fbpx
Foto: (c) NS

Eurocity Direct rijdt toch niet tijdens staking – andere internationale treinen wel

05 jun 2025 9:39

De Eurocity Direct naar Brussel rijdt vrijdag toch niet tijdens de staking van NS-personeel. Alle andere internationale treinen rijden wel.

Vrijdag rijdt er geen enkele trein van de NS in het land. De NS meldde aanvankelijk dat alle internationale treinen wel zouden rijden, inclusief de Eurocity Direct die de NS samen rijdt met het Belgische NMBS. Maar donderdag blijkt dat ook de Eurocity Direct niet kan rijden door de staking.

De EuroCity, die de NMBS rijdt van Rotterdam Centraal naar Brussel, rijdt wel. De internationale treinen kunnen op vrijdag alleen gebruikt worden voor reizen naar het buitenland. Je mag deze treinen dus niet nemen tussen Nederlandse stations.

De staking van NS-personeel begint vrijdagochtend om 04.00 uur en duurt 24 uur. Zaterdag rijden de NS-treinen weer volgens schema.

2.7 3 stemmen
Artikel waardering
25 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Barend Köbben
16 dagen geleden

“Je mag deze treinen dus niet nemen tussen Nederlandse stations.” En hoe willen ze dat controleren, dan…?

Arjanus Kuperus
16 dagen geleden
Antwoord aan  Barend Köbben

Bij de ticketcontrole, waarbij je niet de mogelijkheid hebt om een Nederlandse bestemming te kiezen vanuit een Nederlands vertrekstation. Dus feitelijk ben je een zwartrijder.

Michiel
16 dagen geleden
Antwoord aan  Arjanus Kuperus

Binnen Nederland mag je met de Eurocity (Direct) gewoon op saldo of met abonnement reizen, als men dat wil weigeren moet dat wel ergens op gebaseerd zijn. De treinen staan voor morgen op dit moment ook nog gewoon in de reisplanner tussen Rotterdam en Breda.

Laatst bewerkt op 16 dagen geleden door Michiel
Critical D
15 dagen geleden
Antwoord aan  Michiel

Binnen Nederland mag je met de Intercity Berlijn tussen Hengelo en Amsterdam en de ICE ook binnen Nederland reizen dus mijn vraag is op welk recht men zich denkt te baseren mij te weigeren in deze treinen te stappen?

Je kan niet halverwege de wedstrijd de spelregels gaan veranderen omdat het je niet uitkomt.

Beheerder
Hildebrand (Treinreiziger.nl)
15 dagen geleden
Antwoord aan  Critical D

De vraag is of ze het ook echt gaan uitvoeren, of gewoon hard roepen en die paar reizigers die wel een binnenlandse treinreis maken echt weigeren of gewoon vervoeren. Ik denk dat laatste. Afschrikkende werking.

Critical D
15 dagen geleden

Dat dacht ik dus ook Hildebrand. Zojuist een Duitstslige medewerker van DB gesproken op de ICE tussen Amsterdam en Utrecht en gewoon op de man af gevraagd.

Hij zei dat Prorail morgen waarschijnlijk gaat besluiten dat de ICE vanuit Amsterdam niet mag stoppen op Utrecht Centraal en Arnhem. Of het waar is weet ik niet maar NS Internationaal is een aparte BV en valt niet onder NS Reizigers B.V. dus ik vind het gewoon absurd dat er onrust veroorzaakt wordt terwijl juridisch dit gewoon niet kan.

Als het het hele jaar toegestaan is om binnenlandse reizen te maken met deze internationale treinen dan kun je niet even de regels veranderen om de collega’s uit een andere werkmaatschappij te ondersteunen.

M. Nelissen
15 dagen geleden

De trainmanager beslist uiteindelijk. Is de trein overvol, dan zal deze niet gaan rijden voordat het in de ogen van de trainmanager veilig genoeg is. Blijft deze trein overvol. Dan blijft de trein staan. En voor bepaalde internationale treinen , daar geldt in de zomermaanden een reserveringsplicht voor.

Dus tel uit je kansen….

Critical D
15 dagen geleden
Antwoord aan  M. Nelissen

In de zomermaanden is een reservering verplicht van Amsterdam naar Berlijn maar niet van Berlijn naar Amsterdam. Tevens is ook dit met een NS abonnement makkelijk en goedkoop te omzeilen.

Inmiddels zit ik vandaag, op vrijdag juni 2025, in de IC 240 richting Amsterdam en de trein is nagenoeg leeg. Ik heb omstreeks 11:20 nog geen trainmanager gezien.

We gaan het meemaken

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Critical D
Rob
15 dagen geleden
Antwoord aan  Critical D

Heb je een update?

Critical D
15 dagen geleden

Ik zit inmiddels in de IC Berlijn richting Amsterdam. We gaan het meemaken of een trainmanager wat gaat zeggen. Ik ben goed voorbereid.

Wel doet de NS er alles aan om deze treinen uit de reisinformatiesystemen te halen.

Gelukkig had ik deze reis al sinds maandag bewaard en krijg ik nog steeds actuele meldingen in de reisplanner app over deze reis.

Op de informatie borden in de hal staat deze trein inderdaad niet vermeld en op de perrons staat bij binnenkomst van deze trein “Niet instappen”.

Het is natuurlijk triest dat de NS hier zelf aan meewerkt, te meer om dat het gewoon toegestaan is om met deze trein binnenlands te reizen.

Omdat het de NS niet uitkomt gaan ze reizigers proberen te ontmoedigen om deze trein te gebruiken op allerlei rare manieren.

#failns

Laatst bewerkt op 15 dagen geleden door Critical D
dagreiziger
16 dagen geleden
Antwoord aan  Arjanus Kuperus

Inderdaad, rare ambtenarij.

Baardstaart
16 dagen geleden
Antwoord aan  Arjanus Kuperus

Als ik van Rotterdam naar Breda v.v. zou moeten zou ik hier lak aan hebben en zal evt boetes aanvechten bij de rechter. Uiteraard betaal ik gewoon mijn treinreis.

Joost
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Succes met de trein inkomen, je gaat geweigerd worden net als DB dat doet in België en soms in Nederland als “ontmoedigingdbeleid” voor binnenlandse reizen.
Als je echt van Rtd naar Bd wil, koop dan gewoon een kaartje naar Noorderkempen en stap eerder uit, denk niet dat ze je gaan belemmeren uit te stappen. Terug naar Rtd wordt dan wel lastig!

Gerben Vos
10 dagen geleden
Antwoord aan  Joost

Op de terugweg kan je een kaartje van Noorderkempen naar Rotterdam kopen en dan in Breda instappen. Ze zullen je niet tegenhouden.

Critical D
15 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Nou ik ga morgen de preof op de som nemen. Want ik heb een hotel geboekt en ga echt niet voor de NS 300 euro weggooien.

Henk Lubbers
16 dagen geleden
Antwoord aan  Barend Köbben

Stopt die trein dan wel ergens in Nederland? Enige station zou da Breda zijn.

Daan
15 dagen geleden
Antwoord aan  Henk Lubbers

nou ja je hebt de ice amsterdam centraal-utrecht-arnhem, de ic berlijn van amsterdam via hilversum en amersfoort naar hengelo…..

Critical D
15 dagen geleden
Antwoord aan  Daan

Precies dat

W.g.vanleeuwen@live.nl
15 dagen geleden
Antwoord aan  Barend Köbben

Misschien met een internationaal ticket?? Ipv chipjaart

Paul Lamote
16 dagen geleden

Het was wellicht verstandiger geweest deze treinen alleen tussen Brussel en Breda te laten rijden.

Ab Normaal
15 dagen geleden

Wait ……………

Whhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaatttttttttt!!?!?!?!?!

De trein rijdt buiten de regio van de staking, komt ook niet door de stakingsregio. Dus deze treinen kunnen en mogen gewoon rijden.

GJ de Groot
15 dagen geleden

“De staking van NS-personeel begint vrijdagochtend om 04.00 uur en duurt 24 uur. Zaterdag rijden de NS-treinen weer volgens schema.”

Dat geldt niet voor de nachtnettreinen, de serie 1400: donder-/vrijdagnacht rijden ze niet, vrij-/zaterdagnacht wél.

Dries Molenaar
15 dagen geleden

Zo wordt de handel mooi verkloot voor vele jaren. Duizenden mensen worden ernstig benadeeld door het hardnekkig lanterfantende personeel van NS. Je zal als internationaal reiziger maar naar een vertrekkend vliegtuig moeten. Zit je daar in fantastisch Amsterdam of Brussel. Een taxirit zal vele honderden Euro’s kosten.
Tijd voor robotisering van het treinverkeer. Machinisten voorkomen geen ongelukken, die maken zij juist. Zelfs met rangeersnelheid laten ze nog aanrijdingen gebeuren en rijden mensen dood. Conducteurs doen niet anders dan treinen uitfluiten. Dat kan inmiddels ook wel zonder. Als passagiers heb je er geen fluit aan. weg ermee. Uiteindelijk is de schoonmaak van meer belang dan die NS koekenbakkers op de trein.

Veen
14 dagen geleden

Nu is de ellende een dagje of enkele dagen.
Maar stel eens dat een wagon van een dubbeldekker doorzakt door te veel gescheurde lassen door corrosie en slechte laskwaliteit. Dan worden alle dubbeldekkers hysterisch uit dienst genomen. Ze komen daarna slechts langzaam een voor een in dienst na controle en reparatie. Daarvoor moet alle binnenbekleding er uit om bij de lassen te kunnen. Dat gaat dus veel werknemers vergen en werkplaatsruimte die er onvoldoende is om veel treinen tegelijk aan te pakken. Dus die ellende gaat heeeeeel lang duren.
Ah, weer een plaatje van de ICNG. In Duitsland staat er ergens al lang een hele verzameling in zwart plastic tegen graffity. Is daarvan het laswerk bij de nieuwbouw rot? Wacht het op een kans om toch de NS ingesluisd te worden? Die kans zou de uitval van de dubbeldekkers zijn.

Dries Molenaar
14 dagen geleden
Antwoord aan  Veen

De ICng worden door de fabriek gerepareerd. Ze zijn zwart gespoten en worden beplakt met foliemateriaal volgens NS schema. Dit kan makkelijker gerepareerd worden, tzt.