naar dan in een Arriva trein. Het lijkt wel een EU-compromis.
Als iemand van Heerlen naar Luik wil moet hij dan in Maastricht omchecken naar NS?
En kan ik, net als nu naar Aken, met mijn Weekendvrij naar Liège-Guillemins?
En sluit hij straks beter aan op de IC Amsterdam-Maastricht v.v.
En gaat hij straks een beetje tempo maken of doet hij er nog steeds een halfuur over zoals die rode lijken die er nu rijden?
Vragen, vragen, vragen.
Ja dat kan dan.
Er staan gewoon in- en uitcheckpalen van Arriva en NS op de tussenliggende stations en op Luik Guillemins natuurlijk.
Vanuit Aachen naar Liege via Welkenraedt en Verviers dien je een geldig ticket hebben van DB of NMBS of je reist met het Euregioticket.
Op het Balkon van Europa is het dan gemakkelijk naar Brussel, Luxemburg, Keulen, Frankfurt, Basel,Munchen, Salzburg! WENEN, Praag, Berlijn te reizen.
Het Balkon van Europa is een snackbar op de Maasvlakte.
Heerlijk… Een Belgische specialiteiten restaurant… 🍟🍟🍟🍟🍟🍟🍟🍟🍟
Oei, in- en uitcheckpalen van beide vervoerders. Daar komen dan zeker enorme informatieborden (in 3-4 talen) bij. Dat wordt bijna net zo onduidelijk als in Zutphen.
Ja en bij welke vervoerder moet je dan in- en uitchecken? Dit maakt het alleen maar verwarrender op lol
Ze kunnen beter het systeem van Blauwnet overnemen waar provincie Overijssel, Arriva (Zwolle – Emmen) en Keolis (Zwolle – Enschede/Kampen) samenwerken. Hoef je 1 keer in te checken.
@Hanzeboog
En Blauwnet stopt in Zutphen, waar de 3 paaltjes staan van
1) Arriva Gelderland
2) Arriva Blauwnet
3) De NS.
En in de RRReis universum, waar zowel de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland meedoen zijn ze nog steeds niet in staat geweest om die palen puinhoop in Zutphen op te lossen.
Behalve dat op luxemburg na, het voor al die andere steden sneller is om naar aachen te reizen.
Goed nieuws,eindelijk een goede treinverbinding vanaf Eijsden naar Luik ,Aken en Maastricht. En hopelijk wordt het nu ook makkelijker om de fiets mee te nemen in de trein. Als de trein twee keer per uur gaat rijden is dat een verbetering.
Ga ik zeker gebruik van maken.
…drievoud…
Eindelijk, eindelijk bestaat straks de mogelijkheid om met een Nederlandse OV chipkaart ook naar het Belgische Luik te treinen. Niet dat ik de stad zo geweldig op mijn netvlies heb staan, want de laatste keer dat ik met een trein naar Luik reisde was met een DE dieseltrein een eeuwigheid geleden, maar puur uit nieuwsgierigheid zal ik dankzij de OV chipkaart deze eens gaan uitproberen. Ik heb sowieso altijd het gevoel dat ik pas echt in het buitenland ben als ik naar België ga en dat is naar Aken veel minder, misschien omdat ik de Duitse taal beter beheers en er vlak tegenaan woon en de Franse taal een ver-van-mijn-bed gehalte vind, maar misschien verandert dat straks naar dat andere “buitenland”.
Met de Arriva Flirt treinen kan men trouwens gelijkvloers in-en uitstappen, althans op Nederlandse zijde, maar of dat ook in Luik kan moet ik maar afwachten. Hopelijk is hiermee de lange soap voorbij en is men van het gezeik met betrekking tot die veiligheids systemen af – waarom heeft dat zo lang geduurd was het alleen maar puur technisch of ook en vooral politiek geneuzel – en kan men vanaf Aken en Nederland naar Luik gaan zonder aparte kaarten te kopen ? Nu zal men aan de lokale bevolking in Luik misschien nog wel instructies moeten geven in het Nederlands en Frans hoe de OV chipkaart te gebruiken zoals men dat ook eertijds in Aken gedaan heeft.
