Thalys schrapt goedkope trein naar Parijs (Izy)

Voordelig van Brussel naar Parijs? Vanaf 10 juli stopt Thalys met budgettrein Izy. Tot die tijd rijdt Izy alleen rond het weekend (vrijdag tot en met maandag). Belgische treinreizigers moeten er rekening mee houden dat ze voortaan meer moeten betalen voor een treinreis naar Parijs.

Eenduidigheid

Budgettrein Izy werd in 2016 geïntroduceerd. De trein maakte het mogelijk om al vanaf € 10 van de Belgische naar de Franse hoofdstad te sporen. Van dinsdag tot en met donderdag waren er tickets beschikbaar voor een vaste prijs van € 19. “Met Izy willen we nog meer passagiers ervan overtuigen om de trein te nemen ter ontdekking van deze twee steden” vertelde CEO Agnès Ogier bij de lancering. En: “De lowcost-trein Izy beantwoordt aan de verwachtingen van de klanten die graag op een andere manier reizen. Het is een nieuwe beleving van de treinreis, ten gunste van een duurzame mobiliteit in combinatie met voordelige prijzen.”

Aan de “nieuwe manier” van reizen komt nu een einde. En ook al was de budgettrein een succes – 1,2 miljoen treinreizigers namen Izy in de eerste drie jaar – toch besluit Thays de goedkope trein te schrappen. “Dat we alle ritten vanaf 10 juli onder het merk Thalys willen uitvoeren, heeft te maken met duidelijkheid”, zegt woordvoerder Mattias Baertsoen tegen de VRT.

Beeld: Thalys

Thalys ticket dubbel zo duur

Een Thalys treinkaartje is zeker lastminute veel duurder. Zo zijn er momenteel voor vrijdag 20 mei – amper 36 uur voor vertrek – bij Izy nog treintickets beschikbaar voor € 49 voor de treinreis Brussel – Parijs. Bij Thalys kost dezelfde treinrit ten minste € 103.

Izy is weliswaar goedkoper, maar heeft wel een langere reistijd. Dat komt doordat Izy deels over de HSL rijdt en deels over het klassieke spoor. De treinreis bij Thalys duurt 1 uur en 23 minuten, bij Izy was dat bij de lancering 2 uur en 8 minuten. Inmiddels is die reistijd opgerekt met nog eens 20 minuten.

Gebrek aan concurrentie

Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl gebruikt Thalys haar monopolypositie om maximale omzet te halen. “Met duidelijkheid voor de reiziger heeft dit niets te maken. Reizigers die nu met Izy reizen, moeten nu naar de duurdere Thalys. Maar ook die merknaam gaat weer verdwijnen en wordt Eurostar. Dus dit zorgt allesbehalve voor duidelijkheid” stelt de redacteur.

Hij benadrukt dat Thalys praktisch de enige vervoerder is op de treinroute Brussel – Parijs. “De vraag is enorm, en er is geen concurrentie. Zo zijn komende vrijdag veel Thalys volledig volgeboekt. De vervoerder heeft er daarom helemaal geen belang bij om een budgettrein te laten rijden en kiest nu voor meer omzet” stelt Van Kuijeren.

De redacteur stelt dat de reiziger de rekening betaalt vanwege het gebrek aan concurrentie. “Het is te hopen dat Trenitalia, dat al sinds 2013 nadenkt over een concurrerende dienst, nu eindelijk eens doorpakt.” Het lijkt erop dat de Italianen op korte termijn de strijd niet aangaan met Thalys, maar op langere termijn is het niet uitgesloten. “De Italianen gaan sinds eind vorig jaar ook de concurrentie aan met de TGV tussen Parijs, Lyon en Milaan. Daarnaast is Trenitalia aandeelhouder van een nieuwe Spaanse treinvervoerder“.

Voordelen

Thalys ziet zelf ook voordelen in het verdwijnen van Izy. “Klanten zullen voortaan gebruik kunnen maken van alle faciliteiten die Thalys biedt en ze zullen ook makkelijker kunnen omboeken of annuleren. Bovendien garanderen we ook een kortere reistijd, want alle treinen zullen voortaan via het snelle spoor rijden” benadrukt woordvoerder Baertsoen tegenover de VRT. Thalys zegt om het leed te verzachten deze zomer te komen met goedkopere tarieven, voor met name jongeren.

(c) Bjorn Keith / shutterstock

This post was last modified on 19 mei 2022 09:57

Share
Tags: IzyThalys

Recent Posts

Treinen rijden weer veel stipter over herstelde Zeeuwse Lijn

De NS meldt dat de problemen op de Zeeuwse Lijn achter de rug zijn. Sinds…

3 dagen terug

Financiering Lelylijn moet eind 2026 in beeld zijn – zorgen over geloofwaardigheid plan

De nieuwe Lelylijn tussen de Randstad en Groningen moet er voor 2050 liggen. Hoewel er…

3 dagen terug

Staatssecretaris vindt prijsstijging treinkaartjes van boven 10 procent nog steeds onacceptabel

Een prijsstijging van treinkaartjes boven de 10 procent blijft onacceptabel voor staatssecretaris Chris Jansen van…

3 dagen terug

Minicabines in de nieuwe Nightjet: compacte privacy voor solo- en duo-reizigers

Vanaf 28 mei 2025 rijden de nieuwe generatie Nightjet-treinen vanaf Amsterdam naar Wenen en Innsbruck.…

4 dagen terug

Stremmingen in Rotterdam en tussen Zwolle en Deventer door groot onderhoud aan spoor

Eind mei gaan werkzaamheden voor twee grote stremmingen zorgen. Op 24 en 25 mei rijden…

4 dagen terug

Treinverkeer in Roosendaal stilgelegd na brand in Belgische stoptrein

Al het treinverkeer van en naar Roosendaal is woensdagmiddag stilgelegd nadat er brand was uitgebroken…

4 dagen terug