European Sleeper wil samen met RegioJet nachttrein Brussel – Amsterdam – Praag
06 apr 2021 12:28
De nieuwe spoorwegmaatschappij European Sleeper wil samen met RegioJet een nachttrein starten van Brussel en Amsterdam naar Berlijn, Dresden en Praag. Dat bevestigt European Sleeper tegenover Treinreiziger.nl.
Dienstregeling Brussel – Praag
Eerder maakte European Sleeper al bekend dat de nachttrein naar verwachting in april 2022 wordt gelanceerd. In Nederland zal de nachttrein waarschijnlijk gaan stoppen in Rotterdam en Amsterdam. Of de trein ook nog op andere stations gaat stoppen is nog niet duidelijk, vertelt mede-initiatiefnemer Chris Engelsman van European Sleeper. “We zullen voor 12 april een capaciteitsaanvraag indienen, maar de dienstregeling is nog niet definitief. In augustus wordt dat precies duidelijk.”
Toch durft Seat61 al de vermoedelijke dienstregeling te voorspellen. De trein zal naar verwachting rond 19:00 uur uit Brussel vertrekken, en rond 23:00 uit Amsterdam. Berlijn wordt waarschijnlijk rond 6:00 uur bereikt en eindbestemming Praag omstreeks 10:30 uur. De andere kant op zal de trein rond 18:30 uur vertrekken uit de Tsjechische hoofdstad, en laat in de avond (23:00 uur) uit Berlijn. Amsterdam wordt naar verwachting rond de klok van zes bereikt, Brussel volgt een kleine vier uur later.
300 a 400 reizigers per dag
De initiatiefnemers hopen per trein 300 à 400 reizigers te trekken. Volgens Engelsman is er voldoende vraag voor het initiatief. “Vanuit Nederland en België zijn Praag, Dresden en Berlijn fantastische toeristische bestemmingen. Maar het mes snijdt aan twee kanten: Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.”
Verder mikt de nieuwe onderneming samen met RegioJet ook op zakelijke reizigers. “Met name de overheidsmarkt in Brussel is heel groot. Dit geeft ambtenaren de mogelijkheid om duurzaam naar België te reizen” stelt Engelsman. Daarnaast is de hoop dat een deel van de reizigers de trein gebruikt om door te reizen naar Londen en Parijs.
Zie ook: nachttrein Amsterdam – Praag
Samenwerking RegioJet
Treinreiziger.nl noemde Praag al eerder als één van de kansrijke nachttrein-bestemmingen waarop European Sleeper mogelijk doelde. Toen Praag als eindbestemming in beeld kwam, hebben de initiatiefnemers contact opgenomen met RegioJet, de grootste private spoorwegmaatschappij van Centraal Europa.
Door de samenwerking hoeven er geen rijtuigen gehuurd te worden: die heeft RegioJet al. De partijen zullen samen gedeeltelijk het risico dragen van de nieuwe verbinding. European Sleeper vertelde eerder al dat er in mei een sharefunding-actie zal worden opgestart. Hoeveel geld de nieuwe maatschappij wil gaan ophalen, kan Engelsman nog niet zeggen. “Maar door de samenwerking met RegioJet zullen dat geen miljoenen zijn” aldus Engelsman.
De nieuwe nachtverbinding sluit aan bij de Europese initiatieven om de nachttrein te stimuleren. Ook wijzen de partijen erop dat de trein aansluit bij het ‘Europees Jaar van het Spoor’ van de Europese Unie.
Uitdaging
Om de nieuwe nachttrein te realiseren focust European Sleeper zich op Nederland en België, en RegioJet op Duitsland en Tsjechië. “Dat is best uitdagend. Iedereen is bereid om mee te werken, maar we zijn in Nederland de eerste open-accessvervoerder. Dit betekent dat het voor iedereen nieuw is.”
In België is de uitdaging nog groter. Waar er in Nederland al meerdere vervoerders zijn die een licentie hebben voor personenvervoer, is dat bij onze zuiderburen beperkt tot NMBS, Thalys en Eurostar. Deze vervoerders richten zich tot nu toe niet op het uitvoeren van ritten voor andere vervoerders. De ondernemers hoeven weliswaar niet meer te zorgen voor rijtuigen, maar wel moet de tractie (locomotief) in Nederland en België geregeld worden. Dat soort zaken worden nu geregeld.
Kosten
Hoeveel een ticket zal kosten voor de beoogde nieuwe verbinding is niet bekend. RegioJet staat bekend om haar scherpe tarieven. Toch is de kans reëel dat de slaaptrein soms duurder zal uitpakken dan het vliegtuig. Toch maakt Engelsman zich daarover geen zorgen, vertelt hij aan het Parool. “Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop. Bovendien zitten in een vliegticket vaak veel verborgen kosten. Je moet bijvoorbeeld naar het centrum van de stad, niet zelden per bus, trein of taxi. Daar komt bij dat je je zowel op de heen- als de terugreis een hotelovernachting bespaart.”
Gerelateerde berichten
Ik hoop dat ze Hengelo (of tenminste Deventer) erbij nemen als stop, dat zou echt geweldig zijn voor de verbinding Oost-Nederland naar Tsjechie!
Wanneer komt nu die nachttrein naar Praag ? Eerst april en nu zijn we al bijna in oktober en nog niets bekend ?? Zo blijft vliegen de enige optie ja niet 2 keer op zeer ongunstige tijden overstappen , jammer dat het zo lang duurt .
Mooi idee en ik hoop dat het een succes wordt en idd een stop bij Hengelo is idd wenselijk om de oostelijke passagiers op te pakken. Als dit een standaard Traxx is kan deze trein ook op het Nederlandse hoge snelheidsnet rijden. Jammer dat de trein dan in Breda zou moeten keren anders was dat best een goed opstap station geweest.
Hengelo is niet zo nodig, Deventer wel voor de aansluiting vanuit het noorden en het zuiden.
Hengelo zelf is weliswaar niet zo interessant. Maar, ik ga uit van het laatste Nederlandse station vlak voor de grens en dat kan als een fuik de mensen opvangen, die van het Oostelijk deel van Nederland reizen.
Deventer heeft weer als voordeel de verbinding met de IJsellijn welke mensen van Arnhem / Nijmegen aanvoeren. En dit is wel iets wat voor Deventer zegt.
Vanuit Groningen en Leeuwarden is het sowieso 2 keer overstappen als je nu naar Hengelo of Deventer reist.
Deventer zou rond middernacht die trein langskrijgen. Op zich nog best prima. Wat wel jammer wordt is dat deze trein natuurlijk niet gaat integreren in het ticket-systeem, waardoor de deal een heel stuk minder gaat worden dan met de Nightjet (waar je een ticket gaat krijgen naar ieder NL treinstation)
Zo groot is het aandeel van station Deventer met slechts 3 perronsporen niet. Deventer is alleen een kruispunt richting Zwolle/Hengelo – Enschede/Amersfoort – Randstad/Arnhem.
Hengelo is belangrijker. Dat is dan de laatste station voor de Duitse grens. Treinreizigers kunnen altijd nog met de gewone NS/Blauwnet naar Hengelo. En dan overstappen op de nachttrein.
Ik zie op het kaartje geen station tussen Amsterdam en Hannover aangegeven. Roosendaal bijvoorbeeld wel.
Ik denk dat allerlei stops tijdens het nachttraject niet interessant zijn.
Gezien de torenhoge infraheffing gaan ze echt niet over de HSL rijden.
Regiojet rijdt vooral met oud materieel rond, en de couchettes zijn alleen maar oud, dus die kkunnen geen hsl snelheid aan. Dus los van de kosten geen optie. Allicht in de toekomst met nnieuw materieel.
Regiojet heeft overigens alleen couchette en veen slaaprijtuigen. Een prive couchette zal dan de meest luxe optie worden.
HSL snelheid in Nederland is dan net als de huidige IC wagons 160km/h. Dat kunnen de meeste rijtuigen wel hebben. Wat het probleem is of de speciale 160km/h programmering van de Traxx locomotieven in Duitsland en Tjechie wel gepikt wordt.
De HSL biedt wellicht meer capasiteit dan de oude lijn en dat is ook iets waar ook naar gekeken moet worden. Ook kan er een extra TRAXX nodig zijn, die in Amsterdam eraf wordt gehaald.
De extra kosten zijn idd weldegelijk een groot probleem. Denk zowel aan de extra TRAXX als de duurdere infrakosten. Dus als er voldoende capasiteit is, is de oude lijn de optie van voorkeur.
Heb niet kunnen vinden wat de heffing per km op de HSL Zuid was/is. Was ooit ergens aangegeven in één van de rapporten van de Ministerie van I & W.
Vond wel iets anders over toelating van andere vervoerders op de HSL:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2020/06/11/bijlage-2-eindrapport-onderzoek-ordening-hsl-zuid-berenschot/bijlage-2-eindrapport-onderzoek-ordening-hsl-zuid-berenschot.pdf
Bladzijde 20 & 21:
Quote:
Andere partij dan NS kan minder verlieslatend zijn, maar dat leidt met de huidige / voorziene
kosten voor het gebruik van de HSL-Zuid infrastructuur naar verwachting nog steeds niet tot een rendabel product / een exploitatie die een hogere heffing kan dragen.
Quote:
Er zijn mogelijkheden om het lange afstand product te verbeteren. Er is sprake van een groeiende markt, ruimte op het spoor en meerdere geïnteresseerde aanbieders. Deze combinatie zou kunnen leiden tot een beter een gevarieerder internationaal treinaanbod voor de reiziger op de aspecten frequentie, prijs en bestemmingen. Op dit moment is er sprake van een vaste vergoeding voor het gebruik van de HSL-Zuid infrastructuur, waardoor de opbrengst voor de staat gelijk blijft ongeacht de hoeveelheid treinen die gereden
wordt.
De verwachting is dat de trein uit Praag in de vroege ochtend in Nederland aankomt, dus of je al in Deventer wil uitstappen voor het Noorden, is denk ik de vraag. Mogelijk kiezen mensen voor Utrecht er wel voor om via Rotterdam te reizen.
Afgezien van de vroege tijdstip dat het bij Deventer is kun je ook afvragen wat de toegevoegde waarde van een stop in Deventer is. Het reizigerspotentieel is daar niet zo groot. Amersfoort lijk me beter. En dan is het ook wat later.
Een voordeel van met Regiojet samenwerken is ook dat je voornamelijk met Tsjechisch personeel kunt werken dat een stuk goedkoper is dan Belgisch, Nederlands of Duits personeel.
Volgensmij moet dat goedkope personeel in Duitsland, Nederland en Belgie volgens lokale maatstaven worden betaald. Dit zie je ook in treinen die van praag naar duitsland rijden. Prijzen in het restauratie rijtuig liggen hoger als de trein in duitsland rijdt en goedkoper in het tsjechische stuk.
Als het personeel in Tsjechië woont mag het gewoon tegen de Tsjechische CAO de nachttrein naar Brussel rijden en de volgende nacht de trein terug rijden. Wat alleen niet mag is het personeel tegen de Tsjechische CAO in dienst nemen en het dan in Brussel of Amsterdam stationeren. Er is dus wel degelijk een groot kostenvoordeel op de CAO-kosten.
‘Amsterdam en Brussel zijn ook mooie bestemmingen vanuit Tsjechië en Duitsland.’
En Rotterdam dan?
Ook wel, maar Rotterdam is vast net wat minder bekend.
De stad van Smit Internationale. En lekker snel naar Parijs en London, als je zou willen.
Smit Internationale bestaat sinds ruim 10 jaar alleen nog als naam. Het is geen onderneming waar zaken mee gedaan kunnen worden. Dat zal dus weinig reizigers opleveren.
Voa twitter vam seat61 lees ik dat het bedrijf moonlight express vanaf decrmber 2022 Brussel Berlijn wil rijden. European sleeper en Moonlight express schijnen wel te praten maken over samenwerking.
Opvallend hier is dat OBB Brussel Berlijn voor 2023 in de planning heeft.
“Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop”. Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Vanaf het najaar vliegt Ryanair (Buzz) weer vanaf Eindhoven naar Praag voor 28,99 per enkele reis. En die prijs zal niet veel hoger worden, omdat WizzAir en Transavia op dezelfde route concurreren. Tickets met Transavia van Amsterdam naar Praag waren steeds beschikbaar vanaf 49 euro, voor de retourvlucht echter al vanaf 19 euro. En dan is er nog concurrentie van onder andere Czech Airlines/KLM en easyJet. De vermeende hoge kosten voor vervoer van en naar de luchthaven, zijn er in geen enkele van de grote steden aan de lijn (in Praag is het 1,20 euro, in Berlijn 3 euro en in Dresden 2,50 voor een enkeltje).
Qua prijs zal er bovendien moeten worden geconcurreerd met de Flixbus, die de rit ook voor een paar tientjes maakt.
In hoeverre je voor Praag een hotelovernachting uitspaart ten opzichte van het vliegtuig, is ook nog maar de vraag. Om rond 11:00 in Praag aan te komen (wat je per vliegtuig ook wel redt), zul je om 6:40 uit Berlijn moeten vertrekken. Kom je veel eerder in Berlijn aan, dan is dat aldaar onprettig.
Mijn verwachting is dat de trein eerder in Berlijn is, en dat is voor mensen die daar willen uitstappen inderdaad niet echt prettig. Ik verwacht zelf dat ie tussen 9:30 – 10:00 uur in Praag zal zijn.
Oke, dat is iets vroeger dan ik verwacht. Wat ik een beetje vrees bij deze plannen, is dat het veel te rooskleurig wordt voorgespiegeld. Ik heb de indruk dat dat gebeurt, omdat ze in mei op zoek gaan naar aandeelhouders. De kans dat die ooit een cent terugkrijgen van hun investering, is natuurlijk nihil. Anders was er immers wel een bank geweest die ze het geld had geleend. Ik verwacht dat aandeelhouders voornamelijk betalen voor het loon dat Engelsman zichzelf zal uitkeren.
Het is hoogst twijfelachtig of er driemaal per week 3 a 400 reizigers per week in deze oncomfortabele nachttreinen gejaagd kunnen worden. Ook zie ik het echt niet als goed alternatief voor ambtenaren die vanaf Praag of Berlijn naar Brussel moeten reizen. Wie een lange werkdag scherp moet functioneren, doet er goed aan de nacht ervoor niet in de trein door te brengen. En de bewering dat de nachttrein standaard twee overnachtingen uitspaart ten opzichte van het vliegtuig, blijft natuurlijk kolder.
Inmiddels is er wat meer informatie over de dienstregeling geschetst, en zou het rond 10:30 in Praag zijn. Elmer is hier al een poosje fulltime mee bezig, dat geldt niet voor Chris, die voor zover ik weet nog gewoon een werkgever heeft.
Een partij RegioJet is een serieuze partij, die ook risico wil dragen en materieel beschikbaar wil stellen. Natuurlijk is het niet uitgesloten dat de plannen mislukken, maar persoonlijk denk ik dat het ook kansrijk is dat ze de verbinding daadwerkelijk starten. Zeker als RegioJet de bussen richting Amsterdam, Londen, Parijs en Brussel schrapt en inzet op de trein. Of de trein het uiteindelijk rendabel is, zal de tijd uitwijzen. Als ik betere tijden had gehad, had ik best een bedrag willen investeren.
Klopt helemaal wat u schrijft. Laatste keer dat ik naar Praag vloog was voor 45€ , heen en terug wel te verstaan. Dit is volgens vele overdreven goedkoop.
Ik heb me ook de bedenking gemaakt over de rijtijden zoals u. Je moet dan ‘s avonds rijden in BE/NL, en sochtends vroeg in Berlin zijn om tegen de middag in Praag te zijn.
Bovendien wordt de stop in Hannover hoe dan ook midden in de nacht, dus niet interessant voor de mensen daar, en bovendien een serieuse hindering van een fijne nachtrust.
Prijs/comfort haalt het gewoon niet tov vliegen (vooral op comfort / reisduur) en neit tov flisbus (vooral op prijs).
Het komt voor, maar het is natuurlijk niet de gemiddelde prijs. Vanaf Eindhoven gevolgen? Vanaf Brussel kun je wel spotgoedkope treinkaartjes naar Praag kopen, maar dan ben je wel uren en uren onderweg.
In het artikel wordt gesteld: ‘Naar Praag vliegen is niet overdreven goedkoop’. Dat is onzin. Praag geldt juist als een voordelige bestemming per vliegtuig. Maar goed, we kennen de tarieven niet die deze ondernemers willen hanteren, dus ik ben benieuwd of zij op prijs kunnen concurreren.
De prijzen zullen wel niet te hoog moeten zijn. Want als ze gaan rijden met het huidige RegioJet nachttrein-materieel zal je niet veel comfort hebben. Meerdere Youtubers die met diverse nachttreinen door Europa hebben gereisd vinden RegioJet 1 van de slechtste nachttreinen; En komen bij lange na niet in de buurt van het comfort van de OBB, of een Finse vervoerder. En als ik die filmpjes mag geloven reis ik wel liever met reguliere treinen en doe dan af en toe mn ogen dicht.
Ik zie één negatief filmpje op Youtubem ben benieuwd op welke Youtubers je doelt. RegioJet heeft vooralsnog niet echt slaaprijtuigen, dus als je dat zoekt valt het comfort erg tegen. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de ligrijtuigen zoveel slechter zijn dan elders in Europa.
Als het oude beestjes worden met alleen maar zespersoons couchettes, dan lijk mij dit niet zo aantrekkelijk.
Wellicht wel een trekker voor low-budget. Gaan de tijden van het jonge interrail-publiek herleven? Wellicht met keuze voor een boeking in een stilte-rijtuig, of een feest-rijtuig?
Ik zie niets over fietsen in deze trein.
Ik denk niet dat die tijden gaan herleven. Veel jongeren geven toch de voorkeur aan ibiza of een Grieks eiland.
Interrail is nog steeds een behoorlijke markt, wellicht niet wat het ooit geweest is. Maar vergeet niet dat achttienjarigen de kaart soms gratis krijgen.
Met Interrail heb je bijna alleen reizigers van half juni tot half september. Dan zijn er nog 9 maanden over.
Ooit met Interrail naar Athene gereisd. En ook nog met de boot naar de eilanden. Daar moet je wel een bikkel voor zijn en dit kan van de moderne millenial-mens niet verwacht worden.
Berlijn en Praag zijn populaire bestemmingen voor stedenreizen onder jongeren.
@Bert Sitters. Dat waren het in de jaren 90.
Een bikkel zijn om met de trein naar de vieze stad Athene te reizen? Maar het reizen per trein was toch zo ongelooflijk comfortabel?
En ik maar denken dat je voor ontspanning en rust op vakantie ging… Blijkbaar ga je op vakantie met als doel om te bewijzen dat je een bikkel bent.
Te combineren met de nachttrein Parijs-Berlijn-Moskou? (Die volgens Hildebrand eenmaal per jaar, op 1 t/m 10 april, doorrijdt naar Vladivostok of Beijing.)
Wat Rusland betreft: meer investeringen in vlotte spoorbreedte-aanpassingen aan rollend materieel (Spanje als lichtend voorbeeld) maakt ook het goederenvervoer minder kwetsbaar voor stremmingen in vaarroutes zoals Suezkanaal of Straat Malakka. Naast Transfesa ook een TransRossia en, voor de zuidelijke route, een oplossing voor al die verschillende spoorbreedtes in Iran en China (1435), India (1670) en Zuidoost-Azië (1067 mm).
Wat Interrail betreft: de recente wijziging in de tarieven was al een goede stap; net als in de luchtvaart of de telefonie kunnen ze deze nóg nauwkeuriger kalibreren naar een maximale opbrengst voor vervoerders en klimaat.
Ook als de nachttreinplannen niet doorgaan dank ik Treinreiziger.nl voor de bijdragen aan mijn (door corona gedwongen) leunstoeltoerisme met bijbehorende voorpret.
Interessant. Ik ben wel benieuwd wat de dienstregeling ongeveer zou gaan worden. Brussel – Praag via Amsterdam en Berlijn voelt nogal als een omweg. Met de auto kost het 3,5 uur extra op een totaal van 13 uur. Hoeft niet erg te zijn wanneer je die tijd slapend doorbrengt natuurlijk.
Even heel grofweg: Stel deze trein vertrekt om 18:00, dan 22:00 in Amsterdam, 05:00 in Berlijn, dan issie rond 09:00 in Praag. Dat is prima te doen. Omgekeerd dan ook hetzelfde.
Via seat61 is uitgelekt dat de verwachte aankomst tijd 6:00 is in Berlijn. Dat impliceert dat de andere tijden die je nu noemt ook een uur later worden. Praag wordt op 10:30 geschat.
Ook een stop te Breda of Roosendaal voor zuid-NL?
Of te Deventer erin mocht de trein via Amersfoort gaan. Utrecht niet neem ik aan.
Internationaal klinkende namen.
Roosendaal is het meest logische. Hoef je ook niet te keren. Bij Breda moet je een sandwichsamenstelling hebben met 2 (Traxx) locomotieven aan beide uiteinden met daartussen de rijtuigen. Dat is duurder in exploitatie. NS wil daarom ook graag af van de gehuurde Traxx locomotieven.
Mooi kaartje hierboven. Zie je in grote lijnen hoe die nachttrein gaat rijden. Het is alleen de vraag welke stations er nog bijgevoegd gaat worden. Waarschijnlijk zijn de bovengenoemde steden met hun hoofdstations een zekerheid.
Het lijkt me niet dat deze rijtuigen over de HSL Zuid gaan rijden omdat ze volgens technische regelgeving daar niet geschikt voor zijn. Lijk me daarom dat tussen Brussel – Amsterdam via Antwerpen – Roosendaal – Rotterdam – Den Haag HS – Schiphol gereden gaat worden. Een stop in Schiphol lijk me praktisch met eventuele overstapreizigers. Al zal dat marginaal zijn.
Tussen Amsterdam – Berlijn lijk me een stop in Amersfoort essentieel omdat extra reizigerspotentieel zal trekken. Hilversum, Deventer en Almelo is minder belangrijk. Hengelo kan niet ontbreken als laatste grootste Intercity station voor de Duitse grens.
Tussen Hannover – Berlijn kan gekozen worden voor een route via Wolfsburg of Braunschweig.
Zal dezectrein ooit echt gaan rijden? We weten het niet. In deze coronatijd is het natuurlijk wel een fijne vorm van leunstoel reizen.
Wat me wel erg opvalt is de discussie over stops en route. Leuk om te speculeren. Maar we weten natuurlijk vrijwel niks zeker. Wat natuurlijk wel zeker is, is dat deze trein in ieder geval tot Rdam over het klassieke net rijdt. Dus in Breda zal hij niet stoppen. Als je kijkt naar de rottijden, dan vermoed ik dat er verder gereden wordt over de klassieke lijn. Om elf uur weg uit Amsterdam. Dan wordt er verder greden naar het oosten. Via Amersfoort, via Zwolle? We weten het niet. Zal de trein stoppen op stations die niet vermeld staan? Ik denk eigenlijk van niet. Om een voorbeeld te noemen: Antwerpen Den Haag heeft best wel wat passagiers aanbod. Maar gaan ze deeltrajecten verkopen? We weten het niet. Nog een korte speculatie van mijn kant: Als deze trein ooit gaat rijden ( eerst zien…) dan denk ik dat Hengelo heel hard voorbij gereden wordt, want het is dan al erg laat. Als er al een locowissel nodig is, dan waarschijnlijk in bad Bentheim. En gezien vanuit Praag ligt dat naast Hengelo.
Maar of er voor gekozen wordt midden in de nacht nog allerlei passagiers te gaan laden en iedereen wakker te maken?
Zou je überhaupt in 2022 naar Tsjechië kunnen reizen? Het land verkeert nu in complete chaos door het torenhoge aantal coronabesmettingen, waarbij Tsjechië al sinds augustus de Europese lijst aanvoert. De zorg in Tsjechië is volledig ingestort door het torenhoge aantal coronabesmettingen. Daarnaast is de vaccinatiebereidheid in voormalige Oostbloklanden erg laag vergeleken met de West-Europese landen en wellicht is de vaccinatiebereidheid in Tsjechië dermate laag, dat überhaupt de coronabesmettingen in Tsjechië niet in te dammen zijn. Dan kan het plan voor de RegioJet-Nachttrein Brussel-Praag de prullenbak in. Het lijkt mij niet dat RegioJet enkel tussen Brussel en Dresden gaat rijden.
Het kan snel gaan. Voor augustus ging het prima in Tsjechië. Blijkbaar waren ze te overmoedig. En nu is het een drama in Tsjechië m.b.t. coronabesmettingen.
Blijkbaar wil deze firma via hun woordvoerder nu al reclame maken. Maar inderdaad eerst zien of het echt mogelijk is.
Misschien klink ik een beetje pessimistisch, maar vorig jaar zomer dachten wij ook dat wij corona verslagen hadden, maar het kwam keihard terug. Tsjechië is een mooi land voor treinreizen, met name getrokken treinen zijn geweldig. Maar de huidige ontwikkelingen met het coronavirus stemmen mij niet geheel gerust.
Natuurlijk kan je gelijk hebben, maar daar zou ik nu nog niet vanuit willen gaan. Plannen uitstellen is altijd makkelijker dan iets naar voren halen.
Persoonlijk denk ik dat er in een jaar tijd heel veel kan veranderen. In UK is de situatie nu ook totaal anders dan rond kerst en Nieuwjaar.
Geachte Hildebrand, ik zie mijn bijdrage nergens terug.kan dat kloppen?
Ik heb geen enkele reactie verwijderd.
Maar jongens, heb net seat61 zitten lezen.
Drie verschillende en concurrerende nachttreinen Brussel Berlijn?
Haha!!
Dan zal er toch zeker een het lang volgouden.
Ik vond het ook aanmerkelijk. European Sleeper snap ik nog omdat ook antwerpen en de Randstad wordt bediend en er wordt doorgereden naar Praag. En allicht lukt het regiojet het wat meer budget te doen.
Wat Moonlight express bezielt vindt ik wel heel gek. Waar European Sleeper expliciet zegt een andere verbinding dan OBB te doen gaat Moonlight express precies in het vaarwater van OBB zitten.
De European Sleeper zegt zich te richten op ambtenaren die in Brussel werken. Als uit marktonderzoek daadwerkelijk blijkt daar kansen liggen, dan begrijp ik de Moonlight express wel. De rit van Brussel naar Berlijn is zonder de omweg via Nederland immers een stuk korter en kan voordeliger worden geexploiteerd.
Maar iets zegt me dat er helemaal geen marktonderzoek heeft plaatsgevonden. Ik denk dat het exploiteren van een nachttrein (ongeacht de bestemming) voor mensen als Chris Engelsman een doel op zich is. Het is geen product dat voorziet in een duidelijke vraag vanuit de consument. Blijkbaar krijgt Engelsman de financiering van de nachttrein via de banken niet rond, waardoor vanaf mei particulieren kunnen participeren door een soort van aandelen te kopen. De kans dat zij ooit hun geld terugzien, is natuurlijk nihil. En als het zo loopt, is Engelsman niet de pionier die hij op dit gebied wil zijn, maar degene die funest is voor meer kansrijke projecten op dit gebied.
Engelsman ken ik niet, dus daar kan ik geen commentaar op geven. Maar het lijkt evident dat er een groot ideel component is, en het niet puur om de te verdienen centjes gaat. Echter, er wordt gesteld dat het risico wordt gedeelt met Regiojet, en die zullen toch wel marktonderzoek hebben gedaan?
Dat Brusselse ambtenaren of politici veel met de trein gaan lijkt mij erg optimistisch. Allicht de politici met een groene signatuur. Als ze zich daar op willen richten zouden ze sowieso luxe slaapcabines moeten aanbieden, en die heeft Regiojet vooralsnog niet.
Chris Engelsman beschikt zelf absoluut niet over een zodanig vermogen, dat hij enig aanloopverlies kan dragen. Als de treinen niet acuut kostendekkend gaan rijden en er binnen afzienbare tijd geen uitzicht op verbetering komt, zal Regiojet zich snel terugtrekken. Maar ik denk dat het niet eens zo ver gaat komen. Degenen die participeren in de aandelenconstructie, betalen uiteindelijk een paar jaar het loon dat Engelsman en zijn compagnons zichzelf uitkeren.
Ik probeer nog contact te krijgen met de jongens van Moonlight Express. Persoonlijk denk ik dat er geen ruimte is voor drie nachttreinen. Ik vraag mij af of Moonlight de plannen doorzet, maar het bedrijf kiest kennelijk bewust de concurrentie met ÖBB.
Iets te snel getypt, lees net https://www.politico.eu/article/brussels-prague-night-train-belgium-czech-republic/ waar je het citaat ‘”I’m absolutely not sure this is going to work … but that’s not a reason not to do it,” said Elmer van Buuren, one of the two entrepreneurs behind European Sleeper.’kunt vinden.
Er moet 4 ton worden opgehaald, ik ben benieuwd.
4 ton. Willem van Kooten? Erik de Zwart? Heer Olivier? Mevr. Heineken? Herman Heinsbroek? Beatrix?
Silvia Toth? Nelie?
Overigens, Wagons Lits Nederlands schijnt nog te bestaan, slapend, kan wellicht herrijzen met ES?
Er zijn rijpaden aangevraagd tot in Oostende door Regiojet:
http://www.zeleznicni-magazin.cz/aktuality/rj-planuje-nocni-vlak-do-amsterdamu-a-bruselu?utm_source=web&utm_medium=rss
Tijden zijn anders en Berlijn wordt hier niet genoemd. Ergens anders gelezen dat Berlijn als stop is vanwege werkzaamheden. In dit artikel wordt gesproken over een aanvraag voor december 2022. Allicht is de route tijdelijk, als ze inderdaad vanaf april gaan rijden (al suggereert het artikel dat de rijpaden dan eerder hadden moeten worden aangevraagd) kunnen ze mooi Berlijn nog meepakken tot dat de moonlight express staat gepland.
Hoe ver zijn de plannen gevorderd? We plannen een reis naar Dresden in April 2022.
Ik wacht nu al weken op verder bericht, wij willen begin juli 2022 naar Praag, maar het ziet ernaar uit dat we opnieuw met de auto moeten.
Is er er iets meer bekend, over wanneer die rechtstreekse nachttrein gaan rijden?
Gaat deze trein ooit nog rijden? We zijn ondertussen in 2023.