Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9. Ook bus en tram zijn inbegrepen. Dat kan in juni, juli en augustus. De maatregel wordt genomen om huishoudens tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne. De verkoop van het speciale ticket start maandag 23 mei en het is onder andere te koop via de website van de Duitse spoorwegen.

Geldigheid

Het ticket is geldig voor één kalendermaand, van de eerste dag (0:00 uur) tot en met de laatste dag van dezelfde maand (23:59). Het ticket is niet geldig in langeafstandstreinen, zoals InterCity’s, EuroCity’s en ICE’s. Ook langeafstandsbussen zijn uitgezonderd. Het ticket is uitsluitend beschikbaar voor de 2e klas.

Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig. Althans, naar Gronau, Weener en Aken kan er per ov-chipkaart gereisd worden.

Treinreis plannen

Wil je een treinplanning maken voor alleen regionale treinen? Dat kan eenvoudig via bahn.de/nl. Door te klikken op “Vervoerskeuze” kun je langeafstandstreinen uitschakelen (eerste drie vinkjes verwijderen).

Treinrondreis

Wie vanuit Nederland door Duitsland wil boemelen, kan bijvoorbeeld vanaf Hengelo naar Hamburg reizen. Met slechts twee overstappen wordt de Duitse havenstad bereikt. De reis duurt een kleine vijf uur. Naar Berlijn moet je nog meer geduld hebben: vanaf Hengelo reis je in ruim acht uur met drie overstaps naar de Duitse hoofdstad. Wie slim is, maakt er een treinrondreis van. Bijvoorbeeld eerst naar Bremen, dan naar Hamburg, en vervolgens naar Berlijn. Wie de tijd heeft, kan bijvoorbeeld vervolgens naar Leipzig, Würzburg en Keulen.

Drukke treinen

Vakbonden en reizigersorganisaties vrezen drukke treinen. Reserveren voor regionale treinen is in de regel echter niet mogelijk. Drukte valt zeker niet uit te sluiten. In Oostenrijk zijn de treinen dit jaar aanzienlijk drukker door de hoge benzineprijzen, gecombineerd met verlaagde prijzen voor het openbaar vervoer. In Oostenrijk heeft men namelijk het Klimaat Ticket geïntroduceerd. Echter, anders dan in Duitsland, kan er in Oostenrijk ook gereisd worden per langeafstandstrein. Enkele langeafstandstreinen waren incidenteel zo vol dat ze niet konden rijden.

This post was last modified on 25 mei 2022 10:16

Bekijk reacties

  • Echter, aders dan in Duitsland
    Echter, anders dan in Duitsland

    in Oostenrijk ook gereisd worden per langeafstandstrein
    in Oostenrijk ook gereisd worden met langeafstandstrein

  • Een soort tienertoeren in het buitenland. Wellicht toch leuk om zo inderdaad eind juli naar Hamburg te gaan. Of nog wat verder Noord. Is er ook iets leuks in Denemarken?

    • Ook met dat €9 ticket blijft een tripje naar Denemarken gezien de prijzen daar absurd duur.

      • Veel mensen klagen dat hier alles te duur is. Het is zeker een algemene plaag.

        • Vergeleken met Scandinavië is Nederland nog spotgoedkoop. Scandinavië is alleen weggelegd voor minimaal twee keer modaal of meer.

    • Denemarken kun je maar beter mijden. Dat is per dag al gauw drie keer zo duur als Spanje

      • Een biertje kost daar net zoveel als een maandje treinen in Duitsland?

  • bahn.de is momenteel overbelast:
    Sehr geehrte Kundin, sehr geehrter Kunde,

    im Moment greifen zu viele Nutzer gleichzeitig auf unser Buchungssystem zu.

    Bitte versuchen Sie es zu einem späteren Zeitpunkt erneut.

    Vielen Dank

    Ihr Team von http://www.bahn.de

  • Net geprobeerd te boeken. Nul op het rekest. Knop werkt niet, "bad gateway" verschijnt. Voor 9 euro een maand reizen is erg fijn,maar of het staand in overvolle stoptreintjes in combinatie met personeelsgebrek/treinuitval nog zo leuk blijft, staat nog te bezien.

    • Dat het zo druk zou worden valt wel mee nu ook de benzine in Duitsland tegen afbraakprijzeb in de aanbieding gaat.

  • Ik ben benieuwd of dit niet een grote concurent van DB Fernverkehr wordt. Het gaat wel een heel stuk trager maar voor deze bijna gratis prijs gaan er toch wel IC/ICE reizigers overstappen nieeen niet al te grote afstand afleggen.

    Maar voor mijn komende reis naar Zuid Duitsland heb ik hier voor de heen en terugreis niets aan, maar voor het vervoer op bestemming natuurlijk wel.

    • Mensen die een zee van tijd hebben zullen mogelijk overstappen, maar ook vakantiegangers met slechts een beperkt aantal dagen kunnen het als een drempel zijn. Niet alle regionale treinen in een regio sluiten goed aan op de regionale treinen van een andere regio. Als je ver reist moet je door verschillende regio's Het zijn dat je vanuit Nederland zelfs onderweg moet overnachten. Weg is dan het voordeel.

  • Het is "slechts" voor drie (zomer)maanden 2022, stel je eens voor het was voor een half of heel jaar, dan waren de rapen pas echt gaar en of men in de komende jaren dit zal herhalen ?
    Toch maar eens kijken hoe druk het op bijvoorbeeld Aachen HBF zal worden, ook hutje-mutje aanschuiven bij een regionale trein ?
    Wel leuk voor "backpackers" om duurzaam voor een prikkie door Duitsland te reizen en misschien is het nog een geluk dat de benzineprijzen goedkoper worden in Duitsland, blijven er tenminste nog genoeg mensen autootje rijden en gaan ze niet allemaal met een boemel regionale trein op pad...

  • waarom toch die haast-uitverkocht kunnen die kaarten niet geraken.
    Je kan ze ook nog bij alle lokale vervoerders kopen-vaak zelfs gewoon bij de sjofeur van de streekbussen......
    het is persönlich-je moet je naam erop schrijven
    Het is per kalendermaand=geldt t=dus t/m 30e of 31e.
    V. Venlo om 9.00 (kan je doordeweeks halen voor bijna niks als je 6.34 ten laatste incheckt-arr. MÜnchen rond 21.00. Kaartje tot Kaldenk. is 1,70 met 100% NL.
    DK Biedt in HUN zomervakantie een 8 daags alle OV in DK ticket voor rond de 55€ =399DKK.
    In Salzburgerland is het OV op de VR gratis t/m eind juni. Dus dat kan je leuk meepakken als je horizon wil verbreden-tot in Zell am See and Sound of Music!

  • Als tijd geen rol speelt, is dit een te overwegen optie. De gemiddelde snelheid van de regionale treinen is in Duitsland lager dan die in ons land. Ook rijdt op veel trajecten maar één keer per uur een trein, terwijl in ons land "Halbstundentakt" (30-minutendienst) gebruikelijk is.

    Zoals al eerder opgemerkt is, is voor een reis naar (Zuid-)Duitsland een ICE erg handig, comfortabel en tijdbesparend, maar voor negen euro gedurende je hele verblijfsduur van je vakantie mobiel zijn zonder auto is uiteraard geweldig.

    Wellicht komt er een Duitse editie van de kilometerkampioen...?

