Binnen een kwartier heeft European Sleeper de benodigde half miljoen euro opgehaald om vanaf april volgend jaar de nachttrein naar Praag mogelijk te maken. De interesse was zo groot dat veel belangstellenden ernaast grepen.
“De belangstelling was zodanig overweldigend, dat we overwegen versneld aan de slag te gaan met de implementatie van nieuwe routes en de aanschaf van gemoderniseerde rijtuigen” vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman aan Treinreiziger.nl. Deze ronde wisten 350 investeerders een aandeel te bemachtigen in het nieuwe spoorbedrijf.
Met de half miljoen euro wordt bijvoorbeeld het boekingssysteem opgetuigd, de klantenservice ingericht en het risico afgedekt om de trein de eerste periode te kunnen laten rijden. Achteraf gezien had European Sleeper ook veel meer geld kunnen ophalen. Toch heeft Engelsman geen spijt dat daarvoor niet is gekozen. “Het is veel logischer om nu geld op te halen voor de nachttrein naar Praag en als we willen uitbreiden opnieuw te kijken wat er nodig is” zegt de initiatiefnemer.
Volgens Wouter Hagoort van Eyevestor – een netwerk dat gespecialiseerd is om start-ups aandelenkapitaal te laten verwerven- is dat een verstandige keuze. “Bij start-ups die het niet redden komt het vaak voor dat er teveel kapitaal aanwezig was. Dan wordt er niet meer efficiënt met geld omgegaan. Het gaat om de juiste balans” vertelt Hagoort.
Eyevestor heeft ook de European Sleeper gefaciliteerd met het vergaren van het aandelenkapitaal. De snelheid waarmee European Sleeper geld heeft opgehaald, verbaasde ook Hagoort. “Wij hebben in ons zevenjarig bestaan nog niet eerder een half miljoen euro in een kwartier opgehaald. Wel eens een miljoen euro in zes dagen, maar dit is ongekend snel gegaan” blikt Hagoort terug.
Alhoewel een half miljoen euro veel geld is, is het exploiteren van een nachttrein ook een dure aangelegenheid. Dat blijkt ook uit de subsidie van maximaal 6,7 miljoen euro die NS voor de Nightjet kan ontvangen, gedurende drie jaar. Toch is Engelsman optimistisch. “We doen dit samen met RegioJet, we dragen ook het risico met hen.”
European Sleeper heeft vorige maand ook een gesprek gehad met staatssecretaris Stientje van Veldhoven. De staatssecretaris heeft aangegeven nieuwe nachttreinen liever niet te willen subsidiëren. Is dat een probleem voor European Sleeper? Engelsman denkt van niet. Hij wijst op de ambities die dit kabinet heeft rond de internationale trein en de nachttrein. “En in essentie moet een nachttrein rendabel zijn, maar het ministerie kan wel helpen barrières te overwinnen”. Engelsman noemt de hoge infraheffingen als voorbeeld. Een oplossing zou kunnen zijn een lagere infraheffing voor nachttreinen, suggereert European Sleeper.
Met het het startkapitaal heeft de nieuwe spoorwegmaatschappij er vertrouwen in dat de trein naar Praag er volgend jaar daadwerkelijk komt. De enige hobbel die de ondernemers nog zien is de capaciteit. Om de trein te kunnen rijden is een gunstige dienstregeling zeer gewenst, zo niet een vereiste. In augustus wordt duidelijk welke rijpaden de nieuwe trein krijgt toegewezen.
Bij één nachttrein wil European Sleeper het niet houden. Na Praag hoopt de vervoerder ook slaaptreinen naar bijvoorbeeld Zuid-Europa te kunnen toevoegen. Dat is ook de boodschap aan mensen die hadden willen investeren en nu mis grepen. Engelsman: “Dit is niet de laatste keer dat we de mogelijkheid bieden om te investeren. Als we nieuwe nachttreinen willen starten is het logisch om weer op zoek te gaan naar investeringen”.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 23:27
Treinreiziger gaat in samenwerking met Tranzer treintickets aanbieden. Het gaat om een proef, waarbij de ambitie is…
Treinverkeer van en naar station Den Haag Centraal ondervindt vanaf zaterdag 15 februari zestien dagen…
De eerste trein van European Sleeper op de route Brussel - Eindhoven - Venetië heeft…
Spoorbeheerder ProRail verwacht dat de snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn (HSL) nog jaren zullen gelden. Tijdens…
GroenLinks-PvdA wil dat staatssecretaris Chris Jansen van openbaar vervoer in actie komt om de problemen…
De eerste rit van de European Sleeper van Brussel via Eindhoven naar Venetië zal de…