De eerste nachttrein van Arriva is in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit Maastricht aangekomen op Schiphol, meldt de vervoerder. Het is de bedoeling dat de nachttrein voortaan iedere week op dit tijdstip gaat rijden.
De nachttrein vertrok om 01.01 uur vanuit Maastricht in de richting van Schiphol. Onderweg stopte de trein op de stations van Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid. Om 03.15 uur kwam de trein op tijd aan op het station van de luchthaven. Om 05.40 uur rijdt de trein via dezelfde route terug naar Maastricht, waar deze volgens de planning om 07.57 uur arriveert.
Tijdens de eerste rit werden hapjes en drankjes aan de passagiers aangeboden en er werd livemuziek verzorgd door onder anderen zanger en oud-profvoetballer Björn van der Doelen en het Nederlandstalige poptrio WIES. “Hierdoor deed de toch al bijzondere Arriva Pinkpoptrein, bijna magisch aan”, aldus de vervoerder.
Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen.
Het is de eerste zogenoemde open-accesstrein in Nederland. Dit betekent dat er geen opdrachtgever is – zoals bij een concessie – maar dat Arriva de trein voor eigen rekening rijdt en zelf moet zorgen dat de trein rendabel is.
Tot voor kort waren open-accesstreinen binnen Nederland niet toegestaan, maar door nieuwe Europese regels kan Arriva nu wel een dergelijke treindienst starten. De nachttrein Maastricht – Schiphol rijdt slechts één keer per week. In de loop van januari moet een tweede nachttrein volgen uit Groningen, die eveneens naar Schiphol zal rijden.
Als het aan Arriva ligt, komen er in 2024 meer open-accesstreinen. Arriva mikt op een eigen sneltrein Groningen – Zwolle en een stoptrein Leeuwarden – Zwolle, aangevuld met spitstreinen Leeuwarden – Heerenveen. Deze treinen kunnen echter alleen gaan rijden als de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toestemming geeft. Voor de nachttrein is die toestemming er, voor de plannen overdag in het Noorden nog niet.
(c) Treinreiziger / ANP
This post was last modified on 18 december 2022 12:32
De dure treinkaartjes. Er wordt veel over gesproken en geschreven, maar hoe duur zijn die…
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…