Duitse aanleg Betuwelijn remt spoorvervoer flink
17 okt 2013 9:50
De aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute zorgt de komende jaren voor een flink lagere vrachtvervoerscapaciteit over Nederlands spoor. Dat schrijft Het Financieele Dagblad na gesprekken met railvervoerders, het havenbedrijf in Rotterdam en spoorbeheerder van de Betuweroute Keyrail.
Dagelijks rijden er nu ongeveer zestig treinen over de Betuwelijn. Door de werkzaamheden in Duitsland kan het aantal goederentreinen op sommige werkdagen terugvallen tot onder de twintig per dag, voorspellen de partijen waarmee het FD heeft gesproken. Gemiddeld komt het aantal treinen waarschijnlijk uit op ongeveer dertig. Het Duitse deel van de Betuwelijn is waarschijnlijk pas over tien jaar af.
Het ontbreken van de aansluiting in Duitsland zorgt er momenteel al voor dat de capaciteit van de Betuweroute bij lange na niet wordt gebruikt. Dat komt doordat goederentreinen nu via een flessenhals bij Zevenaar het gewone Duitse spoor op moeten. Door de werkzaamheden moeten treinen via Venlo of Hengelo, waar volgens de vervoersbedrijven amper extra capaciteit beschikbaar is.
De krapte op de Betuwelroute zorgt er ook voor dat de Rotterdamse haven moeilijk aan de strenger wordende milieueisen kan voldoen. Op termijn mag de haven maar 35 procent van de vracht via de weg vervoeren. Het aandeel spoor moet daarom verdubbelen tot twintig procent, maar daar is weinig ruimte voor.
De aanleg van het Duitse deel van de Betuweroute heeft jaren op zich laten wachten. Aanvankelijk zou het ruim zeventig kilometer lange stuk spoor dat hiervoor nodig is, al in 2003 af zijn. Door gesteggel over geld tussen de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de Duitse overheid werd dit almaar uitgesteld. Afgelopen juli werd eindelijk de financiering geregeld. De Duitse verbinding kost ongeveer anderhalf miljard euro.