  • Ik vind dit ticket een lachertje... Het is een aso regeling want de lagere inkomens hebben hier gewoon weinig aan. Het is een sigaar uit eigen doos van de Duitse regering. Ze gaan uit van 2,5 miljard maar zeer waarschijnlijk moet daar nog dik bovenop gegooid worden. Ik zeg had dit geld in verduurzaming van de huizen gestoken bij lagere inkomens of compenseer deze groep. In Nederland heeft men dat prima gedaan vind ik en niet zo'n zgn populaire maatregel met het verhaal we willen meer mensen in de trein. De treinen in Duitsland zijn vaak al behoorlijk overbelast dus deze maatregel is geen alternatief voor de actieve gebruikers/forens. Hopen dat er meer mensen komen na die 3 maanden is nog maar echt te bezien wat ook door diverse deskundigen in Duitsland wordt vermeld. Het is ook geen milieu verbetering want ze steken niks in langere termijn.

    • "Ik vind dit ticket een lachertje… Het is een aso regeling want de lagere inkomens hebben hier gewoon weinig aan."
      Waarom? De Mercedes en Audi bezitter hebben hier weinig aan. Voor lage inkomens is dit juist perfect.
      "Het is een sigaar uit eigen doos van de Duitse regering." Tja, uiteraard. Dat is alles wat we met belastinggeld doen.
      Eens dat dit niet op de lange termijn gericht is en overvolle treinen geen visitekaartje zullen zijn. Ben benieuwd hoe groot dat probleem wordt.

      • Eens dat je zegt dat lage inkomens hier wat aan hebben maar waarom voor mensen die hier nooit met de trein gaan en in een dikke villa wonen? Of ze het wel of niet gebruiken is weinig relevant maar ik bedoel had de lagere inkomens hier meer en langer gebruik van laten maken. En met die sigaar uit eigen doos voelt het alsof het verkiezingsprogramma een boest dient te krijgen.

        • Laat ik me nog wat verduidelijking geven over dat de lage inkomens nu niet heel veel winst behalen.... Daar bedoelde ik mee dat de treinen straks vol zitten met mensen die dus een dikke auto rijden en nooit met de trein gaan maar puur voor de prijs nu zeggen "vooruit is best wel goedkoop nu"

        • @Jaap.
          Als mensen zijn met dikke auto's die ook na deze actie niet meer in hun dikke auto stappen, maar in de trein, dan is dat aardig mee genomen.

        • @Bert Dat is nu juist het punt... Deze mensen hebben geld zat en zijn alleen maar aan het profiteren terwijl de lage inkomens dit hard nodig hebben en vaak niet eens een auto kunnen veroorloven hé!

        • @jaap. En hoe aantrekkelijk denk jij dat 'rijke' Duitsers het vooruitzicht vinden van het reizen in overvolle treinen en bussen? Meer nog dan in Nederland of Engeland, worden gebruikers van het OV in Duitsland als losers gezien.

          Ik denk dat echt vooral de wat minder rijke Duitsers hiervan profiteren. Zij zullen meer en verder reizen dan normaliter. Ouderen, toeristen, studenten en scholieren (in hun vakantie) zullen zorgen dat de treinen vol zitten, vaak zelfs overvol.

          Ook ik vind het niet bepaald een aantrekkelijk vooruitzicht om de komende maanden door Duitsland te reizen, als dat betekent dat ik gebruik moet maken van overvolle treinen. Mij niet gezien!

        • "Of ze het wel of niet gebruiken is weinig relevant". Lijkt mij best relevant. Ik denk dat juist mensen met een dikke auto en geld in de regel de auto verkiezen boven een bomvolle trein. Als ze dan er dus weinig gebruik van maken, profiteren ze er ook weinig van, en profiteren andere inkomensgroepen er meer van. 9 euro is niet echt een reëele prijs, maar oke. Mensen met weinig geld zullen dit aangrijpen om wellicht toch iemand te bezoeken die ver woont, en gewoon te boemelen. Terwijl de rest geneigd is dan de ICE te nemen. Het is geen aso regeling. Maar of het nu goed doordacht is, wil ik ook niet beweren.

    • Waarom moet altijd alle belastinggeld besteed worden aan jaloerse mensen met lagere inkomens en moeten anderen alles maar zelf betalen. Juist die lagere inkomens dragen zelf nauwelijks bij aan de belastingen.

      • als de lagere inkomens meer inkomen zouden krijgen, dan zouden ze ook meer belasting kunnen betalen.

      • alles? Veel geld gaat naar de VVD hypotheekaftrek regeling voor de villas. Ook zijn er riante voorzieningen voor goedkoop autorijden. Bedrijven ontvangen miljarden subsidie, de landbouw kan niet zonder.
        En de armen zaniken te veel?

        • De hypotheekrenteaftrek levert gemiddeld een belastingvoordeel op van ongeveer 300 euro p/m. Daar staat tegenover dat huishoudens met lage inkomens huurtoeslag ontvangen. Dat gaat veelal om bedragen van gelijke hoogte. Een gezin met een inkomen rond het minimumloon ontvangt meer aan steun dan er aan belasting wordt afgedragen. Een gezin met een koopwoning en hypotheekrenteaftrek, betaalt per definitie meer belasting dan het aan hypotheekrenteaftrek kan aftrekken. Om dit op het bordje van de VVD te schuiven, is natuurlijk een beetje flauw. Je kunt hierbij immers net zo goed naar bijvoorbeeld D66 wijzen. Zij zijn zo ongeveer opgericht met de belofte dat iedere werknemer in staat moest worden gesteld een eigen woning te kopen met een auto op de oprit.

          Juist de modelgezinnen die netjes een modaal inkomen binnenharken zijn hierin de klos. Geen steun, geen toeslagen, vaak uitgesloten van sociale huur, geen vermogen om een woning te kopen etc. etc. Die mensen vallen overal buiten de boot, omdat de politiek zich vooral richt op armoedebeleid en nivellering. Terwijl het, in mijn ogen, veel slimmer is om beleid te maken waarbij gezinnen met 1-1,5 x modaal zich prettig bij voelen.

          Ik ben van mening dat er genoeg nivellering plaatsvindt. De financiële en sociale vangnetten zijn enorm (kostbaar). Wie ondanks alle hulp die er is geen geld heeft voor een treinkaartje, gaat er maar lekker voor sparen of moet andere keuzes maken (of stopt met roken, of doet de hond weg, of de auto etc. etc.).

        • Er zijn in Nederland mensen die zwemmen in het geld. Er zijn internationals die nauwelijks belasting betalen. Aan de andere kant neemt de groep die niet meer van het inkomen alleen redelijk kan rondkomen toe. Deze groep van mensen die het financieel schuift langzaam op naar de middeninkomens. Aan deze tegenstelling moet een einde komen.

        • Zullen we discussies over financiën van Nederland en beleidskeuzes die niet direct met openbaar vervoer te maken hebben niet hier bespreken???? Dank u.

        • Hildebrand, het gaat over budget voor treinkaartjes die eventueel via treinreiziger gekocht worden. Dat is toch OK?

      • Relatiefgezien betalen de lagere lonen het meeste belasting.
        Is gewoon een feit. Deze regel is om de dure brandstof prijzen te compenseren. Dat de treinen dan voller zitten neem je dan voor lief of je kiest voor de auto. Of je blijft thuis maar voor €9,00 reizen is spotgoedkoop. Dus niet klagen mensen.

  • Kun je ook met Flixtrain reizen of alleen met de andere regionale vervoerders dan alleen DB regio in de lokale treinen?. Vanaf Arnhem Centraal rijdt VIAS elk uur naar Dusseldorf, maar zijn er wel voldoende werkende kaartautomaten? Wat te doen als de automaat defect is en telt het mondmasker overal nog bij onze Oosterburen? Gezellig naar Wuppertal en dan met de Schwebebahn van WSW in het mooie Bergische Land? En hoe zit het met vervoer op de Harzer Schmalspurbahnen en andere railmusea? Is daar ook korting voor of een kleine permissie voor nodig? Hamburg heeft het fraaie Miniatur Wunderland het Miniworld van Duitsland. Erg fraai om dat eens te bezoeken Ook het Schokolademuseum am Rheinufer in Keulen is een mooie attractie, waar je niet alleen kan rondkijken, maar ook kan proeven!

    • Enkel op regionale treinen. Langeafstandsverbindingen, zoals ICE, Eurojet, IC's en ook de FlixTrain gelden niet.

    • Arnhem Centraal heeft VIAS kaartautomaat in de grote hal + achter Kiosk Sonsbeekzijde. Dus 2 stuks.

    • Flixtrain is not allowed with the €9 ticket. Also EC, IC, ICE trains and long distance buses are not allowed with the €9 ticket.

      I wouldn't risk it with the kaartenautomaten : who knows if they work, and how long the lines at those machines might be.

      Simply buy the €9 tickets at http://www.bahn.de for the months in which you will be travelling to Germany. You can do so right *now* .. for the months of your choice! The website is working super fast .. I just booked for all 3x months. Took me 5 mins. 😊

      The €9 ticket is only valid in Germany till the last station in Germany itself. Thus, it is not valid for travel in NL, not even for travel across the border.

      Thus, if you do travel from Arnhem => DUS with VIAS (RE19), then you would need an extra ticket per trip from Arnhem till the first station within Germany (i.e. Emmerich-Elten). You can buy this ticket either via the Bahn app, VRR app or via NSinternational.com. Normally it would cost €6,90 per trip (=VRR-ticket-B). Or you could buy a 4x or 10x ticket, which is slightly cheaper.

      If you have a valid abo for the NL side (e.g. NS DalVrij, NS WeekendVrij, ..) and if you are travelling in your free-travel-in-NL period, then I would recommend to buy that additional ticket from the NSinternational.com website and choose "100% korting in NL". Then the ticket till Emmerich-Elten costs only €1,70 each !

      Have fun in Wuppertal ..and yes, pls do travel on our wonderful baby blue Schwebebahn ! Try to sit at the rear .. with a full glass view of the city/river passing by .. amazing!

    • Wordt een leuke situatie. Terwijl de regionale treinen helemaal overvol raken heeft zowel Flixbus als Flixtrain nauwelijks nog omzet. En ook rijden de intercity verbindingen bijna leeg rond.

      Deze regeling klinkt op het eerste gezicht heel erg mooi. Maar geeft uiteindelijk meer problemen dan dat het iets oplost.

Share

Recent Posts

NS: wekelijks aanpassingen in dienstregeling mogelijk door personeelstekort

Als de NS komende zomer wegens de krapte op de arbeidsmarkt aanpassingen moet doen in…

3 dagen terug

‘Openbaar Vervoer in 2023 weer even druk als in 2019’

Het valt te verwachten dat het openbaar vervoer in 2023 weer bijna net zo druk…

3 dagen terug

Nachttrein naar Franse wintersportbestemmingen (en Franse stranden)

European Sleeper gaat samenwerken met Sunweb om duurzaam reizen voor een breed publiek aantrekkelijk te…

6 dagen terug

Vacature specialist treintickets

Treinreiziger is op zoek voor Treinrondreis.nl naar een enthousiaste nieuwe collega. Heb jij affiniteit met…

1 week terug

Einde aan tijdperk: Geen grote NS treinkaartacties meer via Kruidvat en AH

NS is (voorlopig) gestopt met grootschalige treinkaartjes via partijen als Kruidvat en Albert Heijn. Dat…

2 weken terug

Duitse trein verongelukte vlak voor onderhoudswerkzaamheden

Het stuk spoor in Duitsland waar vrijdag een trein ontspoorde waardoor vijf mensen omkwamen en…

2 weken terug