Eurostar: 12% meer reizigers en 17% meer omzet
07 nov 2018 9:20
Eurostar, de hogesnelheidstreindienst tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese vasteland presteerde een recordomzet in het derde kwartaal van 2018. Het passagiersaantal steeg met 12% in vergelijking met het voorgaande jaar (3 miljoen in 2018 vs. 2,69 miljoen in 2017). De omzet steeg met 17% (247 miljoen Britse pond in 2018 vs. 211 miljoen Britse pond in 2017).
Groei
Het aantal reizigers nam toe door onder andere de introductie van de nieuwe verbinding Londen – Amsterdam. Die trok tot volgens Eurostar 130.000 extra reizigers. Mike Cooper, CEO van Eurostar: “Na een sterke zomerperiode is Eurostar goed blijven presteren, gestimuleerd door onze nieuwe treinverbinding van Londen naar Amsterdam, die het reizen tussen deze belangrijke hoofdsteden heeft getransformeerd. Het potentieel van onze Amsterdamse route is groot, omdat Nederland steeds populairder wordt als een zakelijke en toeristische bestemming.” Eurostar maakte eerder al bekend dat er vanaf juni 2019 een derde Eurostar gaat rijden.
Zakelijk
Behalve de nieuwe verbinding met Nederland, heeft ook de zakelijke markt bijgedragen aan de groei van Eurostar. Eurostar heeft naar eigen zeggen 21% meer zakelijke reizigers vervoerd dan een jaar eerder.
Gefeliciteerd, “heeft getransformeerd” is American style grootspraak maar potentieel is er wel wanneer men de materieelomloop op orde zou krijgen en de incheck in NL weet te starten. ZSM of ASAP.
En houd het roerige Britee zuipjeugd-volk uit de trein. Brexit met die lui.
Waarom zou de “roerige Britee zuipjeugd-volk” geen gebruik mogen maken van Eurostar? Deze treindienst is er voor iedereen, niet alleen voor zakelijke reizigers.
En als de Brexit inderdaad een feit geworden is, zal er tijdverlies optreden vanwege grenscontrole. Die zal er ongetwijfeld komen.
Of de britten moeten met iets uit de toverhoed tevoorschijn komen die alles anders maakt dan nu is voorzien.
Britse (Engelse) zuipjeugd bederft het plezier van leven in de openbare ruimte en het openbaar vervoer voor iedereen. Ze kunnen gemist worden als kiespijn. Niemand wil die brallers en kotsers in de buurt hebben.
Ik verwonderde me erover dat er na 21% groei in zakelijke reizigers het een stijging was van 21% ten opzichte van het vorige jaar! (Everyone makes mistakes)
Dank voor de opmerking. Dit is inmiddels aangepast.
Ik zie de door de CEO genoemde transformatie in het verkeer tussen Amsterdam en Londen niet bepaald. Wie eens kijkt bij het vertrek van de Eurostar vanuit Amsterdam, zal het opvallen dat slechts een heel klein deel van de trein gebruikt worden. Het overgrote deel van de trein is leeg. Als er 100 reizigers in de 16 wagons lange trein zitten, is dat veel. Ook het aantal uitstappers in Amsterdam is vaak beperkt. Natuurlijk komt dat grotendeels doordat er niet rechtstreeks naar Londen kan worden gereisd. Ik denk dat veel mensen zowel op de heen- als terugreis op de route kiezen voor hetzelfde vervoersmiddel; de trein, de boot of het vliegtuig. Ik heb niet de indruk dat hierin een transformatie heeft plaatsgevonden. Ik vlieg vaak naar Engeland en heb de indruk dat de vliegtuigen vaak voller zijn in het afgelopen jaar. Ook de tarieven stijgen navenant. Bij een transformatie in het reisgedrag van frequente reizigers, stel ik mij voor dat er een flink aantal vluchten wordt geschrapt. Daar is absoluut geen sprake van.
Het was American bluf. Maar wat niet is kan komen wanneer de boel wat soepeler en wellicht nog wat sneller loopt.
Het probleem is dat de Eurostar treinen erg lang zijn en daarmee erg veel zitplaatsen hebben. bijna 5 keer zo veel als bijvoorbeeld een Boeing 737 van Ryannair en ruim 2 keer zoveel als een Thalys trein.
De lengte van deze treinstellen zijn zou te maken hebben met veiligheidseisen in de Eurotunnel.
Ik ben juist positief verrast door het aantal reizigers dat er nu al gebruik van maakt, de verbinding bestaat nog maar een half jaar en is nog enkel vanaf London naar Nederland rechtstreeks.
tot de douane voorzieningen klaar zijn kunnen er vanuit Amsterdam en Rotterdam nog helemaal geen reizigers mee en rijdt de Eurostar trein leeg naar Brussel. voor de heenreis naar London ben je tot Brussel aangewezen op de IC Brussel of Thalys.
Eurostar rijdt niet leeg van Amsterdam naar Brussel. De rit is gewoon te boeken. Dat doet bijna niemand.
Klopt. De Eurostar biedt in Brussel ook geen aansluiting op de Eurostar naar Londen. @Annemiek: is het goed gekomen met de extra kosten toen de Eurostar in Brussel werd opgeheven?
Ik heb de reis pas geleden gemaakt, en naar Londen is de overstap in Brussel een flinke belemmering omdat je eigenlijk net niet goed uitkomt met de overstap vanuit de Thalys (met de ene heb je maar 15 minuten de tijd om door de check-in te komen, heb je enige vertraging mis je dus je aansluiting, en de Thalys daarvoor is meteen een uur eerder en zit je dus lang te wachten), terug speelt dat gelukkig niet. Maar terug stapten de meeste mensen uit in Brussel, en nog eens een flink aantal in Rotterdam, waardoor die redelijk leeg naar Amsterdam gaat, omdat in Brussel eigenlijk niemand instapt (net zoals bijna niemand Amsterdam-Brussel doet met de Eurostar) en op Rotterdam zelfs niemand in mag stappen.
Op de heen weg moet je de koffie maar even laten staan. De uitgaande reizigers controle door de politie is erg tijdrovend. Bagage gaat wel snel. Bij de paspoort controle kun je als Nederlander de zelfscan poorten gebruiken. Dat scheelt wel flink wat tijd. Zou je in de rij met non-EU moeten dan ben je wel 15 minuten verder. En de trein is waarschijnlijk weg.
Heb recent met de Eurostar Amsterdam Brussel gereisd. Een heel heide ervaring. Superservice in de eerste klas, relatief goedkoop en comfortabel. Beter dan de Thalys naar mijn idee.
heide?