Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck

De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de eindbestemming niet halen en eindigt op Oostenrijkse bodem. Door nog onduidelijke redenen krijgt de trein geen toestemming om Italië binnen te rijden. De komende periode staan er nog drie ritten naar Venetië gepland, en vooralsnog is het de bedoeling dat deze wel de Italiaanse eindbestemming bereiken.

Paniek door plotselinge wijziging

“Gisteravond om negen uur werden we door de Italiaanse operator gebeld dat we Italië niet in konden. Dat kwam als een donderslag bij heldere hemel en zorgde voor grote paniek,” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Het was al eerder duidelijk dat de trein niet door mocht rijden tot Venetië en daarom in Verona zou eindigen. Reizigers waren hierover al geïnformeerd en zouden daar overstappen op de Railjet van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB). Door het telefoontje van dinsdagavond moeten reizigers nu echter al in Innsbruck overstappen, in plaats van in Verona. De aankomsttijd in Venetië blijft ongewijzigd.

Onzekerheid over Italiaanse toestemming

Waarom de trein Italië niet in mag, is voor Engelsman nog niet duidelijk. “Dat moeten we nog goed uitzoeken. Er is veel contact geweest, maar dat was nu vooral gericht op: wat is er wél mogelijk? Welke oplossing kunnen we onze reizigers bieden?” European Sleeper is in ieder geval blij dat de ÖBB de tickets accepteert, zodat reizigers zonder extra kosten verder kunnen reizen naar Venetië. “Natuurlijk krijgen we daarvoor nog wel een rekening, maar we zijn blij dat ze ons te hulp schieten.”

Kopmaken in Venetië

De reden waarom de trein oorspronkelijk tussen Verona en Venetië al zou uitvallen, is wel bekend. Treinen in Venetië moeten vanwege de drukte kunnen kopmaken, waarvoor een tweede locomotief nodig is. Dit bleek niet haalbaar. De eerste ervaring met de Italiaanse operator Arenaways is dan weliswaar negatief, maar Engelsman heeft er vertrouwen in dat deze toch een betrouwbare partner zal blijken te zijn. “Ze hebben veel ervaring met partijen als wij.”

Reizigers blijven positief

Ondanks de tegenslagen overheerst optimisme. “In de trein zijn mensen vrolijk en genieten ze van de eerste rit. Misschien trekken wij het ons nog wel meer aan dan de reizigers. Maar ook voor de beeldvorming is dit natuurlijk niet goed.”

Ongeveer de helft van de reizigers reist naar Italië, de andere helft naar Oostenrijk. Normaal blijven er in Oostenrijk enkele rijtuigen achter om kosten te besparen. Reizigers zullen Venetië pas tegen 17.00 uur bereiken. Een klein voordeel is dat de Railjet-treinen comfortabeler zijn dan de relatief oude rijtuigen van European Sleeper.

European Sleeper breidt uit

European Sleeper rijdt momenteel twee treinen: een nachttrein naar Praag en de nieuwe verbinding naar Venetië/Innsbruck. Er waren vier ritten gepland naar Venetië en twee naar Innsbruck, maar inmiddels is duidelijk dat er maximaal drie treinen door zullen rijden naar Italië.

De jonge spoorwegmaatschappij kan deze tweede treindienst aanbieden doordat er in de winter meer materieel beschikbaar is. “We huren nu rijtuigen die in de zomer worden ingezet in de Optima Express, de nachttrein tussen Oostenrijk en Turkije.”

Technische problemen onderweg

De trein vertrok in België met veertig minuten vertraging door een probleem met een deur, maar deze vertraging was op Nederlandse bodem al vrijwel ingelopen, vertelt Engelsman. Tijdens het interview moet hij even pauzeren omdat de verwarming in een van de rijtuigen kapot is. “Als we dat niet gerepareerd krijgen, zullen we de reizigers verplaatsen naar andere rijtuigen. Er is nog plek.”

Barcelona

Ondanks de opstartproblemen blijft European Sleeper optimistisch. “Het is een pilot, maar voor mij is deze nu al geslaagd,” zegt Engelsman. Hij acht de kans groot dat de trein ook volgend jaar weer zal rijden, al zal er eerst een evaluatie plaatsvinden aan het einde van het seizoen.

European Sleeper heeft de ambitie elk jaar een nieuwe (of vernieuwde) treindienst te starten. In 2023 begon European Sleeper met een nachtverbinding Brussel – Berlijn, deze is vorig jaar verlengd naar Praag en in 2025 is de trein naar Venetië geïntroduceerd. De spoorwegmaatschappij droomt ook al langer van een nachttrein naar Barcelona. Die wens blijft, al is onduidelijk wanneer daar de eerste trein kan gaan rijden.

Omzet stijgt

Ook financieel lijkt het de goede kant op te gaan. “De omzet groeit. De trein naar Praag is op een haar na rendabel, en de verbinding naar Venetië zou dat ook kunnen worden. Maar dat hangt ook af van de verkoop de komende weken.”

This post was last modified on 6 februari 2025 10:09

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug