Eerste ICE’s vanaf september van Amsterdam naar Berlijn

De hogesnelheidstrein ICE 3neo wordt eerder dan verwacht ingezet op de verbinding Amsterdam – Berlijn. Uit betrouwbare bron heeft Treinreiziger.nl vernomen dat vanaf 24 september een ochtendrit naar Berlijn met de ICE wordt gereden en een middagrit naar Amsterdam.

Een woordvoerder van NS International kan de aanvangsdatum voor de ICE op de route naar Berlijn niet bevestigen, maar bevestigt wel dat in dit najaar de trein voor het eerst wordt ingezet voor een proefperiode. Aan het einde van het jaar moeten alle diensten van de IC Berlijn gereden worden met ICE’s, tot de voor deze verbinding geplande ICE L-treinen geleverd zijn. “Exacte data volgen later” zegt de NS-woordvoerster.

Plaatsen reserveren nog niet mogelijk

Volgens de door Treinreiziger.nl geraadpleegde bron wordt vanaf 24 september de IC Berlijn 143 van 08.00 uur uit Amsterdam met een ICE 3neo gereden en de IC Berlijn 142 van 14.06 uur uit Berlijn. Voor beide treinen is het momenteel niet mogelijk om een zitplaats of een plek voor een fiets te reserveren. Binnen enkele weken moet dit wel mogelijk zijn.

Leveringsproblemen ICE L

Vanaf 2023 hadden ICE L-treinen als IC Berlijn moeten rijden, maar door leveringsproblemen van de Spaanse fabrikant Talgo is het nog altijd wachten op deze treinen, die een lagere snelheid hebben dan de ICE 3neo. Het is nog altijd niet bekend wanneer de ICE L ingezet kan worden. Er zijn wel al testritten gemaakt op het Nederlandse spoor.

Minder uitval, meer comfort

Aan het eind van het jaar moeten alle intercitytreinen van de IC Berlijn vervangen zijn door de nieuwe hogesnelheidstrein ICE 3neo. Hiermee willen Deutsche Bahn en NS International de belofte waarmaken om meer comfort en catering aan boord te bieden. Ook zal de verbinding betrouwbaarder worden als de nieuwe ICE 3neo’s worden ingezet. De IC Berlijn wordt nu nog gereden met oude intercityrijtuigen die storingsgevoeliger zijn dan de nieuwe treinen. 12 tot 13 procent van de ritten met de oude intercityrijtuigen valt uit, zo blijkt uit cijfers van ProRail geraadpleegd door Treinreiziger.nl.

De ICE 3neo rijdt sinds 2022 op het Duitse spoor. Sinds juni 2024 rijdt deze tussen Amsterdam en Frankfurt en tussen Brussel en Frankfurt en sinds eerder dit jaar wordt ook de verbinding tussen Amsterdam en München met de ICE 3neo gereden. Volgens DB is de treinuitval op die verbindingen sinds de inzet van de ICE 3neo-treinen ‘aanzienlijk gedaald’.

(c) Treinreiziger.nl

This post was last modified on 26 juni 2025 09:11

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug