fbpx
Foto: Arriva

Eerste nachttrein uit Maastricht aangekomen op Schiphol

De eerste nachttrein van Arriva is in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit Maastricht aangekomen op Schiphol, meldt de vervoerder. Het is de bedoeling dat de nachttrein voortaan iedere week op dit tijdstip gaat rijden.

Livemuziek

De nachttrein vertrok om 01.01 uur vanuit Maastricht in de richting van Schiphol. Onderweg stopte de trein op de stations van Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid. Om 03.15 uur kwam de trein op tijd aan op het station van de luchthaven. Om 05.40 uur rijdt de trein via dezelfde route terug naar Maastricht, waar deze volgens de planning om 07.57 uur arriveert.

Tijdens de eerste rit werden hapjes en drankjes aan de passagiers aangeboden en er werd livemuziek verzorgd door onder anderen zanger en oud-profvoetballer Björn van der Doelen en het Nederlandstalige poptrio WIES. “Hierdoor deed de toch al bijzondere Arriva Pinkpoptrein, bijna magisch aan”, aldus de vervoerder.

Foto: Arriva

Ticket altijd €10

Een ticket voor de nachttrein kost €10 en is te koop via glimble, de reisapp van Arriva. De reiziger ontvangt dan een QR-code waarmee de poortjes worden geopend. Het ticket heeft een vaste prijs, ongeacht vanaf welk station een reiziger meereist. Reizigers kunnen niet met de OV-chipkaart reizen.

Binnenkort ook Groningen – Schiphol

Het is de eerste zogenoemde open-accesstrein in Nederland. Dit betekent dat er geen opdrachtgever is – zoals bij een concessie – maar dat Arriva de trein voor eigen rekening rijdt en zelf moet zorgen dat de trein rendabel is.

Tot voor kort waren open-accesstreinen binnen Nederland niet toegestaan, maar door nieuwe Europese regels kan Arriva nu wel een dergelijke treindienst starten. De nachttrein Maastricht – Schiphol rijdt slechts één keer per week. In de loop van januari moet een tweede nachttrein volgen uit Groningen, die eveneens naar Schiphol zal rijden.

Eerste nachttrein van Arriva in Schiphol

Toestemming ACM

Als het aan Arriva ligt, komen er in 2024 meer open-accesstreinen. Arriva mikt op een eigen sneltrein Groningen – Zwolle en een stoptrein Leeuwarden – Zwolle, aangevuld met spitstreinen Leeuwarden – Heerenveen. Deze treinen kunnen echter alleen gaan rijden als de toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) toestemming geeft. Voor de nachttrein is die toestemming er, voor de plannen overdag in het Noorden nog niet.

(c) Treinreiziger / ANP

50 gedachten aan “Eerste nachttrein uit Maastricht aangekomen op Schiphol”

    1. dries molenaar schreef:

      Die uit Groningen is er nu ook:

      https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/317950/eerste-nachttrein-vervoert-zo-n-honderd-passagiers-naar-schiphol

      De opmaat naar een verlengde Wunderline

  1. Michiel schreef:

    Het valt me op dat hier steeds de Engelse term ‘open access’ gebruikt wordt, terwijl er in Nederland in eigenlijk alle officiële stukken over ‘open toegang’ gesproken wordt. Ook het ACM spreekt over open toegang, dus waarom hier niet?

    1. Karel Geerts schreef:

      “open toegang” klinkt ook wat raar.

      1. Anoniem schreef:

        Hoezo raar…? ‘Open toegang’ is een goede vertaling uit t Engels.
        Als je het over raar wil hebben — waarom wordt wifi uitgesproken als ‘wiefie’ terwijl HiFi wordt uitgesproken als ‘haaifaai’.

        1. Je bent zelf een Arriva trein schreef:

          Waarom wordt Arriva niet uitgesproken als NS?

    2. dries molenaar schreef:

      In het Engels klinkt het vaak wat ondernemender. Velen denken Engels te spreken of verstaan maar dat valt nog lelijk tegen. Voor native speakers of english is het altijd lachen om hier over straat te gaan en al het geblunder in Engelstalige opschriften te aanschouwen.
      Free record shoip was altij dleuk (maar bestaat niet meer). Ze hebben het niet gehaald tot de vinyl en cassette revival.

      1. mu schreef:

        ik vind het goed ik ben daar

    3. Opmerker schreef:

      De ACM i.p.v. het ACM. Het is namelijk de autoriteit.

  2. Tom schreef:

    Komen er meer “open access” treinen van Arriva in 2024 of in 2025 ?
    (eerste regel onder het kopje “Toestemming ACM)”

  3. Antoine schreef:

    Een prima ontwikkeling.
    Ik ben erg benieuwd hoe de reizigersaantallen zich zullen gaan ontwikkelen.

  4. Johan schreef:

    Onderschrift bij de foto halverwege met de muzikanten erop:

    🎶”… Daarom is het nu dus de hoogste tijd”
    “voor een heel simpel liedje”
    “over een best wel ingewikkeld onderwerp.” 🎵
    “NS van het hoofdrailnet in 1 minuut.”
    “Here we go, …”

    😁

  5. Joost84 schreef:

    Een nachtverbinding met de concurrent naar het noorden en zuiden juich ik van harte toe. Alleen meer dan twee uur in een stoptrein stoel is weer een beetje jammer. Ook dat er alleen via een app kaartjes gekocht kunnen worden ipv kaartjesautomaat is ook geen goede ontwikkeling. Ik ben benieuwd of deze verbinding over een jaar nog actief is.

    1. Baardstaart schreef:

      Dito. Als de NS het niet wil doen mag de provincie op de regiovervoerder hetgeen oppikken. Dat ze hun eigen materiaal gebruiken is mijninziens ook terecht De Flirt is ook geschikt voor RE verbindingen, dus voor treinritten van ruim 1 a 1,5 uur. Dus zo ongeschikt voor langere afstand is het ook weer niet. Voor een keer per week gaan ze geen nieuw materieel kopen en €10,- voor een rit is ook niet echt duur te noemen.

      Ik denk dat alleen de app een zeer slecht idee is, gezien dit soort apps ook niet draaien op de meer radicalere versies van degegooglde telefoons. Ik denk dat een uitgeprinte papieren ticket ook goed moet zijn en zelfs met een paar euro toeslag pinnen bij instappen bij het personeel [uiteraard pin only voor de veiligheid]. (Als de pin apparaten niet zo godsgruwelijk traag zijn als die van Twents in de bussen). Arriva zit wel met het probleem dat ze hun kaartjes niet kunnen aanbieden bij de NS automaten, dus ze moeten iets. Arriva palen staan ook niet buiten het Arriva gebied.

      Ik denk dat ze in Groningen de Winks gaan gebruiken. Deze treinen bieden een soort gelijk comfort als de Flirts in Limburg en deze kunnen ook onder draad rijden.

      1. Joost2 schreef:

        Sterker nog. 10 euro voor een rit midden in de macht is spotgoedkoop.

    2. Anoniem schreef:

      Flixbus verkoopt zijn kaartjes ook via internet. Hoor ik niemand over klagen.

      1. Joost84 schreef:

        In Nederland zijn we niet meer gewend cash te betalen onder het mom van veiligheid, maar het is allemaal een kosten argument. In grensgebied met Duitsland en Belgie zijn er ook mensen die nog cash betalen of die geen app willen of kunnen downloaden.
        Slechte zaak.

  6. bert sitters schreef:

    Die eerste trein vertrok op de terugreis van xhiphol naar Maastricht met een vertraging van anderhalf uur.l

    1. Annemiek schreef:

      En wat was de oorzaak daarvan dan, bert sitters? Zou dat wellicht komen door de aanrijding met een persoon, waardoor het traject van Schiphol naar Duivendrecht van 3:56 tot 7:02 gestremd was? En hoe deden de treinen van NS het op dat moment? Kan het zijn dat die allemaal gecanceld werden?

      1. bert sitters schreef:

        Ik vermeld deze informatie alleen naar om duidelijk te maken dat ook Arriva last heeft van perikelen die aann NS worden toegeschoven.

        1. Annemiek schreef:

          Het verschil is dat alle kritiek op NS terecht is, tenzij het om ongevallen gaat, dan is daarvoor begrip. Behalve dan dat NS er tegenwoordig voor kiest reizigers te laten stikken als ervoor kan worden gekozen zich te beroepen op overmacht, zelfs bij werkzaamheden die al een half jaar geleden aangekondigd zijn.

          Dat jij ervoor kiest wel het gevolg te noemen, maar daarbij expres de oorzaak weglaat, is walgelijk. Als er een NS-logo op deze trein had gestaan, nadat minimaal een staatssecretaris of een heel departement zich erover had gebogen,had je het initiatief toegejuicht. Waar NS alleen maar aan het afschalen en schaven is aan de dienstregeling, zijn er ook partijen die wel zin hebben om te ondernemen.

