fbpx

Eurlings wil duurdere treinkaartjes voorkomen

(Novum) – Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) legt de gebruikersvergoeding die spoorbeheerder ProRail vraagt aan onder meer de Nederlandse Spoorwegen (NS) aan banden. Dit voorkomt dat de treinkaartjes de komende jaren fors duurder worden, zo maakte de bewindsman vrijdag bekend na afloop van de ministerraad.

ProRail ligt momenteel overhoop met de NS, nadat de spoorbeheerder aankondigde de gebruiksvergoeding voor volgend jaar te verhogen met zeventien procent. De NS diende vervolgens een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Als de verhoging doorgaat, zou de prijs van treinkaartjes met 2,5 procent bovenop de inflatie stijgen.

Eurlings wil hier een einde aan maken. De tarieven voor de gebruiksvergoeding mogen voortaan niet meer dan een ´paar procent´ per jaar bedragen. Voor de huidige strijd tussen de NS en ProRail heeft dit echter waarschijnlijk geen gevolgen. "Je kunt niet tijdens de wedstrijd de spelregels veranderen", zei Eurlings. Wel sprak hij de hoop uit dat beide partijen ´tot elkaar komen´.

De bewindsman maakte verder bekend dat de NS grote wijzigingen in de dienstregeling voortaan minimaal een jaar van tevoren moet aankondigen, zodat de gevolgen voor de reizigers snel bekend zijn en deze ook uitgebreid in de Tweede Kamer kunnen worden besproken.

Ook moeten goederentreinen in de spits in de toekomst voorrang verlenen aan personentreinen. Intercity´s die met zestig kilometer per uur achter een goederentrein aansukkelen, zorgen voor veel irritatie bij forenzen, lichtte Eurlings toe.

Daarnaast mogen regionale vervoerders zoals Syntus en Arriva stations gaan exploiteren. Nu prijkt op stations in de provincie nog het NS-logo, maar deze vervoerders mogen op stations waar zij stoppen voortaan hun eigen huisstijl introduceren.