Duitse treinstaking van 127 uur van start

Sinds twee uur vannacht hebben ook machinisten van Duitse reizigerstreinen het werk – zoals aangekondigd – stilgelegd. 127 uur lang staakt een deel van het personeel. De Duitse spoorwegen (DB) hoopt dat een derde van de intercity´s en ICE´s kan rijden. In het regionale treinverkeer vallen met name in Oost-Duitsland nog veel meer treinen uit.

Berlijn uitgestorven
De gevolgen van de staking zijn dinsdag goed voelbaar. Veel treinreizigers hadden van de staking gehoord: zodoende was Berlijn Hauptbahnhof tijdens de spits zo goed als uitgestorven. In de Duitse hoofdstad vervielen bijna alle regionale treinen. Volgens de NOS moest een vrouw die wel de regionale trein nam dinsdagochtend twee uur wachten. In het westen van Duitsland rijden meer regionale treinen. In het algemeen rijdt 15 tot 60 procent van de regionale treinen, meldt DB.

Langste staking
Als de staking daadwerkelijk tot zondagmorgen 9:00 uur duurt, dan is het de langste Duitse spoorstaking sinds 1994. Als de staking voorbij is, zal het nog een aantal uur duren voordat alle treinen weer rijden. 

Trein Amsterdam – Berlijn
De staking van Deutsche Bahn treft ook veel Nederlandse treinreizigers. Zo viel al gisteravond de CityNightLine Amsterdam – München / Zürich uit. Maar de grote reizigershinder begint vandaag, als de trein Amsterdam – Berlijn slechts rijdt tot Bad Bentheim. Vanaf Bad Bentheim rijden er wel uurlijks regionale treinen van de WestfalenBahn naar Bielefeld, waar overgestapt kan worden op de ICE naar Berlijn. NS International adviseert Nederlandse reizigers gebruik te maken van de ICE Amsterdam – Duisburg, en aldaar over te stappen op de (vrijwel) uurlijkse ICE naar Berlijn. Reizigers van de IC Berlijn kunnen hier zonder bijbetalen gebruik van maken.

Nooddienstregeling
Deutsche Bahn (DB) publiceert 48 uur voor vertrek de aangepaste dienstregeling. In de reisplanner kun je dan zien welke treinen zijn opgeheven, en welke niet. Verder kun je via deze speciale pagina een alternatief reisadvies zoeken. Deze planner toont alleen de treinen die naar verwachting gaan rijden.

10.000 Nederlanders gedupeerd
NS International verwacht dat gedurende de 127 uur zo´n 10.000 Nederlanders gedupeerd worden. Zaterdag en zondagmorgen is de hinder van de staking nog groter. Dan zijn er namelijk ook nog eens geplande werkzaamheden, waardoor treinreizigers naar Berlijn nog meer moeten omreizen (via Keulen).

DB Schenker
In het goederenvervoer is de staking overigens maandag al van start gegaan. De meeste goederentreinen tussen Nederland en Duitsland reden maandag echter normaal, aldus een woordvoerder van DB Schenker Rail, het bedrijf van Deutsche Bahn voor spoorvrachtvervoer. Ook voor het goederenvervoer is er een nooddienstregeling. Dagelijks rijden er ongeveer honderd goederentreinen van DB naar Rotterdam, Amsterdam, Vlissingen, Moerdijk, Terneuzen en Delfzijl.

Stroever
DB Schenker verwacht dat naarmate de staking langer duurt, dingen stroever gaan lopen. De Europese verkeersleiding houdt vanuit Frankfurt de treinenloop goed in de gaten, zodat snel bekend is waar machinisten niet rijden en waar wel. "Dat heeft bij eerdere stakingen goed gewerkt om overlast voor klanten tot een minimum te beperken´´ aldus de woordvoerder van DB Schenker.

Compromissen
Het is de achtste staking in een lang slepend conflict. GDL is de dwarsliggende machinistenvakbond die het leed veroorzaakt. Veel Duitsers hebben geen begrip voor de stakingen. Ook bestuurder Ulrich Weber van Deutsche Bahn is boos. Hij zei voor de staking dat er een aantal compromissen op tafel lag. Het bedrijf wil de lonen van machinisten per 1 juli in twee stappen in totaal met 4,7 procent verhogen naast een eenmalige uitkering van 1000 euro. GDL houdt echter vast aan een loonsverhoging van 5 procent en wil dat de werkweek met een uur wordt ingekort.

Merkel
"Deze staking gaat vooral om macht, de looneisen liggen niet meer zo ver uit elkaar", zegt NOS-correspondent Jeroen Wollaars. 
Bondskanselier Angela Merkel heeft de DB en de vakbond GDL opgeroepen weer om de tafel te gaan zitten, maar de vakbond heeft dat afgewezen.

100 miljoen euro schade
Dagelijks nemen ongeveer 5,5 miljoen Duitsers de trein en worden 620.000 ton goederen vervoerd. Economische instituten waarschuwden al eerder dat een staking leidt tot een dagelijkse economische schade van 100 miljoen euro.

  • Redacteur Hildebrand van Kuijeren zal vrijdag tijdens de DB-staking verslag doen van zijn treinreis van Rotterdam via Frankfurt naar Wenen. Hij wordt dan vergezeld door zijn vrouw en zoon van zeven maanden.

This post was last modified on 28 oktober 2016 11:25

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug