Eurostar zet in op verdere groei na recordjaar in 2024
24 jan 2025 9:35
Na een recordjaar in 2024 zet Eurostar in op dertig procent meer passagiers in 2030 dan afgelopen jaar. De maatschappij van hogesnelheidstreinen vervoerde in 2024 een recordaantal van 19,5 miljoen reizigers, vijf procent meer dan in 2023.
Een stevig gegroeide vraag naar internationale treinreizen en de Olympische Spelen in Parijs, ziet Eurostar als de twee grote motoren achter de groei in 2024. De treinmaatschappij verwacht dat de groei aaanhoudt en wil doorgroeien naar 30 miljoen passagiers per jaar. ’’Vooruitkijkend is dit verder bewijs van de enorme vraag naar internationale treinen en het grote potentieel van duurzaam reizen’’, zegt Eurostar-topvrouw Gwendoline Cazenave.
Vijftig nieuwe treinen
Om door de groeien naar 30 miljoen reizigers gaat Eurostar maximaal 50 nieuwe treinen kopen. Dat is een uitbreiding van de vloot van 30 procent. De vervoerder verwacht dat in 2030 de eerste van de nieuwe treinen in dienst komt.
Meeste groei op Londen-Parijs
In het routenetwerk van Eurostar was de grootste groei in 2024 op de lijn tussen Londen en Parijs.
- Londen – Parijs +280.000 reizigers
- Londen – Brussel +250.000 reizigers
- Parijs – Brussel +160.000 reizigers
- Parijs – Nederland +140.000 reizigers
Bijna 2 miljoen reizigers tijdens Spelen
Eurostar maakte bekend dat tijdens de Olympische Spelen 1,9 miljoen reizigers zijn vervoerd. De maatschappij nam zeven ploegen met in totaal 2000 atleten en begeleiders mee in de trein. Het treinvervoer van en naar Parijs groeide met vijf procent ten opzichte van de zomer van 2023.
De vervoerder zette in 2024 ook in op extra service. Club Eurostar, het loyaliteitsprogramma van Eurostar, groeide met 39 procent tot 3,96 miljoen leden. Er werd een nieuw cateringprogramma geïntroduceerd met gerenommeerde chefs en de ’snap’ kortingen tot wel 50 procent keerden terug.
Vanaf 15 juni 2024 rijdt Eurostar, door de verbouwing van station Amsterdam Centraal, niet meer rechtstreeks van Amsterdam naar Londen. Reizigers die naar de Britse hoofdstad willen, moeten in Rotterdam overstappen om hier door de grenscontrole te gaan. Vanaf 10 februari gaat in Amsterdam een nieuwe terminal voor Eurostar open en rijdt er weer een directe trein naar Londen. Voor even, want vanaf 30 maart is de terminal drie weken dicht en is er weer een overstap in Brussel.
(c) Treinreiziger.nl
Met dezelfde treinen moeten ze dan haast wel tickets gaan verkopen om bij iemand op schoot te mogen zitten :).
Er worden dus nieuwe treinen aangeschaft 😉
Dat duurt nog 5 jaar voor die in dienst komen. Dus snap de 1e opmerking wel. Of zou men vanaf Amsterdam al twee stellen inzetten? Ben benieuwd ga dit jaar wrs weer gebruik van eurostar!
Ze kunnen meer van de e320 eurostars inzetten op amsterdam/keulen – parijs. Die zijn al goedgekeurd en hebben ze er wat van over. En af en toe doen ze dat nu ook. Plus er passen veel meer mensen in.
Het eas ook een van de argumenten voor de fusie, thalys had te weinig treinen en eurostar te veel.
Het probleem is dat ze nu in london onderhouden worden, dus je moet een extra werkplaats/berg reserveonderdelen opzetten in parijs/brussel of amsterdam. (Of heel veel lege ritten door de kanaaltunnel maken).
Ze kunnen toch ook naar Londen via een dienstregelingsrit?
Je ziet ook meer dubbele TGVs rijden op de HSL. Het zal toch uit de lengte moeten komen. Waarom zou je de Velaro’s nog in Londen onderhouden? Men is Brexit gegaan. Dan kun je zulke dingen daar maar weghalen en in de EU doen, waar dan hopelijk personeel te vinden zal zijn. Het beste zou zijn wanneer Siemens een onderhoudsplaats zou aanbieden op een beetje handige lokatie.
Betekent alleen maar nog meer kosten.
Hoezo, onderhoud uitbesteden zou heel verstandig zijn gezien de povere productiviteit in Frankrijk en Engeland. Uit UK weghalen is noodzakelijk vanwege de brexit.
Die noodzaak is er helemaal niet.
UK is een vijandige partij geworden en dient niet te profiteren van EU bedrijven. Voorts is de treinservice er net zo belabberd als de kwaliteit van voormalige Landrover producten die vooral duur zijn bij aanschaf en onverkoopbaar blijken. Weg daar.
Voor Eurostar is het VK gewoon een thuismarkt, waar ze een groot deel van hun omzet behalen. Als Eurostar vijandig zou staan tegenover het VK, dan kunnen ze er het beste hun activiteiten staken. Volgens mij heeft vooral de EU er baat bij om de banden met het VK weer wat aan te halen; een proces dat inmiddels ook gewoon in gang is. Je bent niet helemaal lekker als je het VK als vijand ziet.
Eurostar zal tot 2030 vooral voor winstmaximalisatie willen gaan. Het is dat de Franse staat Eurostar geholpen heeft in de coronacrisis. Ze lagen aan het infuus.
Ben daarna benieuwd welke keus Eurostar consortium gaat maken. Speculeer op TGV – M van Alstom. Die zal al straks in Italië rijden tussen Parijs – Milaan.
Volgens mij hebben de Europese fabrikanten zoals Alstom, Talgo ,Caf etc. veel werk. De enige fabrikant die de capaciteit heeft op korte termijn hogesnelheidstreinen kan leveren is CRRC uit China. Voor deze fabrikant is 50 treinen erg weinig.
Zij hebben grote capaciteit en zijn goed georganiseerd. Elk jaar leveren aan Chinese Spoorwegen enkele honderden treinen.
En dan weer een Europese industrie eruit werken? Ik vraag me af in welke mate de roep om concurrentie vooral naar Londen die expansie voedt, immers feen overcapaciteit betekent geen 2 e aanbieder
ja, of die treinen een beetje op de rails blijven is de vraag en voorts zal men hier niet bij een kopieerbedrijf uit een vijandig land moeten kopen.
Kunnen ze dit soort zaken niet beter plannen dat er tegelijk of anders direct achterelkaar gewerkt wordt? Dit is van reizigersperspectief absoluut waardeloos.
Daar valt weinig aan te doen. De bouw van de terminal duurde minder lang dan de vernieuwing van de bruggen. De start van beide projecten was gelijktijdig, maar de terminal was dus enkele weken eerder klaar dan de nieuwe brug. En om nou een paar weken onnodig geen Eurostar te laten rijden puur om de projecten gelijk te laten lopen is ook weer zo vreemd.
Er wordt helemaal niet in Rotterdam i.p.v. Amsterdam ingecheckt. Inchecken gebeurt in Brussel
Douane gebeurt daar ja
50 nieuwe treinen is +30%? Volgens Wikipedia heeft Eurostar nu 54 treinen, dan is 50 er bij een uitbreiding van 93%. Gaan er treinen weg?
Dat vroeg ik me ook al af. Eurostar gaat inderdaad hun 37 niet-e320 treinen vervangen door de nieuwe treinen las ik na lang zoeken
Zal me benieuwen of ze één type Eurostar zullen bouwen die in Engeland, Frankrijk, België, Duitsland en Nederland op HSL corridor Londen/Parijs – Lille – Brussel – Köln/Amsterdam gaan rijden.
Gezien de drukte op de LGV Lille – Parijs zal dubbeldekstreinen een voorkeur hebben.
Een groot nadeel van dubbeldeks trein is de toegankelijkheid voor ouderen en mensen met een beperking zoals artrose, versleten knieën etc. Een groot probleem is ook dat Nederland en België een perron hoogte 76 cm en Frankrijk 55 cm hebben. Een aangepaste ICEL met variabele instap systeem zou een oplossing kunnen zijn maar wordt wel duurder. De rijtuigen kunnen ook voor 300 km of meer per uur worden gebouwd.
Dat kan aangepast. Zie komende NS DD – NG en andere dubbeldekstreinen zoals van de Luxemburgse Staatsspoorwegen.
Hoe zit dat met de nieuwe generatie dubbeldeks TGV’ s die er in Frankrijk aankomen?
De TGVs zijn dan wel 30 jaar en dan is het wel een beetje op. DUs er gaan zeker treinen weg. Die kunnen mooi als lichte goederentreinen gaan rijden. Een paar bij hand houden met een ziekentransportinterieur zou ook wel goed zijn.
Goederentreinen?
Bloemen en fruit naar het Zuiden. Er is nu ook een wekelijkse fruit-express naar Barenedrecht.
Juist. En hoe realistisch denk je zelf dat dat is?
goed te doen, aanbod kweekt ook vraag.
Zowel aan de vraag- als aanbodzijde bestaat er volgens mij geen ondernemer in die richting. Er is in dergelijke markten altijd vraag naar goedkoper vervoer en volgens mij niet zozeer naar hogere snelheid. Ik denk bovendien dat het versterken en ombouwen van de treinen veel te duur wordt. Er zijn bovendien helemaal geen voorzieningen om dergelijke treinen te laden en het is allemaal veel onhandiger dan de huidige werkwijzen. Dit gaat er echt niet komen.
Gisteren reed ie al niet vanaf Schiphol Airport…..
Het maakt mij niet zozeer uit wie deze treinen rijdt, maar ik vind dat er snelle treinen moeten komen van Amsterdam via de bypass Paris GDC naar Lyon, Avignon, Marseille, Nantes, Rennes en Bordeaux.
Parijs is nu een vervelende barrière.
De Sun Eurostar rijdt nu alleen op zaterdag tijdens zomermaanden.
Er is waarschijnlijk te weinig vraag om directe treinen vanuit Amsterdam naar Franse bestemmingen verder dan Paris te rechtvaardigen en hoe langer je de treinritten maakt, hoe vertragingsgevoeliger de treinritten worden. Het hele Franse spoormodel biedt ook weinig ruimte voor grote spoorknooppunten buiten Disneyland en Charles de Chaulle, aangezien sommige TGV’s tussen Paris en Marseille ook niet in Lyon stoppen, waardoor het lastig is om relatief snelle verbindingen met overstap aan te bieden tussen Nederland enerzijds en diverse steden in Frankrijk anderzijds.
Er is wel vraag maar geen aanbod en kiezen voor ander vervoermiddel. Solmar rijdt ook met luxe touringcars naar Spanje. Een directe nacht en of dagverbinding is genoeg potentiële reizigers. De spoorweg maatschappijen denken nationaal.