fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Eerste vernieuwde Protos komt later op spoor

26 nov 2025 10:02

Niet al eind dit jaar maar pas voorjaar 2026 komt de eerste vernieuwde Protos-trein terug op de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Volgens dagblad de Gelderlander heeft de vernieuwing van de treinen vertraging opgelopen.

De Protos in een unieke trein. Er zijn maar vijf treinstellen van deze trein gebouwd en deze rijden allemaal op de Valleilijn. De Duitse fabrikant van de Protos, FTC, is kort na de levering van de eerste treinen failliet gegaan. Volgens Keolis, dat nu de treinen rijdt, ontbreekt er door dit faillissement documentatie voor de trein en dat zit de vernieuwing dwars.

Verrassingen

De Gelderlander meldt dat Keolis bij de verbouwing van de eerste trein tegen verschillende verrassingen is aangelopen. Zo bleek bij het verwijderen van de vloer van de trein dat de bevestiging van de stoelen heel anders was dan verwacht. De door Keolis bedachte bevestigingsmethode voor de stoelen klopte daardoor niet meer en moest opnieuw worden bedacht. Keolis zegt nu de tijd te nemen voor de eerste trein zodat de volgende treinen sneller verbouwd kunnen worden.

Treinen krijgen toilet

Keolis nam de 5 Protossen over van Connexxion toen Keolis de concessie voor de treindienst over de Valleilijn kreeg. Sinds eind 2023 is Keolis de vervoerder tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. De treinen worden ingrijpend vernieuwd en krijgen een nieuw interieur en toilet en ze komen in de huisstijl van RRReis.

Voor de vernieuwing van de Protos-treinen zet Keolis in de ochtenden een oude standaard stoptrein (Mat ’64) in. Dat blijft zo tot de laatste Protos vernieuwd is. De treinen gaan een voor een naar de werkplaats.

Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties