fbpx
Foto: EBS / Maarten Delobel

EBS gaat bussen rijden in provincie Zeeland

18 mrt 2025 15:58

Vervoerder EBS verzorgt vanaf december 2026 het busvervoer in de provincie Zeeland. De provincie maakt bekend dat EBS boven de andere gegadigde, Arriva, is gekozen omdat EBS een betere prijs-kwaliteitverhouding bood.

Momenteel rijdt Connexxion de bussen in Zeeland, maar deze vervoerder zag ervan af om ook in te schrijven voor de volgende concessieperiode die december volgend jaar ingaat. Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, kan zich niet vinden in de nieuwe opzet van het ov in de provincie waarmee het ov fijnmaziger en flexibeler moet worden. Volgens Transdev gaat Zeeland veel te snel over op het nieuwe systeem.

Samenwerken met vervoer op afroep

Volgens de provincie Zeeland gaat EBS nauw samenwerken met de vervoerders die in Zeeland het nieuwe systeem Flex gaan uitvoeren en de coördinerende Vervoercentrale. Flex gaat ook in 2026 in Zeeland van start en bestaat uit flexibel vervoer op aanvraag dat rijdt in aanvulling op het reguliere ov. Flex moet elke locatie in Zeeland van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat bereikbaar maken.

Gedeputeerde Harry van der Maas laat in een reactie weten dat EBS nieuwe bussen gaat inzetten die ’comfortabel, duurzaam, toegankelijk en stil’ zijn. ’’Dat maakt het voor veel Zeeuwen aantrekkelijk om voor het openbaar vervoer te kiezen’’, aldus Van der Maas. ’’Belangrijker is dat EBS nog meer inzet op het voorkomen van rituitval en vertragingen dan wij al hadden geëist. Tot slot staat of valt een goed vervoer met het personeel dat dit uitvoert. EBS heeft aangegeven hoe zij de tevredenheid van het personeel op een hoog niveau wil brengen. Met EBS krijgt het huidige personeel een goede werkgever, daar ben ik erg content mee.’’

Vanaf start merendeel elektrisch

Reizigers en chauffeurs mogen meedenken over de inrichting van de bussen. Als EBS van start gaat in Zeeland zal, volgens de provincie, het grootste deel van de ritten met elektrische bussen gaan. EBS garandeert voldoende oplaadlocaties.

De concessieperiode duurt twaalf jaar.

(c) Treinreiziger.nl

5 1 stem
Artikel waardering
17 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
treingraag
1 maand geleden

Bus uitval ging inderdaad wel erg smooth paar keer wachtend op VS Haven, maw geen opgaaf van reden. Hup, weg van scherm. Zie maar.

Passepartout
1 maand geleden

> EBS heeft aangegeven hoe zij de tevredenheid van het personeel op een hoog niveau wil brengen.

Dat is echt een verstandige keuze en het startpunt voor kwaliteit. Mensen die graag bij je willen werken en graag trots op hun bedrijf willen zijn. @wouter koolmees: leest u mee?

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Passepartout

Een bedrijf is geen sociale werkplaats. Denkt EBS ook aan de reiziger? Bij andere concessies in ieder geval tot nu toe niet.

J. Talsma
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Hier werkt EBS wel samen met onderaannemers uit Zeeland, dus ik denk dat er wel sprake is aan denken aan de Zeeuwse reizigers

Passepartout
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Waarom de suggestie dat tevredenheid van het personeel in tegenspraak is met denken aan de reiziger? Ik denk dat mensen trots willen zijn op hun vak en buschauffeurs graag in de gelegenheid worden gesteld het reizigers naar de zin te maken. Mopperende reizigers zullen het slecht doen op de tevredenheids-enquetes. Haalbare dienstregelingen, goed materiaal, tijd om even te plassen en een kopje koffie te drinken, en niet te vergeten een normaal salaris, en dan heeft de chauffeur er weer zin in en dat straalt af op de reiziger.
Geen tevreden reizigers zonder tevreden personeel en vice versa. Geld verdienen volgt daarna: minder zwartrijden, minder ziekteverzuim, minder klanten die wegvluchten naar de auto.
Bedrijven zijn geen sociale werkplaats maar ook zeker geen Excel-sheets.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Passepartout

Omdat de belangen van het personeel vaak haaks staan op de belangen van het personeel. Wat bijv. personeel haalbare rijtijden vindt betekent in de praktijk meestal extreem ruime dienstregelingen en omdat er niet onbeperkt geld is daardoor meestal lagere frequenties. Je kunt het hetzelfde geld uiteindelijk niet twee keer uitgeven.

Erik
1 maand geleden
Antwoord aan  Passepartout

Daarom lopen andere werknemers van EBS weg uit de concessie IJssel vecht, omdat ze tevreden zijn met het op niveau brengen van tevredenheid.
Een arrogante bedrijf met alleen als instelling om geld te verdienen over de ruggen van klanten en werknemers. Bussen waardeloos, dienstregeling waardeloos en vele chagrijnige gezichten achter het stuur. Dat vertelt al genoeg over marktwerking en het bedrijfsleven in het ov.

Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  Erik

Klagen, klagen, klagen.
De buschauffeur anno 2025.

S.O. de Mieter
1 maand geleden
Paul Lamote
30 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Zoveel keus is er niet, de meeste bedrijven zien het Zeeuwse model niet zitten.

Baardstaart
28 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Op menig webshop site kan je mooie Palestinasjalen en Free Palestine shirts kopen om te gebruiken als dresscode in EBS bussen. Zo kan je toch nog een signaal afgeven..

Joris
27 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Kaas kaas met zijn praatjes op het internet zeg het op straat dan?

Joris
27 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Dankjewel nu zal ik al helemaal niet met ze reizen

Henk Lubbers
1 maand geleden

Echt hoe krijg je het voor elkaar om voor EBS te kiezen als telkenmale in den lande blijkt dat EBS zijn beloftes niet waarmaakt. In de Zaanstreek zijn er zelfs stemmen die er voor pleiten om de concessie in te trekken en een noodconcessie uit te schrijven. En in Zeeland gaan we hier gewoon mee in Zee. Waarschijnlijk letterlijk.

https://www.deorkaan.nl/dit-wordt-het-nieuws-in-2025-3-concessiestress-bij-ebs/

Ricardo
30 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

Omdat iedereen zich in kan schrijven op de concessie en de gunningscriteria bekend zijn, en degene met het beste bod volgens die criteria mag het uit gaan voeren. En daar kan je niet zomaar een partij van uitsluiten, de voorwaarden waaronder je een partij uit kan sluiten zijn zeer beperkt en zitten meer in de juridische/procedurele hoek en niet in de “ze maken beloftes elders niet waar”.

Joris
27 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

In Zeeland wonen er toch geen mensen dus het wordt een succes dit zionistische bedrijf

Joris
27 dagen geleden

Hoevaak rijd de ebs wel? In Marken komen ze soms 2 uur later aanrijden zonder informatie of wat dan ook…