Eerste nachttrein uit Maastricht aangekomen op Schiphol

De eerste nachttrein van Arriva is in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit Maastricht aangekomen op Schiphol, meldt de vervoerder. Het is de bedoeling dat de nachttrein voortaan iedere week op dit tijdstip gaat rijden.

Livemuziek

De nachttrein vertrok om 01.01 uur vanuit Maastricht in de richting van Schiphol. Onderweg stopte de trein op de stations van Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid. Om 03.15 uur kwam de trein op tijd aan op het station van de luchthaven. Om 05.40 uur rijdt de trein via dezelfde route terug naar Maastricht, waar deze volgens de planning om 07.57 uur arriveert.

Tijdens de eerste rit werden hapjes en drankjes aan de passagiers aangeboden en er werd livemuziek verzorgd door onder anderen zanger en oud-profvoetballer Björn van der Doelen en het Nederlandstalige poptrio WIES. “Hierdoor deed de toch al bijzondere Arriva Pinkpoptrein, bijna magisch aan”, aldus de vervoerder.

Foto: Arriva

Ticket altijd €10

Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen.

Binnenkort ook Groningen – Schiphol

Het is de eerste zogenoemde open-accesstrein in Nederland. Dit betekent dat er geen opdrachtgever is – zoals bij een concessie – maar dat Arriva de trein voor eigen rekening rijdt en zelf moet zorgen dat de trein rendabel is.

Tot voor kort waren open-accesstreinen binnen Nederland niet toegestaan, maar door nieuwe Europese regels kan Arriva nu wel een dergelijke treindienst starten. De nachttrein Maastricht – Schiphol rijdt slechts één keer per week. In de loop van januari moet een tweede nachttrein volgen uit Groningen, die eveneens naar Schiphol zal rijden.

Eerste nachttrein van Arriva in Schiphol

Toestemming ACM

Als het aan Arriva ligt, komen er in 2024 meer open-accesstreinen. Arriva mikt op een eigen sneltrein Groningen – Zwolle en een stoptrein Leeuwarden – Zwolle, aangevuld met spitstreinen Leeuwarden – Heerenveen. Deze treinen kunnen echter alleen gaan rijden als de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toestemming geeft. Voor de nachttrein is die toestemming er, voor de plannen overdag in het Noorden nog niet.

(c) Treinreiziger / ANP

This post was last modified on 18 december 2022 12:32

Share

Recent Posts

Vervoerregio Amsterdam steekt 111 miljoen in toegankelijkheid OV

De Vervoerregio Amsterdam gaat in drie jaar tijd in totaal 111 miljoen euro steken in…

42 minuten terug

Deze week wordt er gewerkt (met een zachte G) aan het spoor tussen ‘s-Hertogenbosch en Tilburg/Boxtel

Door werkzaamheden bij Vught rijden er van dinsdag 18 juni t/m zondag 23 juni geen…

1 dag terug

Trein Hengelo – Bielefeld valt nog steeds vaak uit

Nog steeds valt de trein vanuit Hengelo naar Bielefeld veel vaker uit dan gemiddeld. Dit…

1 dag terug

Wanprestatie trein Hengelo – Duitsland zorgt voor extra kosten (voor de belastingbetaler)

De treinverbinding tussen Hengelo en het Duitse Bielefeld gaat de belastingbetaler in Overijssel aanzienlijk meer…

1 dag terug

Nog nooit zoveel treinreizigers naar voetbalkampioenschap

Er is nog nooit zoveel treinverkeer naar een internationaal voetbaltoernooi geweest als tijdens het vrijdag…

3 dagen terug

In beeld: Dit zijn de nieuwe ICE-treinen (in 30 foto’s)

Vanaf 15 juni 2024 is het een feit. De oude ICE-treinen zijn vervangen door nieuwe…

3 dagen terug