Eén maand regionale treinen in Duitsland: € 9.

Door heel Duitsland per regionale trein. En dat een hele maand lang voor € 9. Ook bus en tram zijn inbegrepen. Dat kan in juni, juli en augustus. De maatregel wordt genomen om huishoudens tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen energieprijzen door de oorlog in Oekraïne. De verkoop van het speciale ticket start maandag 23 mei en het is onder andere te koop via de website van de Duitse spoorwegen.

Geldigheid

Het ticket is geldig voor één kalendermaand, van de eerste dag (0:00 uur) tot en met de laatste dag van dezelfde maand (23:59). Het ticket is niet geldig in langeafstandstreinen, zoals InterCity’s, EuroCity’s en ICE’s. Ook langeafstandsbussen zijn uitgezonderd. Het ticket is uitsluitend beschikbaar voor de 2e klas.

Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig. Althans, naar Gronau, Weener en Aken kan er per ov-chipkaart gereisd worden.

Treinreis plannen

Wil je een treinplanning maken voor alleen regionale treinen? Dat kan eenvoudig via bahn.de/nl. Door te klikken op “Vervoerskeuze” kun je langeafstandstreinen uitschakelen (eerste drie vinkjes verwijderen).

Treinrondreis

Wie vanuit Nederland door Duitsland wil boemelen, kan bijvoorbeeld vanaf Hengelo naar Hamburg reizen. Met slechts twee overstappen wordt de Duitse havenstad bereikt. De reis duurt een kleine vijf uur. Naar Berlijn moet je nog meer geduld hebben: vanaf Hengelo reis je in ruim acht uur met drie overstaps naar de Duitse hoofdstad. Wie slim is, maakt er een treinrondreis van. Bijvoorbeeld eerst naar Bremen, dan naar Hamburg, en vervolgens naar Berlijn. Wie de tijd heeft, kan bijvoorbeeld vervolgens naar Leipzig, Würzburg en Keulen.

Drukke treinen

Vakbonden en reizigersorganisaties vrezen drukke treinen. Reserveren voor regionale treinen is in de regel echter niet mogelijk. Drukte valt zeker niet uit te sluiten. In Oostenrijk zijn de treinen dit jaar aanzienlijk drukker door de hoge benzineprijzen, gecombineerd met verlaagde prijzen voor het openbaar vervoer. In Oostenrijk heeft men namelijk het Klimaat Ticket geïntroduceerd. Echter, anders dan in Duitsland, kan er in Oostenrijk ook gereisd worden per langeafstandstrein. Enkele langeafstandstreinen waren incidenteel zo vol dat ze niet konden rijden.

This post was last modified on 25 mei 2022 10:16

Share

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

4 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

5 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

1 dag terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug