fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Eringa: ProRail gaat veranderen

Topman Pier Eringa van ProRail wil dat de spoorbeheerder de komende periode flink gaat veranderen. In augustus en september zullen ook nieuwe directeuren de directie gaan versterken. Als het aan Eringa ligt wordt ProRail een organisatie die dingen durft te doen, en verdwijnt het imago van conservatief en ouderwets.

Dat vertelde de topman op de Dag van de Rail. "Het gaat echt veranderen. Niet alleen over 10 jaar, maar ook volgend jaar" beloofde de topman. Meer resultaten boeken door in de organisatie duidelijker af te spreken wie waarvoor verantwoordelijk is, zodat duidelijk is wie er moet aangesproken worden. "En als het goed gaat krijgt iemand een bosje bloemen en gebak. En als het niet goed gaat volgt er een kopje koffie met mij".

"Wat ik van NS verlang is dat interne muurtjes gesloopt worden, dat doen wij ook. We moeten intern en extern gaan samenwerken. Dat gaat het verschil maken" zegt de topman. Eringa herhaalde zijn eerdere woorden dat hij zijn beloftes waar wil maken. "Of we moeten minder beloven, of we moeten alles doen wat we beloven". Zijn voorgangers maakte regelmatig beloftes die niet nagekomen werden.

Eringa werkte eerder bij het Albert Schweitzer ziekenhuis. "We hadden daar een Stichting Vrienden van het Ziekenhuis. Dat kennen we in de spoorsector niet. Waarom is er geen Stichting Vrienden van het Spoor?" vroeg Eringa zich hardop af. Onder andere politici, reizigersorganisaties en journalisten zouden in zo´n stichting plaats kunnen nemen.

Volgens de topman is de spoorsector best innovatief, maar duurt het soms erg lang voordat innovaties worden uitgerold. Ook dat ziet de vorig jaar aangetreden topman graag veranderen. De topman wees er verder nog eens op dat ProRail best redelijk scoort. "Maar het cijfer is nu te gemiddeld en we moeten meer sturen op reizigerspunctualiteit. Bij de HSL moet het echt beter".

De resultaten zijn zo goed dat volgens de topman Zwitserland soms met jaloezie naar Nederland kijkt. Bijvoorbeeld als het gaat om veiligheid. Eringa verbaasd zich dat Zwitserland een dijk van een reputatie heeft, maar dat het spoor in Nederland de nationale pispaal is. Als het aan Eringa ligt blijft de punctualiteit op het huidige peil, maar moet de betrouwbaarheid omhoog. Ook op het gebied van duurzaamheid en transparantie valt er nog terrein te winnen, vindt de topman.

Ook erkende de topman dat de goederenvervoerders meer aandacht verdienen. "Maar die zijn zo verdeelt als de pest. Het zou wel helpen als de goederensector meer met één mond gaat spreken". De kritiek dat de spoorbeheerder te weinig aandacht heeft voor het regionale spoor, vindt Eringa niet terecht. "Er zijn altijd meer wensen dan mogelijkheden. Dat geldt voor zowel het hoofdrailnet als het regionale spoor".

Staatssecretaris Dijksma wil met steun van de Tweede Kamer de organisatiestructuur van ProRail veranderen. "Ik snap de timing niet, ik snap niet waarom, maar die wedstrijd hebben we verloren. Wij gaan nu netjes meewerken aan een onderzoek naar de beste organisatiestructuur. Ik blijf gewoon bij het spoor, daarvoor is het spoor veel te leuk".

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.