Wat zal de frequentie zijn, eenmaal per uur of tweemaal per uur en hoe valt straks de dienstregeling uit en de prijs, duurder dan nu ?
Voor liefhebbers van aftandse en museum rijk treinmaterieel kan men dus nog tot 1 juni met die Belgische boemels rijden en overstappen op een snelle IC(E) naar Brussel en Parijs/Londen.
Leuk is dit bericht, maar dan heb ik wel een GROTE wens en dat is DAT het TOILET het wel in die Arriva FLIRT trein het wel ECHT doet !!!!!!!!!
Ik maak regelmatig een ritje naar Aken en Maastricht met die drielanden Flirt, maar het is al een wereldwonder als het toilet het een keer echt doet, dat het functioneert, in negen van de tien gevallen kan men het wel vergeten en mag men hopen dat men de rit met opgehouden blaas kan volhouden tot het eerst volgende station waar wél een WC is. Op Aken HBF kan men overigens OOK met een Nederlandse bankpas van het stationstoilet gebruik maken, kost je wel een Euro, in ons land verschilt dat per station.
Maar goed, dat wordt dus in Aken printen halen, in Limburg een Limburgse vlaai en in Luik Belgische bonbons nuttigen MET een OV chipkaart. Nu maar hopen dat al het overig grens overschrijdend verkeer met bus en trein ook vanaf andere plaatsen beter op gang komt. De tram van Hasselt naar Maastricht is helaas pindakaas, Weert naar Belgie, verre toekomstmuziek per trein en Roosendaal dat is bekend. Zouden er straks meer Belgen naar Maastricht komen ? Jammer alleen dat de meeste Nederlanders de Franse taal niet machtig zijn valt mij in de Maasstad op bij menige winkel.
De trein krijgt wel drie bemanningen, één Duitse voor het traject Aken naar Heerlen, hier neemt een Nederlandse bestuurder en eventueel kaartcontrole team de trein over en straks een Belgische bestuurder met conducteur van Maastricht naar Luik vica versa, dat noemen ze dus één Europa in drievoud…
Merci beaucoup Arriva en o ja dan wordt die drie talen omroep in de trein eens eindelijk goed benut.
Bourgondischer kan je het niet maken.
En drie keer kans op uitval door staking/ziekte/personeelstekort door het Nederlandse/Duitse/Belgische personeel waardoor de trein op dat deel weer uitvalt.
Ben benieuwd hoeveel dagen per jaar deze trein straks niet rijdt wrgens stakingen.
óf de trein rijdt straks niet door stakingen…. óf door personeelstekort …. of door technische problemen….. kortom super onbetrouwbaar….
Naar Aken zit er gewoon een machinist van Arriva voorin
Vanavond op Tegenlicht internationale treinen.
EU.
Met dank aan de euregionale gedachte uitgesproken in 1992 te Maastricht.
Ik heb er 32 jaar opgewacht.
ik zal film pakken in Maastricht, koffie drinken aan place Lambert of Liege Guillemins en mijn pizza eten in Aachen.
En wel zeker 3 ix per week.
En de andere dagen op de ICE of Eurostar instappen nAr Brussel, Frankfurt, Praag, Wenen, Berlijn, Zwitserse Alpen, SALZBURGERLAND.
CO2 vrije mobiliteit in de Euregio Maas – Rijn.
Bourgondisch leven voor den hollander.
Kunnen hollanders ook eens buitenlands gaan.
Internationaal reizen voirbeginners naar het Paris du nord.
Dagtochtjes voor schoolklassen.
Drielanden trein.
In een dag: 3 talen, 3 geschiedenissen, 2 kathedralen ( Luik, Aken)
Luikse wafel, Aachen Printen.
Deutsch – Hollandische – Walonische Freundschaft.
Nu nog tienertoe terugr en jeugd kan Aachen en Luik bezoeken in de vakantie bezoeken.
Als opmaat voor het interrail gebruik.
Of ouders kopen Euregioticket op za/zo en kunnen met 3 kinderen de Suregio- hoofdsteden bezoeken.
Een Internationale dag beleven.
In/met de trein is het fijn
om op reis te zijn.
Betaalbaar internationaal reizen, niet alleen hsl in de EU.
Het is natuurlijk allemaal leuk en aardig, die internationalisering, maar bij sommige mensen heb ik het idee dat er op het punt van de (schriftelijke) beheersing van de eigen moedertaal ook nog wel de nodige winst valt te behalen.
Inderdaad.
En dan in Aachen of herzogenrath met het klimaticket/ Every-D-ticket Bundesweit 49 E/maand reizen en in Belgie vanaf Vise/Wezet met de Railpass 98 E ( 10 ritten gedurende 1 jaar) of seniorticket voor Vlaanderen, Wallonië, Duitstalige Gemeenschap bezoeken (Eupen). En als het effe kan spoorlijn 42 door de Belgische Ardennen vanaf Luik 2,5 uur naar Luxemburg stad. (gratis OV in Luxemburg).
zonnebril en een hoedje op, zo blijft u anoniem.
Ben benieuwd. Ik zie ernaar uit, vooral ook naar het paaltje in Luik. Ik hoop wel dat de Franstalige computerstem dan in staat is “Eygelshoven Markt” aanvaardbaar uit te spreken. Ik meen al een lichte verbetering te hebben waargenomen.
Eygelshoven?? Ik dacht dat het daar E-I-SJELS-AU-VIN heette, met het accent op VIN.
Ja, als het over druk gaat staan Belgen vooraan.
Ik zie totaal niet in wat de verbetering is op Maastricht-Liège als de NMBS Break vervangen wordt door een Arriva Flirt. De dienstregeling blijft hetzelfde, maar de Arriva Flirt heeft zo’n 30% minder capaciteit en bovendien laat Arriva om de haverklap treinen uitvallen, doordat het personeel op een zonnige dag zoals gisteren liever “ziek” op het terras zit dan dat ze de schouders eronder zetten voor een beter Nederland. Bovendien wordt Maastricht straks als internationale stad enkel bediend door NS VIRM en Arriva Flirt. Dat is jammer te noemen.
De arriva treinen zijn een stuk sneller, vooral op het nederlandse deel, omdaf zij wel alle beveiligongsystemen hebben, en het meterieel is een stuk minder onderhoudsgevoelig.
Nou ja het belgische deel zal door nmbs personeel gedaan worden, dus die afdeling zou even betrouwbaar moeten blijven.
En maar klagen.
En onwaarheden verspreiden.
Dan maak je er toch geen gebruik van.
Wel eens in de NMBS Break gezeten? Dat is toch niet meer van deze tijd! Sterk verouderd.
Qua comfort zal de Arriva trein zoal een verbetering zijn. Alleen zien of het betrouwbaar is.
Neem dan niet de trein Verviers-Spa, haha.
Ook al is die Flirt kleiner, als hij 2 keer per uur gaat rijden in plaatrs van 1 keer, win je toch capaciteit.
Twee keer per uur lijkt me ook geen overbodige luxe. Ik reis af en toe op zaterdagmiddag wel eens (terug) van Luik naar Maestricht, maar dat ding zit altijd bomvol.
Mooie foto vanuit station Aachen Hbf.
Vorige week in Liege Guillemins geweest om over te stappen en voor het eerst zag ik dat de spoorlijnen goed (bijna alle) gevuld waren met aankomende en vertrekkende treinen in dit anders verlaten uitziend station.
Helaas geen foto gemaakt.
…vluggertje…
Wat is het toch heerlijk om een Bourgondiër te zijn en te wonen in een omgeving die met zijn glooiende landschap altijd al een buitenland gevoel geeft in ons platte kikkerland.
Al heb ik dat buitenland gevoel ook weleens als ik in Amsterdam ben en mensen uit alle windstreken diverse talen hoor spreken en 99 % procent niet kan verstaan.
Maar in de vorige eeuw gingen we een enkele keer wel met een bus zonder toilet, en enkel plas stop in België even voor één dag naar Parijs om een glimp van de Eiffeltoren op te vangen of een rondvaartje maken en een mini Vrijheidsbeeld fotograferen en plasstop bij de Moulin Rouge en onderweg een snelle TGV voorbij zien flitsen. Voor het kijken naar de mooie dames in de Moulin Rouge was overigens geen tijd voor, daar was dit “vluggertje” naar Parijs te kort voor.
Om pakweg 04.30 uur ‘s morgens vertrekken langs allerlei opstapplaatsen in het nog slaperige Zuid-Limburg en rond 01.30 uur ‘s nachts weer thuis komen, dan ben je wel gaar na zo´n dag.
En straks even de Flirt trein naar Luik nemen, niet om te gaan Belgisch flirten en dan de TGV pakken naar Parijs lijkt mij wel prettiger dan zo’n lange busrit, maar om dat weer voor een enkele dag te gaan doen weet ik nog niet.
Kortom, met die nieuwe Arriva treinen, als ze tenminste rijden, is dit wel de enige plek in Nederland waar men met één trein en de OV chipkaart drie landen kan bezoeken en leuk voor alle vakantiegangers die zijn uitgekeken op de terrasjes van Aken, Heerlen, Valkenburg en Maastricht…
Net zoals je een echte maffioos zelf nooit zult horen zeggen dat hij van de maffia is, zullen echte Bourgondiërs nooit zeggen dat ze Bourgondiër zijn. Een echte Bourgondiër maakt het immers allerminst uit hoe een ander zijn levensstijl typeert. Zeggen dat je Bourgondiër bent is een contradictie. Wie zegt dat hij een Bourgondiër is, is dat haast per definitie niet. In mijn ervaring zijn dat juist hele onprettige mensen, niet zelden op een hartaanval aftrevend vadsig en alcoholisten. Simpelweg mensen die geen maat kunnen houden.
En dat was weer zo Annemiekaans.
Anderen onderuit halen.
Superioriteitsdenken van een gefrustreerde ZZP-ster.
Irre tante!
De Drielandentrein is een verrijking voor de Euregio Rijn – Maas.
Eindelijk goede treinen tussen Maastricht – Luik. De lelijke dingen oncomfortabele NMBS Break wordt eindelijk vervangen door moderne snellere comfortabelere Arriva treinen.
Doet me denken aan Zwolle – Emmen toen NS de versleten Plan V/T inzette. Waarna Arriva (onderdeel van Blauwnet) het overnam tussen Zwolle – Emmen.
NMBS heeft weinig behoefte om voor goed vervoer te zorgen tussen Maastricht – Luik. Net als tussen Roosendaal – Essen. Ze worden niet geprikkeld om een IC vanaf Essen door te laten trekken naar Roosendaal.
Wel is het afwachten of de betrouwbaarheid van Arriva treinen even goed is als de NMBS treinen.
Ik zie allerlei superlatieven op dit forum. Alsof half Europa nu ineens veel gemakkelijker per trein bereikbaar wordt.
Er rijdt natuurlijk al sinds jaar en dag een trein tussen Maastricht en Luik. Alleen was het stokoude meuk, met een vervelende extra hoge instap. Schandalig dat de Belgische NMBS/SNCF dit de reizigers al die jaren heeft aangedaan.
Nu dus een nieuwe flirt met gelijkvloerse instap. Op zich is dat nieuws.
“Drielandentrein”: ik denk dat er weinig reizigers van Aken naar Luik VV voor deze trein zullen kiezen.
Van Aken naar Luik is het met de Eurostar slechts 27 minuten. De ICE doet het nog korter in 23 minuten. De Belgische boemel van Aken naar Keulen is met 1.03 uur altijd nog altijd een stuk sneller dan de anderhalf uur van de “Drielandentrein.”
Voor de liefhebbers van spoorwegnostalgie is het met deze boemel een leuk ritje door het dal van de Vesdre met de tunneltjes.
De “Drielandentrein” staat in Maastricht maar liefst 14 minuten stil, om de trein over te dragen aan het Belgische personeel.
@bert.
Studenten gaan van de drielandentrein gebruik maken. Ze hebben een studenten-abonnement.
Mensen uit de Euregio, vismarkt Maastricht, groente- en fruitmarkt Eygelshoven; cultuurliefhebbers, stedentrippers.
Koopjesjagers in supermarkt, alcohol en rookwaren, Coffeeshop bezoekers ook.
De gewone treinreiziger gaat niet met ICE/Eurostar van Aken naar Luik v.v. gezien de prijs.
Ze kiezen dan voor de Aachen – Verviers – Liege trein.
Mensen hebben meer tijd dan geld, Bert.
De ICE zit vol met gewone reizigers.
Er zijn zat mensen die krap in hun tijd zitten. Er zijn ook tal van mensen die niet oeverloos in een stoptreintje willen hangen. Wellicht wel een of andere anonieme armoedzaaier.
Ga eens een paar dagen tellen bij station Eygelshoven hoeveel reizigers er daar meer in- en uitstappen dan nu. Ga na 9 juni op en neer rijden tussen Aken en Luik en zie met eigen ogen hoeveel reizigers er van het beginpunt tot het eindpunt meerijden.
@bert.
Heel Europa is bereikbaar.
(natuurlijk ook vanuit den Helder)
Maar vanuit Maastricht effe naar Luik en hup hsl-treinen.
Het Balkon naar Europa.
Paris, Bruxelles, London, Koeln, Frankfurt, Luxembourg binnen 4 uur alle te doen.
Parijs, Brussel, Luxemburg, Londen en Frankfurt-am-Main kunnen nu ook al vanuit Maastricht met een overstap in Luik of Aken, want er gaan nu ook al treinen van Maastricht naar Aken en Luik. Wat dat betreft is er vanaf 9 juni totaal niets nieuws onder de zon.
Eerst maar zien of de Belgen niet weer gaan dwars liggen. NMBS ziet liever geen andere vervoerders op hun spoorwegnet. En Arriva is inderdaad berucht om uitval en onbetrouwbare diensten. Er rijdt al amper een trein naar Aken. Dat wordt in juni niet veel beter.
Ze blijven daar wel met Belgische bestuurders rijden binnen Belgë. De grap is dat dit hele gedoe nogal voor verwarring zorgt.
Namelijk: Met een Arriva trein met Belgische bestuurders en NS abonnementen naar België.. Lol.
Totale geen verwarring.
Europese Samenwerking.
Vooruitgang.
Ik treinreis europabreed dankzij EU.
Avontuur, Vrijheid, Vriendschap.
grensoverschrijdend denken.
Op de IC naar Brussel zijn wisselend Nederlandse en Belgische conducteurs.
Op de ICE naar Frankfurt-am-Main zijn Nederlandse conducteurs in DB-uniform.
OP de IC van Antwerpen naar Rijsel in Frankrijk zijn Belgische conducteurs.
Vijflandentrein.
Onthaasten gedurende de 2-weeks vakantie
Nederland – Belgie- Luxemburg- Frankrijk- Duitsland.
Ja vanaf het Balkon van Europa heb je de ideale startpositie om links of rechts om het gebied van de Eifel,( Aachen, Heimbach, Keulen, Bonn, Koblenz, Moezelstadjes, Trier, Luxemburg, Metz, Clervaux, Troisvierges, Coo (lijn 42 Ardennen) te bezoeken in het tempo zoals jij het wilt.
Met Euregio-ticket, quer-durch- Deutschland , Nrw-landerticket of beter het Klimaticket (een maand lang door Duitsland 49 E/maand) en in Luxemburg, 2e klasse 0 E, uitstapje naar Metz en dan door de Ardennen met o.a. Clervaux, Troisvierges, Coo bezoek aan Luik ( met Railpass, 96 E voor 10 ritten/ seniorticket alvorens de drielanden-trein naar Maastricht.
En op naar het limburgse heuvellandschap, Schin op geul, Klimmen-Ransdaal over heerlen terug naar holland, noorden en oosten Nederland.
Onze buren bezoeken.
En het hoeft niet veel te kosten aan reiskosten.
Laat die auto staan.
Kom eventueel met fiets en geniet.
Het Maas – Rijn gebied.
Kan nu ook al.
Inderdaad.
Je moet het echter weten.
Donderdag a.s. 01.00 uur staking voor 35-urige werkweek in Duitsland.
Duur 35 uur.
Mooi dat het er nu toch van komt.
Is het werkelijk met Weekend Vrij naar Luik? Dan ook graag RSD-Essen!
Kaartjes kun je bestellen bij Anoniem.
ik denk het van niet.
@bert.
Je moet ingechekct zijn of een ticket hebben.