        2. Mars schreef:

          Storingen in de infra (zoals wisselstoringen, seinstoringen etc.) zijn op geen enkele manier aan een vervoerder toe te schrijven, niet aan de NS, ook niet aan een regionale vervoerder. Dat ligt bij de beheerder. Dat lijkt men nog wel eens te vergeten bij alle kritiek op de NS…

        3. Johan schreef:

          @Mars
          De storing zelf is niet aan de vervoerder aan te rekenen, maar de kritiek op NS gaat meestal over de onwil of -kunde om de gevolgen van verstoringen zoveel mogelijk te beperken.

        4. Annemiek schreef:

          @Mars. Het gaat me hier vooral om bert sitters die hier op walgelijke wijze (over iemand die zichzelf van het leven heeft beroofd) poogt een partij die het waagt te concurreren met NS in diskrediet te brengen, door wel het gevolg te benoemen en de oorzaak expres te verzwijgen.

        5. bert sitters schreef:

          @Annemiek,
          Je hebt vaak gelijk, maar vaak ook niet.Een vervelende eigenschap van jou is dat je er een eigen draai aan geeft en voor anderen meent in te vullen wat anderen niet gezegd hebben en ook niet bedoelen. Die spelletjes van jou vind ik walgelijk.

        6. Annemiek schreef:

          Dat is onzin. Overal waar het kan vertel je over je aversie over wat volgens jou ‘cowboys’ zijn; alle ondernemingen op het spoor, behalve NS. Je bent ondertussen zo hypocriet van diezelfde cowboys te verlangen dat ze internationale verbindingen opzetten, omdat NS daar zelfstandig niet toe in staat is. Je herhaalt steeds maar weer de belachelijke (want overduidelijk onwaar) stelling dat Arriva alleen maar binnen Nederland actief is om het pad voor DB te effenen. En dan is dat eindelijk de partij die wat durft te ondernemen op het Nederlandse spoor en dan is het enige wat je triomfantelijk komt melden dat de trein op de terugweg een vertraging had van anderhalf uur. En dan lieg je dat je dat alleen maar deed om duidelijk te maken dat ook Arriva last heeft van perikelen die aan NS worden toegeschoven. Je wist dat die ‘perikelen’ bestonden uit een zelfdoding en je koos ervoor dat te verzwijgen. Ik kan me niet voorstellen dat je dat zelf ook niet walgelijk vindt.

        7. Opmerker schreef:

          Zou Annemiek de methode kunne hanteren zoals Elon Musk. Waarbij mensen kunnen stemmen of Annemiek wel of niet hier aanwezig blijft, haar gif te spuwende op de NS en op medeforumers?

        8. bert sitters schreef:

          @Annemiek.

          Mij had hier het bericht bereikt van de vertraging. Ik was niet op de hoogte van de oorzaak. Feit is dat jij daar over blijft doorzeiken. Ik weet dondersgoed wat ik wel of niet wist.
          Net als NS heeft ook Arriva te kampen met personeelstekort, waarbij de normale dienstregeling in Limburg niet altijd kan worden uitgevoerd.
          En dan ga je zo’n stunt uithalen, door in de nacht helemaal voor een prikkie naar Schiphol te rijden en je personeel daarop in te zetten, terwijl je daar gebrek aan hebt.
          Overigens maar een nacht in de week. Wat hebben Schipholgangers aan deze trein,als hun vroege vlucht op een andere dag vertrekt?
          Het is niets meer dan een mediastunt.

        9. Joost2 schreef:

          Het is waarschijnlijk wel een mediastunt. Maar ik heb begrip voor deze ‘stunt’. Al jaren worden Arriva en andere marktpartijen door de Nederlandse overheid aan het lijntje gehouden met betrekking tot het hoofdrailnet. Steeds wordt het weer ‘tijdelijk’ onderhands aan NS gegund. Arriva wil graag uitbreiden in NS. Ik begrijp goed ze zoeken naar manieren om aan te tonen dat zij ook kunnen wat NS kan en misschien wel beter.

      2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

        Jullie maken het wel gezellig hier. Vrolijk kerstfeest, beetje vriendelijkheid, inlevingsvermogen en begrip voor elkaar wens ik iedereen toe.

        Sommige reacties vindt ik echt heel zuur.

        1. ben schreef:

          Alle gezeur over het onderhands aan te bieden van een concessie van het hoofdnet. Dit heeft ook te maken dat een versnippering ervan ook nadelen heeft die niemand wil, zoals diverse tarieven, in en uit checken, het missen van aansluitingen omdat een andere vervoerder eerder vertrekt omdat dat hem beter uitkomt.

        2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Ben, even de feiten:
          Het is prima mogelijk één netwerk te hebben met één tariefstructuur en zonder in- en uitchecken per vervoerder. Dit vergt echter wel regie van de overheid, daar ontbreekt het aan.
          Nu wachten NS treinen bij vertraging ook nauwelijks op elkaar. ProRail gaat verder over de capaciteitverdeling.

  7. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Toch leuk om de Limburgse leeuw in Schiphol te zien aankomen en eens goed hoopvol nieuws uit het zuiden des lands te horen. Voordeel van de Arriva Flirt is dat ze mijns inziens iets prettiger zitten MET een uitklapbaar tafeltje dan de NS variant. Het is een gelijkvloerse instap en handig als je koffers meeneemt wat bij de VIRM niet het geval is. Voor een tientje mag en moet je qua reiscomfort niet teveel te verwachten. Arriva beoogt met de “tientjes-trein” een “olievlek” te bewerkstelligen met verbindingen die braak zijn blijven liggen en de mobiliteit te bevorderen die nog onontgonnen is. Men begint met een enkele en hopelijk straks dagelijkse rit. Misschien kunnen ze op de Vakantiebeurs in Utrecht straks extra reclame maken voor de tientjestrein. Hoelang het tientje blijft is ook maar de vraag zal naar verloop van tijd al gauw 12.50 euro kunnen worden. Vraag mij wel af waar men het personeel vandaan haalt om deze trein(en) te kunnen bemensen. Ik wens ze on ieder geval heeel veeeel succes toe want elke treinpassagier in de trein is er een minder op de weg en beter voor het milieu.

    1. Annemiek schreef:

      Ja, de vakantiebeurs een uitstekend idee. Dan kunnen allerlei figuren die nooit van die trein gebruik zullen maken vier keer gespeeld geïnteresseerd langslopen om snel een sticker, pen, sleutelhanger of andere prul te gappen.

      Als er al budget is om reclame te maken, kunnen ze dat beter op een station als Maastricht of Eindhoven doen. Dan bereiken ze in een middagje meer potentiële klanten dan op die vakantiebeurs.

  8. vissers schreef:

    Helaas, maar waar, het is echt zo dat die EP/apps de toekomst zijn. Ja hoor, omdat de site toch vooral heel veel papagaaien is=hersenloos steeds hetzelfde herhalen, weet ik alle nadelen allang en dat hoeft niet meer.
    Ik vermoed dat ARV met als grote bovenbaas de DB heel goed weet hoe klanten aankopen-en je moet ook scherp letten op de perceptiekosten=kosten van kaartverkoop, die makkelijk tot 20-25% kunnen oplopen. Belangrijk kanaal daarnaast zullen vooral reisorganisaties zijn-dan kan je als het meezit meteen een paar 100 kwijt zijn.
    In Zweden zijn sommige busregio´s al compleet ver-app-t: zelfs de staat met avgangstider moet je via een QR code aanklikken, dito voor de normale kaartverkoop.
    Ik juich in prinipe dit soot initiatieven van harte toe en wens dus ARV alle succes-hopelijk zoveel dat het in meer nachten komt- verhode dan de eindeloze reeks werken aan de lijn

  9. Eric schreef:

    Ik ben benieuwd hoe lang Arriva deze dienst vol houd. Het zal niet mee vallen deze route rendabel te maken. Zeker niet buiten het hoogseizoen. Daarbij zijn er s’avonds en snachts aak werkzaamheden die voor vertraging kunnen zorgen. Daarbij is het materieel niet gemaakt voor lange afstanden. En alle tussen liggende stations zijn snachts ook nog eens gesloten.

  10. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Je bent erg negatief over de Vakantiebeurs Annemiek, omdat je of er geen kaas van heb gegeten of niet de positieve kanten kent waar veel mensen wel wat aan hebben en dat geldt niet alleen voor de Vakantiebeurs, maar ook voor andere (van)beurzen. Jouw reactie is mij niet vreemd want die ken ik al van een eerdere item en als het niet je ding is blijf je toch gewoon weg en genieten anderen van hun dagje plezier.

    Het comfort van de Arriva Flirt valt mee als ik terugdenk hoe men eens met Plan E en W en T en V een urenlange rit moest zien uit te houden, alles is betrekkelijk want er is tenminste nog een toilet aan boord. Reis je van huis naar Schiphol met de SCHIPHOL Travel Taxi ontbreekt een wc en ga je via andere plaatsen naar de luchthaven. Toch heeft dat ook zijn voordelen en is de Arriva Schiphol dienst een aanvulling op al bestaande Reis mogelijkheden naar de luchthaven.

  11. Tonny schreef:

    Ik ben heel benieuwd hoe deze dienst gaat rijden bij buitendienststellingen. Want deze zal de trein op dit traject toch al gauw tientallen procenten van alle ritten tegenkomen lijkt me…

  12. Ellen schreef:

    Vreemd dat de trein kon rijden. Er lag toch zeker een sneeuwvlokje op het spoor of een blaadje.
    Kan de NS wat van leren.

    1. Jan Meurs schreef:

      belachelijke opmerking Ellen

    2. Opmerker schreef:

      Ellen, ben je een (tweeling-)zus van Annemiek?

      1. Puck schreef:

        Opmerker, ben jij een tweelingbroer van Andrew Tate? Je opmerkingen hebben nul meerwaarde, zijn ogenschijnlijk slechts bedoeld om andere mensen te kleineren en je lijkt ook een aardige vrouwenhater te zijn. Als we Elon Musk’s stempraktijken mogen volgen, stem ik jou als eerste weg.

  13. Anoniem schreef:

    Helaas stapten er veel teveel ingecheckte passagiers op de trein. Die of niet wisten dat zij een 10 euro ticket hadden moeten kopen of gewoon zwart gingen rijden.
    Maardat mag de feestvreugde van het hebben van een nachttrein uit Zuid-Limburg langs de grote steden op het traject Maastricht- Schiphol niet drukken.
    Prima initiatief.

  14. Martijn schreef:

    Kennelijk vindt Arriva het belangrijker om naar Schiphol te reizen dan hun eigen dienstregeling-belofte in Limburg na te komen.
    De sneltrein Heerlen-Maastricht (met stops in Valkenburg en Meerssen) zou in de nieuwe dienstregeling doorrijden naar Maastricht Randwyck.
    In de praktijk is deze sneltrein echter geschrapt en vervangen door een rechtstreekse bus die én duurder is én er zelfs langer over doet dan de stoptrein…

    1. Henne Attinga schreef:

      Beste Martijn, Wees voorzichtig met jouw kritiek op Arriva, want voor je het weet gaan Annemiek en ook Anne Hettinga huilen.

  15. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Bij buitendienststellingen of werkzaamheden @ Tonny zal Arriva wel gebruik (moeten) maken van hun eigen bussen die behalve uit gewone stads- of streekbussen ook uit enkele touringcar bussen bestaan en de treindienst kunnen gaan vervangen. Nu al rijden één of meerdere stadsbussen in Zuid Limburg rond die uit Zuid Holland afkomstig zijn staat zelfs nog gewoon op de buitenkant te lezen. En ik heb weleens in een Arriva touringcar een trein vervangende dienst gehad, dus wie weet hoe men de nood gaat opvangen.

  16. Bertje Spoor schreef:

    Behalve dat Arriva (dochter van DB) het grootste deel van ons regionale spoornet in exploitatie heeft, waagt Arriva zich nu op de Hoofdlijnen. Weliswaar nu nog een nachttrein vanuit het Limburgse naar Schiphol
    (straks ook een nachttrein Groningen-Schiphol) binnen het kader van zo geheten open-access treindiensten.
    Zelf ben ik wel voorstander van meer concurrentie op het hoofdlijnennet, maar ben niet zo gecharmeerd van hoofdlijnenconcessies door “private” vervoerders.

    1. Tom schreef:

      Van welke vervoerders zou je dan wel gecharmeerd zijn als concurrent op het hoofdlijnennet?

  17. Roderick Klein schreef:

    Ik weet niet of dit allemaal zo mooi is. Het is openbaar vervoer. Het probleem is dat er veel krenten uit de pap gehaald worden. Zijn de prijzen hetzelfde ? Ga we in de toekomst de intercity routes van de NS opknippen zoals Arriva wil ? Ik mis een lange termijn agenda van 10 tot 20 jaar vooruit. Flix treinen in Duitsland 3 intercity treinen per dag op sommige tracjecten. Nou dat schiet op…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *