Onderzoek ING: internationale trein moet aantrekkelijker

Om reizigers voor relatief korte afstanden massaal uit het vliegtuig en in de trein te krijgen, moet volgens ING Research nog een hoop werk worden verzet. “Het kan de reiziger nog veel makkelijker en aantrekkelijker worden gemaakt”, concluderen onderzoekers van de bank. Ze zien wel “een duidelijke kans” voor groei van het aantal internationale treinreizen.

Beter voor het milieu

Hoe meer mensen tussen Europese steden met de trein reizen in plaats van met het vliegtuig, des te beter dat is voor het milieu. De CO2-uitstoot van de trein is onder de streep 80 procent lager. Bovendien stoot een trein geen schadelijke stoffen uit, terwijl vliegtuigen naast het broeikasgas CO2 de lucht ook nog vervuilen met stikstofoxiden en fijnstof.

Volgens de onderzoekers moeten de capaciteit én de frequentie op het spoor omhoog. De afstemming tussen landen moet ook beter. Verder is er behoefte aan een simpel internationaal boekingssysteem, waarmee mensen alle treinen en aansluitingen direct kunnen boeken. Dat is nu vaak nog te complex en dat is volgens ING een belemmering.

Vliegheffing

ING Research merkt op dat een verschuiving van korteafstandsvluchten naar treinen ook ruimte oplevert op “het begrensde Schiphol”. Bijna een kwart van de vluchten (23 procent) was daar in 2019, het laatste ‘normale’ jaar voor de coronapandemie, korter dan 500 kilometer, becijfert de bank. Het gaat dan vooral om vluchten naar Londen. Ook naar Frankfurt en Parijs wordt volop gevlogen, terwijl die bestemmingen binnen een paar uur per trein te bereiken zijn.

Voor veel reizigers blijven prijs en reistijd bepalend. Mede door de opkomst van prijsvechters in de luchtvaart is die sector jarenlang veel sterker gegroeid dan het spoorvervoer in Europa. Het aantal vluchten lag 5,5 procent hoger in 2019 dan in 2010, terwijl het treinverkeer met slechts 1,8 procent toenam. Omdat in 2023 de vliegheffing omhoog gaat, verbetert de positie van het spoor in dit opzicht wel, stellen de opstellers van de studie vast.

(c) ANP

This post was last modified on %s = human-readable time difference 12:06

Share

Recent Posts

Goedkoper treinen tussen Brussel en Parijs met Ouigo

De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…

16 uur terug

Update met reactie NS – Onderzoek zet NS bij vijf slechtste Europese vervoerders

De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…

19 uur terug

Wacht, er kan nog geen trein komen – hoe overwegen de treinen tegenzitten

Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…

3 dagen terug

Arriva ziet – voorlopig – af van ritten Zwolle – Groningen

Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…

4 dagen terug

Stormt hindert treinverkeer

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…

4 dagen terug

Inspectie: vaker gevaar door negeren rood sein

Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…

5 dagen terug